معاون امور بین الملل حوزه های علمیه گفت: در شناخت ادیان ضعیف عمل کرده ایم.

در شناخت ادیان ضعیف عمل کرده ایم/ علمای مسیحیت هر روز یک کتاب اسلامی را تفسیر می کنند
 
 

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی زمانی، در جمع شرکت کنندگان در دوره آموزشی آشنایی با تبلیغ درعرصه بین الملل با اشاره به مولفه هایی لازم الاجرا در حوزه های علمیه، گفت: در حوزه ها می بایست برای "قرائت قرآن"، برنامه ریزی شود. برای آغاز این کار می توان در ماه رمضان هر سال، برای قرائت، از طلابی که صدای خوش و دلنشین استفاده شود تا این مهم، تاثیر بسزایی در امر تبلیغ داشته باشد.

*تاکید بر حفظ قرآن

وی، "حفظ قرآن" را دومین مولفه معرفی کرد و ادامه داد: طلبه ای که حافظ قرآن باشد، بهتر می تواند از مفاهیم آن بهره بگیرد، لذا طلاب باید عزم جدی برای حفظ آیات قرآن داشته باشند.

*لزوم اهتمام ویژه به تفسیر

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه در توضیح مولفه سوم، به مبحث "تفسیر قرآن" اشاره کرد و افزود: در حوزه های توجه ویژه ای به تفسیر قرآن نمی شود، این در حالی است که طلابی که در سیستان و بلوچستان تحصیل می کنند، تفسیر را جزء موضوعات مهم و کاربردی خود می دانند. اخیرا نیز فردی مسیحی دوازده جلد تفسیر قرآن کریم را در آلمان تالیف کرده که این موضوع نشانه درک اهمیت تفسیر حتی در ادیان دیگری مثل مسیحیت است.

*ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی

وی خاطرنشان کرد: مولفه چهارم، طرح "اسلامی کردن علوم انسانی" است. تمامی مفاهیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در قرآن کریم موجود است، ولی متاسفانه گروه های تخصصی در این زمینه وجود ندارد که بتوانند این موضوعات را استخراج کرده و نقطه اتصالی بین موضوعات مورد نیاز ایجاد شده با این مفاهیم را فراهم و ایجاد کند. از جمله نیازها و مسائل مورد نیاز موضوعاتی در زمینه خانواده و اقتصاد است که متاسفانه بسیار کم در این زمینه فعالیتی صورت گرفته است.

* دانش افزایی حدیثی و نقلی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه با بیان مولفه پنجم با محوریت "دانش افزایی حدیثی و نقلی"، عنوان کرد: در حوزه های علمیه به کتاب هایی مثل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کتب اربعه (اصول کافی، من لایحضر الفقیه و..) و دیگر کتب حدیثی کم تر توجه می شود و حتی برخی از طلاب، به صورت کامل برای یک بار هم شده، آن ها را مطالعه نمی کنند. این در حالی است که اهل سنت متن کتاب های درسی شان از کتب حدیثی مربوط به خودشان است و حتی برخی از مسیحیان نیز کتاب در زمینه شرح نهج البلاغه نوشته اند. با توجه به این موضوعات، اگر روحانیت اشراف کامل بر احادیث و اسناد آن نداشته باشد، حرفی برای گفتن در دنیای ادیان و مذاهب نخواهد داشت. لذا حفظ احادیث کوتاه باید جزء کارهای همیشگی و روزانه طلاب باشد.

*جامعیت علمی

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه اضافه کرد: بحث بعدی این است که روحانی اگر می خواهد در دنیای امروز، مقبولیت لازم را داشته باشد و مورد پذیرش تمامی اقشار و مذاهب قرار گیرد، باید "جامعیت علمی" داشته باشد. طلاب باید در تمامی رشته ها مثل اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و جهان، روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی سر رشته داشته باشند تا بتوانند نیاز جامعه را به موقع و بجا پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: استاد شهید مطهری با جامعیت علمی، با وجود حکومت طاغوت، توانست در تمامی رشته ها ممحض و موفق باشد.

*لزوم آشنایی کامل با ادیان و مذاهب

وی، "تسلط بر ادیان و مذاهب" را هفتمین مولفه لازم الاجرا در حوزه های علمیه برشمرد و افزود: اگر طلبه ای علاقه دارد در زمینه ادیان و مذاهب فعالیت کند، باید نسبت به کتاب های دینی آنها مثل فقه، حدیث، تاریخ و تفسیر تسلط کامل داشته باشد و تفاوت بین فرقه ها را بصورت دقیق بشناسد. مثلا اگر طلبه ای این موضوع را بداند که حنفی با چند واسطه شاگرد مولا علی علیه السلام بوده، دقیق و درست می تواند پاسخگوی شبهات این فرقه از اهل سنت باشد.

*در زمینه ادیان بسیار ضعیف کار کرده ایم

 حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآور شد: متاسفانه ما در زمینه شناخت ادیان بسیار ضعیف کار کرده ایم، در حالی که ادیانی مثل مسیحیت هر روزه یکی از کتب مسلمانان را خوانده و تفسیر می کنند. راه حل آن است که باید حوزه های علمیه کارگاه های یک روزه را به منظور طلاب نسبت به شناخت و آگاهی کلی آن ها به ادیان دیگری مثل مسیحیت را برگزار کند.

*ضرورت آشنایی با روش های تبلیغی

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت آشنایی با روش های تبلیغی دیگر ادیان و مذاهب، اذعان کرد: امروزه برخی از علمای شیعه و سنی در حال تلاش برای نوشتن کتبی در رد یکدیگر هستند، ولی کتابی برای روش تبلیغ در دیگر ادیان و مذاهب نوشته نشده است.

*شیعه و سنی از دامن زدن به اختلافات پرهیز کنند

وی ادامه داد: امروزه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید شیعه و سنی از دامن زدن به اختلافات پرهیز کنند، نباید به گونه ای باشد که اگر طلبه ای برای تبلیغ به شهر دیگری عزیمت کرد به جای ایجاد رحمت و وحدت، به اختلافات بین شیعه و سنی بپردازد؛ زیرا با این حرکت، نه تنها باعث اختلاف شده، بلکه راه تبلیغ برای دیگر مبلغین نیز بسته می شود.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: باید برای برون رفت از این وضعیت، بر روی روش های تبلیغ تاکید ویژه ای شود و موضوعاتی مثل روانشناسی تبلیغ، در حوزه جایگاه بهتری پیدا کند و طلاب و مسئولین به آن بهاء دهند.

*توصیه ای کاربردی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر این که باید از طرح مسائل تفرقه آمیز به شدت پرهیز شود، ابراز داشت: اگر قرار است حقانیت تشیع به اثبات برسد، نباید از روش های مستقیم استفاده کرد؛ حتی باید در بکار بردن لفظ شیعه و سنی در مکان هایی که برادران اهل سنت حضور دارند نیز پرهیز شود و مباحث به گونه ای انتخاب شود که مخاطبین به آن علاقه و نیاز داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: باید در زمان تبلیغ، تبسم و گشاده رویی را نیز مد نظر قرار داد و اگر قرار است موضوعی مطرح شود از متن قرآن و روایات خود اهل سنت باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.