رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه به‌خاطر حمایت از تولید داخل، تعرفه خودرو خارجی را بالا قرار دادیم، گفت: خودروسازان متناسب با تغییرات دنیا، تولیدات را از نظر مصرف سوخت و ایمنی منطبق کنند.

لاریجانی: خودروسازان متناسب با تغییرات دنیا، تولیدات را از نظر مصرف سوخت و ایمنی منطبق کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نزدیک پیشرفت‌های استان و شهر را شاهد بودم، همان طور که می‌دانید شرایط کشور در حال گذار است.

وی گفت: نکته درستی ‌مطرح شد که در شرایط تحریمی مردم با روحیه جهادی و ایستادگی نوآوری داشتند و معمولاً در شرایط سخت انسان‌ها آب دیده می‌شوند، این شرایط سخت بود اما در این میان افرادی بودند که با همت بلند کارهای بزرگی کردند.

لاریجانی افزود: امروز از پروژه‌های شهری مشهد بازدید داشتم، شهر مشهد به عنوان شهری که آمال همه مومنین در ایران است. همه تلاش می‌کنند سالی یک بار خدمت امام رضا(ع) شرفیاب شوند، از بیرون کشور نیز زائران زیادی مشرف می‌شوند، جایگاه فرهنگی این شهر و حوزه علمیه هم اسباب و لوازمی شده تا توجه خاصی به مشهد شود.

وی گفت: مشهد یک شهر صنعتی است و ظرفیت بالایی در این حوزه دارد، از نظر دانشگاه و توریسم نیز جایگاه خوبی دارد و باید دولت سرمایه‌گذاری خاصی برای این شهر داشته باشد و با طرح‌های مختلف شرایط را برای زائران و مجاوران پایتخت معنوی ایران فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شورای شهر و شهردار تلاش جدی کرده‌اند تا منابعی تامین شود و نگذارند رکود بر پروژه‌های شهری حاکم شود، البته دولت هم کمک کرد. البته قبول داریم وضع اقتصادی خوب نیست و باید از این وضعیت بگذریم، وضع اقتصادی بخاطر بودجه حجیم جاری کشور این‌گونه است و اگر اندام‌های اقتصادی گسترش نمی‌یافت وضع بهتر و راحت‌تر بود، به‌هرحال معلول سلایق مختلف دولت‌ها است.

وی بیان کرد: هم در زمینه مترو، کار خوبی را شهرداری مشهد انجام داده و هم در بافت فرسوده اطراف حرم و کمک می‌کنیم تا این پروژه‌ها به نتیجه برسد. شورای شهر مشهد و شهردار مشهد هم می‌دانند که می‌توانند شهر را آباد کنند، البته اگر کمک بانکی نیز باشد بهتر است.

لاریجانی تاکید کرد: پروژه جداسازی آب شرب و فضای سبز کار متناسب و سنجیده ای است زیرا در کل کشور کمبود آب داریم، سال‌ها قبل پروژه‌ای برای انتقال آب دنبال می‌شد که مشکلاتی داشت و هنوز هم در حال پیگیری است، ولی راه‌های استفاده بهینه از آب نیز مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه فضای سبز در مشهد اقدامات خوبی صورت گرفته است، البته در این زمینه در کل کشور کمبودهایی داریم و باید به فضای سبز توجه ویژه شود، گفت: این کار بسیار ارزشمند است و امیدوارم در این زمینه شهرداری مشهد تلاشش را دنبال کند. برخی پیشنهادات با ساختار قانون اساسی مشکل دارد، اینکه پارلمان محلی داشته باشیم ایده خوبی است اما نیاز به تغییراتی دارد چراکه با این شکل، ممکن نیست مدیریت شهری را یکپارچه کنیم.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان تفسیری دارد مبنی بر اینکه نمی‌توان اختیارات وزرا را به جای دیگری داد، مگر اینکه خود دولت این را تصمیم بگیرد و تفویض کند.

