استقرار ایستگاه سنجش گازهای آلاینده هوا در حرم مطهر رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ایستگاه سنجش گازهای آلاینده هوا، ذرات و گرد و غبار، با همکاری سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) با اعتبار بیش از 13 میلیارد ریال در حرم مطهر رضوی مستقر شده است.
دکتر «مجید حبیبی نوخندان» در خصوص سنسورهای موجود در این ایستگاه گفت: این ایستگاه قادر خواهد بود علاوه بر اندازه گیری و نمایش میزان گازهای آلاینده هوا همچون مونو اکسید کربن، دی اکسید کرین، مونو اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون و ذرات ریز معلق هوا به قطر 2 و نیم میکرون را اندازه گیری کند.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تاکید کرد: در این ایستگاه علاوه بر اندازه گیری پارامترهای آلاینده هوا، پارامترهایی چون میزان تشعشع، سمت و سرعت باد و همچنین دما که از پارامترهای ایستگاه های هواشناسی بوده، قابل اندازه گیری و ارزیابی است.
دکتر حبیبی ضمن تشکر از همکاری های سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) افزود: این ایستگاه در کانون جمعیتی فوق العاده ای نصب و راه اندازی شده است و می توان اطلاعات مفیدی از این ایستگاه به دست آورد، چرا که تا به حال در شهر مشهد چنین ایستگاه سنجش آلاینده ای در این موقعیت جغرافیای وجود نداشته است.
وی همچنین یاد آور شد: اداره هواشناسی در نظر دارد با همکاری آستان قدس رضوی ایستگاه هواشناسی مجهزی را راه اندازی کند، تا اطلاعات هواشناسی راه¬ها و وضعیت جاده ها را در اختیار زائران و مسافران حرم رضوی توسط نمایشگرهای موجود در اماکن متبرکه قرار دهد.

اهمیت استراتژیک ایستگاه حرم مطهر
مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) نیز در خصوص اهمیت استراتژیک این ایستگاه گفت: اطلاعات به دست آمده از این ایستگاه می تواند مورد توجه مدیران شهری و همچنین مسئولان آستان قدس رضوی قرار گیرد تا از این اطلاعات در تصمیمات و برنامه ریزی¬های آینده خود برای محدودیت های ترافیکی و همچنین توسعه حریم حرم مطهر استفاده کنند.
جمشید میرشاهی تاکید کرد: امکان نمایش میزان کیفیت هوا در نمایشگرهای بزرگ حرم مطهر وجود دارد تا زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) از کیفیت هوا در حوزه مرکزی شهر مشهد مطلع شوند.
مهندس میرشاهی همکاری آستان قدس رضوی و اداره کل هواشناسی را بسیار دارای اهمیت دانست و افزود: آستان قدس رضوی تنها محدود به حرم مطهر نیست، بلکه در سایر موسسات وابسته نیز به اطلاعات هواشناسی نیازمند است و همکاری بین این دو مجموعه می¬تواند به توسعه و پیشرفت در سطوح مختلف کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.