قدس انلاین – سعید کوشافر: مقامهای مسوول درامر مبارزه بامواد مخدر همواره از تلاشهای خود برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور میگویند ؛ از عملکردشان برای شناسایی وانهدام تولید کنندگان مواد مخدر صنعتی درکشور گزارش ارایه میکنندو...

افزایش ۶۰درصدی تولید تریاک درافغانستان ودسترسی هرچه آسانتر به مواد مخدر درایران/معتادان هر روز بیشترمیشوندو جوانتر؛اشکال درشیوه مبارزه با مواد مخدر است/ زندانها پر شده ازقاچاقچی اما اعدام هم مشکل را بیشتر میکند

قدس انلاین – سعید کوشافر: مقامهای مسوول درامر مبارزه بامواد مخدر همواره از تلاشهای خود برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور میگویند ؛ از عملکردشان برای شناسایی وانهدام تولید کنندگان مواد مخدر صنعتی درکشور گزارش ارایه میکنندو از طرحها وبرنامه های ویژه ، ضربتی ، چکشی و گازانبری برای دستگیری توزیع کنندگان وخرده فروشان مواد افیونی سخن به میان میاورند اما درمیان همه این گزارشهای مثبت گاه به خبرهایی بر میخوریم که دیدگاهمان نسبت به جامعه اطراف را تغییر میدهدو به این نتیجه میرسیم که نباید خیلی به گزارشهای رسانه ها اعتماد کنیم وبهتر است بیشتر مراقب فرزندانمان باشیم ؛بویژه زمانی که یک نماینده میگوید تهیه مواد مخدر از خرید نان سنگک اسانتر است .

***مواد مخدر از نان سنگک هم در دسترس‌تر است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوه ناموفق مبارزه با مواد مخدر در کشور، گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در طول 34 سال گذشته لازم است تا شیوه مبارزه به طور کلی تغییر کند.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص عملکرد سازمان‌ها در مقابله با مصرف مواد مخدر در کشور، گفت: در طول 34 سال گذشته از روش‌های مختلفی با مصرف، ترانسپورت، ترانزیت و خرید و فروش مواد مخدر مبارزه شده اما با وجود همه تلاش‌ها، هزینه‌های داده شده و شهدایی که در این مسیر فدا کرده ایم آمار نشان می دهد که مصرف مواد مخدر در کشو کاهش پیدا نکرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته، تصریح کرد: در حقیقت افزایش مصرف هشداری است که باید جدی گرفته شود، متاسفانه در برخی نقاط کشور مواد مخدر حتی بسیار راحت تر از نان سنگک در دسترس مردم قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود لازم است تا استراتژی مبارزه با مواد مخدر تغییر پیدا کند، در واقع باید بررسی شود که قوانین بازدارنده نبوده یا شیوه‌های مبارزه درست انجام نگرفته است، در هر حال آنچه برای آینده ترسیم شده بود به آن دست نیافتیم.

قربانی با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند بازنگری است، گفت: مجلس آمادگی لازم برای انجام این امر را دارد اما دولت و قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید آمادگی ایجاد تغییر را داشته باشند، در واقع باید از روش هایی منطبق برای حل این معضل استفاده شود.

وی افزود: امروزه با اینکه مدیریت کشور افغانستان در دست کشور امریکا است و 60 درصد تولید مواد مخدر در این کشور هم افزایش یافته است، اما ترانزیت از سمت کشور ایران به اروپا و آمریکا انجام می‌شود به این ترتیب باید مشخص شود که با پرداخت این همه هزینه آیا کشورهای اروپایی کمکی به ایران می کنند؟

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مقدمات بازنگری در مبارزه با مواد مخدر را فراهم کرده، گفت: در این راستا کمیسیون بهداشت نیز تجربه برخی کشورها چون سوئد، هلند و آلمان در چگونگی مصرف و مبارزه با مصرف مواد مخدر را بررسی کرده است.

قربانی با انتقاد از اینکه حدود 75 درصد زندانیان کشور به گونه ای با مواد مخدر در ارتباط هستند، گفت: بیماری های چون هپاتیت و ایدز ناشی از استفاده از سرنگ‌های آلوده و تزریق های مشترک است که در نبود نظارت در جامعه شیوع یافته، این درحالی است که افراد با مصرف مواد مخدر سنتی وارد زندان می شوند و با مصرف مواد صنعتی از زندان خارج می شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی، گفت: نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند در این مسیر موفق عمل کند، در کل شیوه مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده و از این رو ماهیت موضوع به طور کلی باید تغییر کند.

***عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها با ارایه آمار

دراین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر باید شفاف‌سازی کند برای مبارزه با مواد مخدر چه اقداماتی انجام داده، گفت: تنها کار مفید این سازمان ارائه آمار و گزارش سالانه از مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر است.

عباس صلاحی از افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی انتقاد کرد وگفت: متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور از 4 به 24 درصد رسیده که این مصرف بی‌رویه و عوارض ناشی از آن در آینده نیز فاجعه آمیز خواهد بود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از افزایش آمار اعتیاد و کارتن خوابی در بانوان کشور، تصریح کرد: افزایش آمار اعتیاد  و کارتن خوابی در بانوان کشور زنگ خطری جدی است که بسیار جای تفکر دارد، در گذشته مبتلایان به مواد مخدر جوان بودند ولی امروز بانوان کشورمان به این بلای خانمانسوز مبتلا شده اند که این موضوع نشان دهنده اپیدمی شدن این معضل در جامعه است بنابراین می‌طلبد همه سازمان ها با برنامه ریزی مسنجم به طور مصمم و جدی در این راه گام برداشته  و ریشه اعتیاد را در کشور بخشکانند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ریشه یابی علل روی آوردن زنان به اعتیاد و کارتن خوابی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد رو به افزایش است لذا مسئولان باید دلسوزانه تر در این راه گام بردارند، لازم است علل روی آوردن بانوان کشور به اعتیاد و کارتن خوابی نیز بررسی و ریشه یابی شود.

صلاحی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: مشخص نیست این سازمان عریض و طویل تاکنون برای مبارزه با این بلای خانمان سوز چه برنامه و راهکاری داشته که گرایش و مرگ و میرها به مواد مخدر افزایش یافته، می توان گفت تنها کار مفید این سازمان ارائه آمار و گزارش سالانه از مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر است بی آنکه برای رفع این معضل چاره ای بیندیشد؛ بهتر است این سازمان شفاف سازی کند که تاکنون برای رفع این معضل چه فعالیتی داشته و در آینده قرار است چه برنامه‌هایی برای مقابله با این معضل داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم،  با ابراز تاسف از دسترسی  آسان به مواد مخدر در کشور، گفت: هم مرز بودن با کشور افغانستان، فراوانی تولید مواد مخدر صنعتی در کشور و عدم برخورد جدی با عناصر دانه درشت موجب  فراوانی و دسترسی آسان به مواد مخدر در کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: افزایش اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در کشور بسیار نگران کننده است چون این مواد در لابراتوارها و آشپزخانه ها به صورت غیراصولی و غیربهداشتی تولید می شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان درمجلس نهم، با تاکید بر برخورد جدی با قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: متاسفانه برخورد قضایی انتظامی با قاچاقچیان مواد مخدر بازدارنده نبوده و در کل می توان گفت در مبارزه و مقابله با مواد مخدر و قاچاق آن موفق نبوده ایم.

وی با بیان اینکه نباید در خصوص مواد مخدر و تلفات ناشی از آن مخفی کاری کنیم، بیان کرد: چرا در خصوص تلفات ناشی از مواد مخدر و مصرف بالای شیشه و کراک مخفی کاری می شود در حالیکه این موضوعات باید علنی شود که خانواده ها از مبتلا شدن فرزندان خود به این بلای خانمان سوز جلوگیری کنند اگر در این خصوص مخفی کاری و پنهان کاری صورت گیرد آمار تلفات روز به روز افزایش می یابد لذا در این خصوص باید فرهنگ سازی و خطرات آن را در جامعه اطلاع رسانی کنیم.