لاریجانی ادامه داد: باید به تولید ملی توجه ویژه‌ای شود و عقلانیت نیز این را حکم می‌کند، تولید ما باید ارتقای کیفی داشته باشد، نمی‌توانیم پژو 30 سال قبل را امروز استفاده کنیم زیرا مردم امروز متناسب با تغییرات خودرو، حرکت می‌کنند و باید حس کنند که تولید داخلی هم ترقی داشته است، در غیر این صورت با دستور و بخشنامه نمی‌توان مشکل را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌خاطر حمایت از تولید داخل، تعرفه خودرو خارجی را بالا قرار دادیم اما کسانی که در صنعت خودرو کار می‌کنند، باید خودروها را دقیق انتخاب کنند و متناسب با تغییرات دنیا، تولید داخل را از نظر مصرف سوخت و ایمنی منطبق کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حتما این نگاه را دنبال می‌کنم، حمایت از تولید داخل یک امر لازم است و تلاش‌های سال‌های اخیر هم این توجه را بیشتر کرده است، تا تغییری در خودرو ایجاد نکنیم نباید انتظار شق‌القمر داشته باشیم.

لاریجانی افزود: خودروسازی ما سابقه خوبی دارد و بسیار قدیمی است و حجم زیادی از کار و اشتغال را ایجاد کرده است. این‌ها را باید در محاسبات خود لحاظ کنیم و امیدوارم در شرایط آینده که فضا بازتر می‌شود، انتخاب درست و همراه با حمایت از تولید داخلی انجام دهیم تا برکات آن ملموس باشد.

۶ هزار واحد صنعتی در خراسان‌رضوی ساماندهی شده‌اند‌

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: امیدوارم سفر رئیس مجلس در دهه کرامت به مشهد منشاء خیر و برکت باشد، همچنین سالروز بازگشت آزادگان را ‌تبریک می‌گویم چراکه آزادگان مظهر استقامت و صبر بودند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همه باید به این صبر و استقامت تأسی کنیم و با تکیه بر این ره‌آورد، کشور را به سرمنزل مقصود برسانیم، صبر و استقامت و ملت ما برآورده از ایثار است که موفقیت‌های زیادی را داشته است.

رشیدیان گفت: ‌حدود 6 هزار واحد صنعتی و 350 واحد قطعه ساز در استان فعال هستند و باید نگاه ما به آن‌ها حمایتی باشد.

وی تصریح کرد: امروز در این نمایشگاه 6 کشور خارجی حاضر هستند و نگاه ما این است که ظرفیت‌های خود را به عرصه نمایش درآوریم و این قول را از دولت و مجلس بگیریم که با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صنعتگران را دلگرم کنیم.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کشور ما با مشکل آب مواجه است و خراسان رضوی هم از این قاعده مستثنی نیست و تلاش‌هایی برای این مسئله انجام شده است.

رشیدیان گفت: یکی از کارهای خوب شهرداری مشهد این بوده ‌که در راستای توسعه فضای سبز، آب مصرفی و آب شرب را جداسازی کرده‌اند و این یک صرفه‌جویی خوب در مصارف مالی داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به مرتفع‌سازی در مشهدمقدس، یکی از اشکالات این بود که ماشین آلات هم باید متناسب با این ارتفاعات می‌بود و این ماشین‌ها تامین شد.

رشیدیان گفت: باید یک توجه بین المللی به مشهد 2017 شود و دستگاه‌های داخلی نیز در این راستا حرکت کنند و البته باید در قانون بودجه سال آینده نیز توجه ویژه‌ای به این مسئله شود.

رئیس شورای شهر مشهد:

«مشهد ۲۰۱۷» نیازمند اعتبارات ویژه در برنامه ششم توسعه است‌

محسن انتظاری هروی رئیس شورای سالامی شهر مشهد اظهار داشت: با توجه به اینکه نگاه مقام معظم رهبری و دولت و مجلس بر این است که شهرها مسئولیتی بر عهده بگیرند تقاضا داریم پارلمان شهری شکل بگیرد تا بار مسئولیتی منتقل شود.

وی گفت: بحث درآمد پایدار را دنبال می‌کنیم زیرا روزانه 6 میلیارد تومان هزینه شهری مشهد است و باید به نوعی این هزینه‌ها تامین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مالیات ارزش افزوده وقتی تصویب شد قرار شد سهمی متناسب به شهرداری شهرها به ویژه کلانشهرها داده شود که این مسئله باید محقق شود.

