یک کارشناس مسائل اوراسیا گفت: روابط ایران و روسیه هیچ وقت صرفا دوجانبه نبوده و همواره ضلع سومی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

یک کارشناس مسائل اوراسیا: تحویل اس-۳۰۰،تلاش روس‌ها برای ایجاد توازن در خاورمیانه است

شعیب بهمن در گفت‌وگو باایسنا، افزود: در بسیاری از مواقع که ایران و روسیه کوشیده‌اند که روابط‌شان را گسترش بدهند موانعی سد راه شده و در هر دوره یک قدرت جهانی به عنوان ضلع سوم در این رابطه تاثیرگذاری داشته است.

او ادامه داد: در گذشته بریتانیا و بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا به عنوان یک متغیر در رابطه‌ی ایران و روسیه دخیل بوده‌اند. قدرت‌های بزرگ معمولا به عنوان عامل بازدارنده در روابط ایران و روسیه عمل کرده‌اند و به هر حال با وجود اهمیت تمایلات دو جانبه در افزایش سطح روابط، نقش عامل سوم را نمی‌توان نادیده گرفت.

شعیب بهمن با اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب روابط ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه در تاریخ روابط‌شان انواع و اقسام روابط از جنگ گرفته تا گفت‌وگو، مصالحه و حتی همکاری‌های استراتژیک در پرونده‌های گوناگون را تجربه کرده‌اند. در دولت آقای روحانی کوشیده شده که روابط با روسیه همگام با توسعه‌ی روابط با غرب بهبود یابد که دیدارهای متعدد رییسان‌جمهور، وزیران خارجه و دفاع دو کشور در همین راستاست.

وی افزود: ایران و روسیه در کنار روابط سیاسی می‌کوشند تا مناسبات اقتصادی خود را نیز افزایش دهند. حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال 2014 یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بوده که رقم ناچیزی است. دو طرف توافق‌هایی کرده‌اند که در آینده‌ی نزدیک این رقم را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهند.

بهمن، روسیه را بازیگر بسیار موثر در پرونده‌ی هسته‌ای ایران و حصول توافق خواند و گفت: در شرایط فعلی ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای را به‌ویژه درباره حل و فصل مسائل خاورمیانه صورت می‌دهند. ایران و روسیه طرح مشترکی برای حل بحران سوریه دارند که به احتمال زیاد در این طرح گروهی متشکل از ایران، روسیه، عربستان و آمریکا حل مسائل سوریه را پیش خواهند برد. اگر چنین گروهی شکل بگیرد شاهد تحول بسیار جدی در سطح مسائل منطقه‌ خاورمیانه خواهیم بود.

این کارشناس مسائل اوراسیا در تحلیل مساله‌ی تحویل سامانه‌ی موشکی S-300 به ایران نیز گفت: در شرایط فعلی در واقع اس- 300 دیگر آن جذابیت سال 2007 که قرارداد این سامانه امضا شد را ندارد؛ به‌خصوص این که روس‌ها سیستم‌های پیشرفته‌تری از اس-300 ساخته‌اند و در واقع مشغول تولید سامانه S-500 هستند. با این حال با توجه به قابلیت‌های این سامانه، در اختیار گرفتن آن برای مواضع دفاعی و نظامی ایران بسیار موثر خواهد بود به‌ویژه که این سامانه از قابلیت ارتقا در طول زمان نیز برخوردار است.

او ادامه داد: روس‌ها با هدف ایجاد توازن در منطقه‌ی خاورمیانه بحث تحویل اس-300 به ایران را مطرح کردند. بیش‌تر کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای عربی همواره جزو بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا بوده‌اند. در طول چند سال گذشته و به موازات تحریم‌های شدید اقتصادی و تسلیحاتی ایران، این کشورها به سادگی تسلیحات زیادی خریداری کردند به همین دلیل روس‌ها می‌کوشند با فروش تسلیحات به ایران هم از منافع مادی برخوردار شوند و هم توازن تسلیحاتی را در منطقه برقرار کنند.

شعیب بهمن با اشاره به توافق تسلیحاتی اخیر روسیه و عربستان، اضافه کرد: این توافق بیش‌تر یک مانور تبلیغاتی از سوی روس‌هاست تا این پیام را به آمریکا بدهند که روسیه هم گزینه‌های متعدد و متنوعی دارد تا در نظام بین‌الملل ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: سیستم نظامی عربستان برخلاف ایران در واقع یک سیستم کاملا غربی است. نظامیان سعودی کاملا در دامان نظامیان غربی و آمریکایی آموزش دیده‌اند و برای این که بتوانند با تسلیحات روسی کار کنند نیاز دارند که دوره‌هایی را بگذرانند. در نتیجه به نظر می‌رسد این امر فرایندی طولانی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان احتمال اجرایی شدن توافق تسلیحاتی روسیه و عربستان را ضعیف دانست و افزود: آمریکایی‌ها به این راحتی بازار عربستان را از دست نخواهند داد و به سعودی‌ها اجازه نمی‌دهند که به سمت خرید تسلیحات از روسیه یا کشورهای دیگر گرایش پیدا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.