با گروهی از خبرنگاران و عکاسان استان برای تهیه گزارش از طرح جهادی به سمت روستای خویه و سرآقاسید حرکت کردیم و پس از عبور از شهر چلگرد (مرکز شهرستان کوهرنگ) جاده آسفالت پایان می‌یابد و مسیر سخت و طاقت افزای کوهستانی آغاز می‌شود.

اردوی جهادی راهی برای محرومیت زدایی و خود سازی

در میانه راه و طی مسیر 25 کیلومتر از شهر چلگرد به غاریخی "چما" رسیدیم منطقه ای با چشم انداز بسیار زیبا که هر بیننده را محو تماشای خود می‌کند برای رسیدن به این غاریخی باید مساحت یک کیلومتری را پیاده روی کنید و از تپه و آبراه‌های زیبا و بسیار خنک بگذری تا بتوانی زیبایی خلقت پروردگار را تماشا کنید.

غار یخی که در تنگ چما قرار گرفته است به علت بارش برف در این تنگه و تابش ضعیف آفتاب موجب جمع شدن برف در این قسمت شده است و غار زیبای یخی را بوجود آورده است این غار زیبا که می‌تواند مکان مناسبی برای جذب توریست و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

قابل گفتنی است که این غاریخی به علت خشک‌سالی‌های اخیر کوچک‌تر شده است ولی هنوز همان زیبایی منحصر بفرد خود را دارد.

مسیر پیچ در پیچ و کوهستانی را ادامه می‌دهیم که در طول مسیر سیاه چادرهای عشایر که با همه سادگی خود زیبایی خاص به این منطقه بخشیده است را می بینیم، زنان عشایر که با ظرف آب از چشمه به سیاه چادر خود باز میگردند، زنانی در حال دوشیدن گوسفندان و بزهای خود، برخی از زنان در حال جمع آوری هیزم هستند و بعضی در حال پخت نان که با گویش شیرین لری و ساددلی ما را به سیاه چادرهای خود دعوت می‌کنند.

به بالای کوه که میرسیم مردان عشایر را می بینیم که در حال چراندن دام های خود در ارتفاع های بالا هستند و قبل طلوع آفتاب به سیاه چادر خود باز میگردند.

به راه خود ادامه می‌دهیم و بعد از طی مسیر طولانی ولی با چشم انداز زیبا و دست نخورده و بکر به روستای سرسبز خویه می‌رسیم،  روستایی که هنوز پس از سال‌ها بافت سنتی و قدیمی خود را از دست نداده است.

جاده این روستا از ماه مهر و آبان به علت بارش شدید برف مسدود می‌شود و ساکنین راهی برای راتباط ندارند که درصورت وجود مشکل ،کمک رسانی از طریق امداد هوایی صورت می‌پذیرد.

سادگی خانه ها، سرسبزی و طبیعت بکر و دست نخورده این روستا همه را محو تماشای خود می کند.

برای احوال پرسی با اهالی روستا از کوچه های میگذریم پیرزنی را میبینیم که مهربانی در چشمانش موج میزند و با صدای آرام و گویش زیبایش ما را برای صرف چای به خانه اش دعوت میکند از پیرزن سنش را جویا میشویم که با گویش لری او اینگونه سن خود را برایمان می‌گوید: 27 سال از 60 سالگیم میگذرد ( در این روستا مردم سن خود را شصت سال محاسبه می‌کنند) وقتی از او میپرسیم که چه کسی از تو نگهداری و هزینه های زندگیت را پرداخت میکند اشک در چشمانش حلقه زد و گفت: خمینی(ره) در پاسخ به سوال سوم من که پرسیدم رهبر را چقدر دوست داری در حالی که دست چپش را بر سینه میکوبید گفت: درد آقای خامنه ای به جونم بزنه.

در روستای خویه توسط اردویی جهادی شهید مالکی فعالیتهای بخصوص و قابل توجهی انجام گرفته است که میتوان به خدماتی همچون ساخت مسجد، برگزاری دوره های آموزشی، ارائه خدمات دامپزشکی، پزشکی و طرح های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی استان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در شهرکرد  با بیان اینکه استقبال خوبی از طرح های جهادی شده است، اظهار کرد: تا کنون 638نفر در قالب 8 گروه جهادی اعزام شده است.

وفا همتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 7 گروه جهادی آماده اعزام به مناطق محروم هستند.

وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در خصوص محرومیت‌زدایی بیان کرد: در این اردوهای جهادی خدماتی ازجمله برگزاری دوره آموزشی، خدمات پزشکی، دامپزشکی و طرح‌های عمرانی و اقتصاد مقاومتی انجام می‌گیرد.
مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی استان تصریح کرد: این اردوها در روستاهای، شهرستان لردگان،کیار،اردل،کوهرنگ و بروجن برگزار می‌شود.

 


به قلم: فاطمه بیاتی اشکفتکی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.