صلاحی تصریح کرد: متاسفانه اوقات فراغت جوانان با روی آوردن به مواد مخدر پرشده در حالیکه با برنامه ریزی منسجم می توان جایگزینی برای مواد مخدر و پر شدن اوقات فراغت جوانان داشته باشیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس نهم، یادآور شد: در حوزه مواد مخدر قوانین خوبی داریم ولی متاسفانه در هنگام اجرا و نظارت، مسئولان ذی ربط  هیچ گونه انگیزه ای برای اجرا از خود نشان نمی دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر عزم ملی می‌خواهد، گفت: مبارزه با مواد مخدر از عهده و توان یک سازمان و نهاد خاص خارج است و یک عزم ملی می خواهد اینکه بخواهیم یک سازمان خاص را مقصر بدانیم و همیشه آن را متهم کنیم نتیجه ای نخواهد داشت لذا همه دستگاه ها باید برای رفع و مهار این بلای خانمان سوز همکاری لازم را داشته باشند.

*** لزوم تغییر رویه مبارزه با مواد مخدر

دراین حال عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با نا کارآمد خواندن رویه مبارزه با مواد مخدر خواهان تحول در مدیریت معتادان و نحوه مصرف مواد توسط آنها شد.

ایرج عبدی ، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از مجمع تشخیص مصلحت نظام در خواست دارم نسبت به بازبینی و بررسی مجدد  مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر اقدام نماید، اجرای اعدام نه تنها در کاهش جرایم مواد مخدر تاثیری ندارد بلکه باعث افزایش مشکلات متعدد اجتماعی برای خانواده محکومان و جامعه خواهد شد، اعدام به جای نقش پیشگیری باعث افزایش جرایم ریز و درشت در جامعه خواهد شد.

وی با انتقاد از شیوه مبارزه با مواد مخد در کشور، گفت: رویه فعلی نه تنها باعث کاهش مصرف مواد مخدر در کشور نمی شود بلکه عملا باعث ایجاد یک بازار پرسود برای مواد مخدر شده است. شیوه فعلی مبارزه با مواد مخدر نه تنها آمار مصرف را کاهش نداده بلکه باعث افزایش میزان مصرف شده‌ است.

عبدی گفت: ‌در شیوه فعلی مبارزه با مواد مخدر بدترین شیوه انتخاب شده است، از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس و ستاد مبارزه با مواد مخدر استدعا دارم موضوع تجدید نظر در مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار دهند. معتادان گروهی هستند که زبانی برای بیان مشکلات آنها وجود ندارد. 46 درصد زندانیان کشور مستقیما به دلیل جرایم مواد مخدر در زندان هستند و 67 درصد به دلایل غیرمستقیم با مواد مخدر در زندان هستند. معتادان خیابانی با آسیب رساندن به منظر جامعه ، آسیب‌های مختلف مواد مخدر را افزایش داده است.

وی گفت: ‌بحران‌های اجتماعی که سوء مصرف مواد مخدر در کشور ایجاد کرده ، عقل سلیم را بر آن می‌دارد که چرخه مواد مخدر از دست سوداگران مرگ خارج شده و توسط دولت و نهادهای اجتماعی مورد اعتماد حکومت مدیریت شود. مدیریت یعنی آنکه معتاد تزریقی هروئینی را تحت پوشش برنامه نگه دارنده قرار دهیم نه  آن که معتاد تفریحی را به معتاد تزریقی تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پیشنهاد اصلی آن است که مدیریت مصرف به ویژه در معتادان پرخطر و غیرقابل ترک از دست سوداگران مرگ خارج و مصرف آن به صورت منطقی توسط دولت کنترل شود. به صورت هوشمند سهمیه داشته باشند و از مراکز درمانی مشاوره های روانشناسی دریافت کنند ؛ با اجرای این روش مطمئن باشید که اعتیاد محدود به یک منطقه و پاتوق‌های تحت کنترل خواهد شد. مثال‌های روشن این مدل در کشورهای پیشرفته دنیا همانند آلمان ، استرالیا ، هلند می‌توان مشاهده کرد. بر طبق برنامه این کشور‌ها با صفر رساندن سود تجارت مواد مخدر، دست قاچاقچیان از بازار مواد مخدر قطع شده‌است. براساس اطلاعات رسمی دولت هلند، 19 زندان این کشور به دلیل اجرای این شیوه تعطیل شده‌است. ما نیز باید با نگاهی عملی و بررسی پیشینه‌های این موضوع با مساله معتادان برخورد کنیم و شیوه بگیر و ببند را کنار بگذاریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.