انتظاری هروی گفت: مشهد سالانه 2 میلیون زائر خارجی دارد و زیرساخت‌های ما در کلانشهر مشهد مقدس با پول عوارض قابل ارتقا نیست و باید اعتبار ویژه‌ای برای این مسئله در برنامه ششم دیده شود.

وی تصریح کرد: ما همت اینکه مشارکت مردم را در کارها داشته باشیم مورد توجه قرار داده‌ایم و امیدواریم دولت و مجلس نیز در این مسیر ما را یاری کنند.

ساماندهی بافت فرسوده حرم رضوی نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد

وی گفت: اهداف کلان پایتخت معنوی جهان اسلام عبارت از افزایش استحکام ساخت درونی از حیث اقتصاد و فرهنگ و افزایش توان دیپلماسی عمومی و شهری و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و افزایش ظرفیت ژئوپلتیک ایران است.

مرتضوی تاکید کرد: مشهد در این سال باید کریدور فناوری اطلاعات باشد و باید تمام توانمان را در این راه صرف کنیم تا در سال 2017 به فضل الهی پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به احسن وجه معرفی کنیم.

شهردار مشهد تاکید کرد: اولویت‌های ما در شهر مشهد مقدس در پیشتاز از پایتخت فرهنگی جهان اسلام عبارت از ساماندهی بافت فرسوده و حاشیه شهر است، متاسفانه مشهد مقدس از این دو موضوع به شدت در مضیقه است و زیان می‌بیند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بالغ بر 2500 هکتار از سطح شهر مشهد بافت حاشیه و فرسوده است و برای این منظور اقدامات مناسبی صورت گرفته است و در بافت پیرامونی حرم مطهر اقدامات ارزنده‌ای توسط شهرداری از دیرباز انجام شده است اما آنه مشاهده نمودید زیبنده شان حضرت ثامن الحجج نیست.

وی گفت: باید در یک بازه زمانی 15 ساله کل این بافت نوسازی می‌شد اما اکنون که بالغ بر 20 سال از عمر طرح می‌گذرد پیشرفت 45 درصدی داشته است و کل هزینه‌های پیش بینی شده برای ساماندهی بافت، 16 هزار و 100 میلیارد تومان است که بخشی از آن هزینه عمومی و بخشی اختصاصی است که باید از محل درآمدهای شهرداری و کمک دولت، تا افق طرح 6 هزار و 100 میلیارد تومان هزینه شوئ و خوشبختانه تاکنون از محل منابع شهرداری مبلغی هزینه شده است.

مرتضوی گفت: برای پایان بخشیدن به این طرح، نیاز به 10 هزار میلیارد تومان و اعتبار داریم که از این مجموع 3 هزار و 700 میلیارد تومان برای فضاهای عمومی و بقیه نیاز به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دارد.

شهردار مشهد  عنوان کرد: مساعدت‌های وزارت مسکن و شهرسازی را نیز باید قید کنیم زیرا قرار بود به عنوان عامل اجرایی در یک بازه زمانی 15 ساله این پروژه را به اتمام برساند اما مجموع اعتبارات اختصاص یافته، 265 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است.

وی گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم تا سقف 5 هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

مرتضوی گفت: مبحث بعدی، فضای سبز مشهد است؛ یکی از نیازهای اساسی مردم و زائران هوای پاک است اما هوای مشهد از دو جبهه مورد هجمه است: اولا آلودگی زیست محیطی و ثانیا آلودگی صوتی. بخش اعظمی از شهر مشهد زیر کریدور هوایی است و در مسیر فرودگاه شهید هاشمی نژاد است و باید دولت با مشارکت بخش خصوصی اقدامات ارزنده‌ای را برای آسایش مردم انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: با عنایات ویژه امام رضا(ع) بالغ بر 6 میلیون متر فضای سبز به مشهد اضافه شده و کمربند شمال و جنوب و ساماندهی کال کشف از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار است.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد عصر امروز کار خود را آغاز کرد و این نمایشگاه تا ‌30 مرداد ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.

از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می توان به ایران خورو، سایپا ، مدیران خودرو، گروه بهمن و گروه رامک خودرو اشاره کرد. همچنین نمایندگان کشورهای چین، کره ، ژاپن ، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا در این نمایشگاه شرکت کرده و به ارائه دستاوردهای خود در حوزه خودرو و صنایع وابسته به آن پرداخته اند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.