وزیر امور خارجه از سفر رییس جمهوری غنا به ایران خبر داد و گفت: ایران برای ارتباط با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای آفریقایی اهمیت بسیاری قایل است.

ظریف: روابط با آفریقا برای ایران اهمیت دارد/سیاست اصولی ایران ادامه دارد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با هانا سرواتته وزیر خارجه غنا افزود: سفر رییس جمهوری غنا به تهران تا قبل از پایان سال جاری شمسی بنا به دعوت حسن روحانی رییس جمهوری ایران انجام می شود.
وی ضمن خیر مقدم به همتای غنایی خود، با بیان این که غنا توانست استقلال خود را به دست آورد و خط استقلال طلبی در آفریقا با این مبارزات آغاز شد، ادامه داد: این کشور ارزش احساسی برای ما دارد چرا که در دوران جنگ تحمیلی در کنار مردم ایران در شورای امنیت حضور داشت و با حمایت از حق و مبارزه مردم ما با اشغال و تجاوز سابقه خوبی ایجاد کرد.
ظریف گفت: برای ما روابط با آفریقا اهمیت دارد و در آینده نزدیک سفری به غرب آفریقا خواهیم داشت.
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم غنا بوده است، اضافه کرد: ایران فعالیت های گسترده ای در زمینه بهداشت، آموزش و پرورش و سایر حوزه ها در این کشور دارد و در سفر وزیر خارجه غنا و اجلاس قبلی کمیسیون مشترک دو کشور که در اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد زمینه های همکاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
ظریف به تشریح محور گفت و گوهای خود با همتای غنایی پرداخت و افزود: امروز بحث های بسیاری در حوزه های مختلف داشتیم و درباره همکاری در زمینه تامین انرژی به خصوص انرژی برق در غنا توسط شرکت های ایرانی به گفت وگو پرداختیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این درباره مبارزه با تروریسم و افراط در منطقه و آفریقا گفت و گو کردیم.
وزیر امور خارجه گفت: آینده بسیاری خوبی بین دو کشور در سایه اشتراکات ایران و غنا وجود دارد و امیدوارم در این سفر زمینه همکاری گسترده فرهنگی، بهداشتی وغیره بین دو کشور برقرار شود.
ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص سطح مناسبات ایران با کشورهای آفریقایی با بیان این که در حوزه های مختلف حضور فعالی در آفریقا داریم، اظهار داشت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، همکاری های فرهنگی و بهداشتی، حوزه های همکاری بسیار است و امیدواریم توسعه یابد.

**اولویت سیاست خارجی ایران، منطقه است
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «حسنین هیکل» تحلیلگر مصری که گفته پس از توافق وین در سیاست خارجی ایران تغییری ایجاد شده و قاهره هم به دنبال بهبود روابط با تهران و آماده میانجیگری بین تهران و عربستان است، گفت: سیاست اصولی ایران ادامه خواهد داشت. ما بر اساس این سیاست همواره خواستار روابط بسیار خوب با همه همسایگان بوده ایم و از بهبود روابط با آن ها استقبال می کنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که منطقه اولویت سیاست خارجی ایران است، گفت: سیاست توسعه اقتصادی و امنیت همه جانبه برای همه کشورهای منطقه همواره در دستور کار ما قرار دارد.
ظریف افراط، خشونت و فرقه گرایی را نیازمند برخورد منسجم همه کشورهای منطقه دانست و افزود: نیاز به برخورد با این مشکلات، در راستای منافع ایران و عربستان است و منافع دو کشور در این خصوص بسیار مشترک است. کما این که منافع ما و سایر کشورهای منطقه مشترک است و ما علاقه مند به همکاری با کشورهای منطقه هستیم.

**آماده ایم روابط با مصر را بر اساس اصول و منافع مشترک تقویت کنیم
وزیر امور خارجه مصر را کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه با فرهنگی غنی دانست و اظهار داشت: همواره اعتقاد داریم که روابط باید براساس احترام متقابل توسعه یابد و آماده ایم روابطمان با مصر براساس اصول و منافع مشترک تقویت و از فرصت های مختلف برای این کار استفاده شود.
ظریف گفت: ایران و مصر دارای سابقه تعاملات مثبتی در مسایل منطقه هستند و امیدواریم این تعاملات گسترده شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری، آفریقا را همواره اولویت مهم برای ایران ذکر و اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی، آفریقا را قاره ای مهم تلقی کرده و معتقدیم دارای مشترکات فراوانی با این قاره هستیم. ما برای مقابله با استعمار، استبداد و بعد از انقلاب اسلامی با مردم آفریقای جنوبی در مقابله و مبارزه با آپارتاید همکاری داشتیم.
ظریف با اشاره به ظرفیت فراوان سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در قاره آفریقا، افزود: چالش هایی چون خشونت و افراط گرایی در منطقه وجود دارد که ما آمادگی داریم با کشورهای آفریقایی برای مقابله با این چالش ها همکاری کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: کشورهای آفریقایی از اعضای فعال جنبش عدم تعهد و دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه های دو جانبه و چند جانبه هستند و ما دارای اشتراکات فراوانی با این کشورها هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.