«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا بزرگترین تهدید علیه آمریکا را نشات گرفته از درون این کشور دانست و نه خارج این کشور.

بزرگترین تهدید آمریکا در درون است نه خارج/ زوال بنیادهای قدرت

به گزارش خبرگزاری مهر، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با درج مطلبی در سایت این شورا تحت عنوان «سیاست خارجی از داخل نشات می گیرد» بزرگترین تهدید علیه آمریکا را نشات گرفته از درون این کشور دانست.

وی با هشدار در خصوص فرسایش بنیادهای قدرت در آمریکا می نویسد: بسیاری از بنیادهای قدرت در این کشور در حال فرسوده شدن هستند و اثرات آن تنها محدود به وخامت اوضاع حمل و نقل کشور و یا شغلهای موجودی که به خاطر نبودن نیروی کار ماهر آمریکایی در داخل و خارج پر نمی شوند، نیست.

وی معتقد است: ناکارآمدی ها در داخل آمریکا تاثیر مستقیمی بر اعمال قدرت آمریکا و نفوذ این کشور در خارج دارد که رقابت آمریکا در بازارهای جهانی، ایجاد منابع مورد نیاز برای تامین منافع آمریکا در خارج از آمریکا و ایجاد مجموعه ای از موارد را موجب می شود که بر نوع تفکر و رفتار دیگران در قبال آمریکا تاثیر می گذارد.

هاس با اشاره به بسیاری از مشکلاتی که آمریکا در عرصه جهانی با آن مواجه است از جمله قدرت گیری چین، برنامه هسته ای ایران، تغییرات آب و هوایی، تروریسم، بحران های خاورمیانه و کره شمالی می نویسد: اما امنیت ملی آمریکا بیشتر از این مسائل بستگی به پرداختن به زیر ساختهای ویران شده آمریکا، مدارس درجه 2، سیستم مهاجرتی ناکارآمد و بدهی های رو به رشد دارد.

وی با رد ایده منزوی شدن آمریکا و فروپاشی آمریکا، اما معتقد است این کشور به جای عملکرد بهتر در داخل بیش از حد به موضوعات بیرونی می پردازد.

وی همچنین خواستار محدود شدن سریع مداخلات آمریکا در سطح جهانی با هدف اصلاح جوامع دیگر مانند آنچه که در عراق و افغانستان انجام داد و ناموفق بود را شده و تاکید می کند که آمریکا در عوض باید سریعا به ایجاد موازنه قدرت در آسیا بپردازد و به سمت انسجام اقتصادی و خودکفایی آمریکایی شمالی مبادرت کند و همچنین در تلاش باشد تا به چالش های جهانی پاسخ جمعی دهد.

در ادامه وی با اشاره به این نکته که دیگر جهان در قرن بیست و یکم تحت سیطره یک یا چند ابرقدرت نیست می نویسد روابط حاکم بر این دوره مبتنی بر روابط «غیرقطبی» است بطوریکه دیگر در عرصه جهانی قدرت بین هویت های lختلافی که سعی در افزایش نفوذ خودشان دارند پخش شده است.

هاس با اشاره به وجود سازمان ها و نهادهای مختلف تجاری سیاسی، اقتصادی منطقه ای و جهانی که در کنار دولتها در عرصه جهانی فعال هستند، می نویسد: جهان امروز تا حدودی بخشنده و آمرزنده است و در عین حال رقابت بزرگ و مستقیمی را که تهدیدی برای منافع آمریکا باشد را متوجه این کشور نمی کند.

وی در پایان می نویسد، اینکه این فرصت استراتژیک چقدر برای آمریکا ادامه خواهد داشت بستگی به این دارد که ملت آمریکا چقدر به نظم خود در خانه (درون آمریکا) بپردازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.