گروه فرهنگی/ محمد مهدی موسوی - عضو هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی حوزه علمیه قم، تضعیف امنیت روانی و اخلاقی را از جمله آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برشمرده  ...

 بر موج فناوری‌های نو سوار شویم

و بر لزوم تعمیق باورهای دینی نسل جوان با بهره گیری از ظرفیت روان‌شناسی اسلامی در این خصوص تأکید 
کرد.

حجت الاسلام دکتر حمزه عبدی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این مطلب اظهار داشت: بی‌شک حضور در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و نیز فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت آن‌ها هم می‌تواند به عنوان فرصت مطرح باشد و هم اینکه تهدیدی جدی برای فرد و جامعه به شمار 
رود.

 

 بظاهر در گروه اما تنها !

وی با اشاره به تأثیرگذاری بالای فضای مجازی در برهه حساس کنونی گفت: امروزه بسیاری از افراد جامعه در فضای شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند و با وجود این که در گروه‌های اجتماعی با تعداد زیادی از افراد معاشرت و دوستی دارند، اما باتوجه به اینکه یکدیگر را ملاقات نکرده و از خصوصیات اخلاقی هم بی‌خبر هستند، عملا ً در تنهایی به سر می‌برند.

 

 ظرفیتی که هم تهدید است و هم فرصت

عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی وابسته به پژوهشگاه دارالحدیث ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی تابع جامعه هستند و از این رو، ضمن احترام به حقوق شهروندی و رعایت چارچوب‌های اخلاقی و عرفی و دینی می‌توان از فضای مجازی بهره مناسبی بُرد، اما اگر این ظرفیت ایجاد نشد با توجه به آزادی زیادی که در این شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، طبعاً بروز و ظهور آسیب‌ها و عوارض نامطلوب، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 لزوم وضع برخی محدودیت‌ها

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر بنده معتقدم که در پاره ای موارد در مواجهه با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیاز به وضع قانون و ایجاد برخی محدودیت‌ها کاملاً احساس می‌شود، چه آنکه در غیر این صورت ممکن است امنیت روانی و اخلاقی فرد و جامعه به مخاطره اُفتد.

 

 اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، چاره کار است

این مشاور امور جوانان همچنین بیان داشت: البته در این خصوص بیش از هر چیز نیاز به اطلاع رسانی درست و نیز فرهنگ سازی مطلوب وجود دارد که در این زمینه هم خانواده‌ها و هم نهادهای فرهنگی و اجتماعی، رسالت مهمی بر عهده دارند.

 

 رابطه مستقیم سلامت روان و دینداری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسأله سلامت دینی مردم گفت: بسیاری از نکته‌ها و ظرافت‌های 
روان شناسی در این مقوله وجود دارد و اجمالاً باید اشاره کنم که اگر می‌خواهیم مردم جامعه ما دینداری سالمی داشته باشند، ناگزیر هستیم که به مسأله روح و روان آن‌ها توجه ویژه ای داشته باشیم، چرا که اساساً بین سلامت روان و دینداری رابطه مستقیمی وجود دارد.

عضو انجمن روان شناسی حوزه همچنین به ظرفیت عظیمی که در انجمن‌های علمی حوزه بویژه انجمن روان‌شناسی در مسیر خدمت به اهداف تربیتی جامعه وجود دارد، اشاره کرد و افزود: نخبگان حوزه روان شناسی و امور مشاوره ای در این انجمن گردهم آمده و جلسات منظمی با هم دارند که باید از این توانایی خوب در پرتو تعامل و همکاری نهادهای حوزوی و غیرحوزوی با یکدیگر، حداکثر بهره برداری را داشت تا ان شاا... مقدمات و بسترهای شکل گیری جامعه سالم فراهم گردد.

 

 تعمیق باورهای دینی با رویکرد روانشناختی

وی افزود: به همین خاطر بنده معتقدم که در این خصوص باید ما ضمن فرهنگ سازی به تعمیق باورها و اعتقادهای دینی مردم و بخصوص نسل جوان، اهتمام بورزیم و البته با نگاه و رویکردی انسان شناسانه و روان‌شناسانه به بررسی موضوعات و پدیده‌ها بپردازیم.

 

 تربیت دینی بر پایه اصول و چارچوب‌های مشخص

عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی همچنین تأکید کرد: در مسأله تربیت نیز این مقوله باید به طور اصولی و بر اساس آموزه‌ها و تعالیم دینی دنبال شود تا ان‌شاا... خروجی و حاصل آن همان چیزی باشد که دین و شریعت از ما انتظار دارد و الا چه بسا ما به اسم مذهب و عرف و آداب و رسوم محدودیت هایی برای جوانان درست می‌کنیم که حقیقتاً نه مذهبی است و نه عرفی و غیره و ذلک!

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بسیاری که در روان شناسی اسلامی وجود دارد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که با کمک آموزه‌های دینی و روانشناختی و جامعه شناختی به تعمیق و تقویت باورهای دینی در آحاد مردم بویژه جوانان کمک کنیم.

 

 بر موج فناوری‌های نو سوار شویم!

این روان‌شناس و مشاور امور جوانان همچنین بیان داشت: طبعاً جامعه مدرن به سمت استفاده از فناوری‌های نو بخصوص در مسأله رسانه و فضای مجازی حرکت می‌کند، اما مهم آن است که ما با هوشمندی و برنامه ریزی، خودمان روی فناوری سوار شده و به آن جهت ببخشیم و گرنه انفعال در این خصوص ما را به اهداف موردنظرمان نخواهد رساند.

 

 نیازمند تعامل نخبگان حوزه و دانشگاه هستیم

وی در خاتمه گفت: البته این کار سختی‌ها و دشواری‌های خود را دارد، اما با همت و تعامل فکری و عملی نخبگان حوزوی و دانشگاهی ما می‌توانیم به طراحی و تدوین طرح و برنامه ای برسیم که حضور جوانان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با کمترین آسیب‌های ممکن همراه باشد و در ضمن امنیت روانی، فکری و اخلاقی جامعه و فرد، تضعیف نگردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.