«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روزهای پرکار اخیر خود را پس از سفر به کشورهای لبنان، هند، سوریه و پاکستان با سفر به روسیه و مذاکره با سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در مسکو پایان داد.

پیشبرد دیپلماسی همگرایی، دستاورد مذاکرات ظریف در منطقه و مسکو

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، ظریف امروز (دوشنبه) وارد مسکو شد و پس از پایان برنامه کاری این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.
ظریف و لاوروف در مذاکرات خود بر اهمیت حل مسایل و بحران های منطقه ای بویژه بحران سوریه، عراق و یمن با مذاکرات فراگیر ملی و بدون مداخله خارجی تاکید کردند.
توسعه روابط دوجانبه و همچنین همکاری در مبارزه با تروریسم بویژه تکفیری و قاچاق مواد مخدر از دیگر محورهای اصلی مذاکرات وزیران خارجه دو کشور بود.
ظریف و لاوروف در نشست خبری پایان این مذاکرات اعلام کردند که موضوع برجام مورد توافق ایران و 1+5 نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
لاوروف در این نشست ابراز امیدواری کرد که اجرای برجام به زودی آغاز شود.
روسیه به عنوان ایستگاه پایانی سفر دوره ای ظریف، این دیدار را بسیار مهم ارزیابی کرده بود.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است: انجام این دیدار در شرایطی که روابط دو کشور اخیرا گسترش یافته، بیانگر تفاهم عالی مسکو و تهران و نشانه عزم متقابل برای تقویت و تحکیم پیوندهای دوجانبه است.
ظریف پیش از سفر به مسکو با مقام های ارشد پاکستان، هند، لبنان و سوریه در پایتخت های این کشورها دیدار و گفت وگو کرد تا راهبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای همکاری ها و کاهش تنش ها گسترده تر کند که با استقبال مقامات بلندپایه کشورهای میزبان روبرو شد.
محور این مذاکرات افزایش همکاری های دو جانبه، مبارزه با تروریسم بویژه در سوریه، عراق و لبنان و همچنین افزایش همکاری های امنیت بخشی و پایان بحران های کنونی در خاورمیانه بود.
در همین چارچوب ظریف و لاوروف در کنفرانس خبری پایان مذاکرات خود در مسکو اعلام کردند که ایران و روسیه با دیدگاه های منطبق، خواستار رسیدن به راه حل های سیاسی در کشورهای گرفتار بحران از جمله یمن، سوریه و عراق هستند و مداخله یا فشار خارجی هیچ کارکردی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.