رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشاورزی علیرغم محدودیت منابع آبی و فشارهای زیست محیطی با بکارگیری تکنولوژی های نوین و دقت نظر می تواند رونق یابد.

امکان رونق بخش کشاورزی با وجود محدودیت آب و مسایل زیست محیطی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسکندر زند عصر دوشنبه در همایش رونمایی از محرک زیستی ویژه گندم تحت عنوان فلاویت، افزود: در حال حاضر کشاورزی به دلیل تغییر اقلیم محدودیت و کمبود منابع آب و خاک و مباحث زیست محیطی نیازمند تغییر رویکرد است که این امر بدون استفاده از دانش بنیان کردن بخش کشاورزی ممکن نمی شود.
وی تصریح کرد: کشاورزی برخلاف صنعت حدود یکصد سال است که فعالیت هایش با تحقیقات درهم آمیخته و این در حالی است که در بخش صنعت، تحقیقات جدا عمل می کند.
وی ادامه داد: در فراز و نشیب هایی که بخش کشاورزی طی می کند با کمک و همراهی تحقیقات و محققان این بخش دستاوردهای خوبی کسب شده که همین امر موجب تغییر رویکرد در بخش کشاورزی شده است.
وی تقاضا محوری را از دیگر ارکان بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سالانه 6 هزار و 300 تا 7 هزار طرح تحقیقاتی ارایه می شود که هر کدام از این طرح ها بخشی از نیاز کشور را تامین می کند.
زند اضافه کرد: در بین 500 رشته تخصصی تحقیقاتی ایران در کشور و در منطقه سرآمد است و در بخش هایی که وضعیت چندان مناسبی ندارد نیز به دنبال تقویت آنان هستیم.
وی در خصوص محدودیت منابع آبی گفت: دوراندیشی محققان ما باعث شده که امروز با استفاده از بذور جدید چغندرقند، نخود، پنبه و برنج هیبرید از افزایش عملکرد در واحد سطح بهره مند شویم.
معاون وزیر جهادکشاورزی تجاری سازی در بخش تحقیقات کشاورزی را یکی دیگر از رویکردها در این بخش بیان کرد و گفت: برای تغییر رویکرد در بخش کشاورزی با وجود محدودیت ها در منابع آبی و خاکی و مسایل زیست محیطی باید بخش خصوصی همراه و همگام با دولت وارد عرصه فعالیت شود.
به گزارش ایرنا، کود زیستی فلاویت حاوی باکتری های مفید و محرک رشد گیاه از گونه میکروباکتریوم است که برای نخستین بار در کشور تولید و فرموله شده است.
اثرات مثبت این کود زیستی در اراضی کشاورزی اکثر استان های کشور در مراحل آزمایشگاهی و مزرعه ای به اثبات رسیده و کاربرد آن می تواند سبب افزایش رشد و عملکرد گندم در شرایط کشت آبی و دیم شود.
افزایش درصد و سرعت جوانه زنی بذر، افزایش رشد و عملکرد گندم تا 15 درصد، کاهش مصرف کودهای شیمیایی، سازگار با کودها و سموم شیمیایی و افزایش تحمل در شرایط نامساعد محیطی از مزایای فلاویت در بخش کشاورزی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.