پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - این روزها شواهد حکایت می‌کند، اغلب بازارها غبار کسادی و بی رونقی به خود گرفته اند، به طوری که با هر فعالی در هر صنفی صحبت می‌کنیم، آنها از رکود حاکم بر بازارشان می‌گویند و گلایه مندند.

چتر «کسادی» بر سر بازار!

هرچند که مسؤولان پیش‌بینی می‌کردند، با اجرای سیاست کاهش تورم، قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد و  بازار رونق می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد، این سیاست تاکنون راه به جایی نبرده و آثار مورد انتظاری را از خود به جا نگذاشته است.

 به اذعان کارشناسان، با اینکه میزان تورم نسبت به گذشته کاهش یافته و از 40 درصد به 15 درصد رسیده، بازهم نتایج حاصل از کاهش تورم به بهبود بازار  منتهی نشده و از سوی دیگر بنا به اظهارات کاسبها و بازاریان، حتی بازار نسبت به گذشته کسادتر هم شده است.

در همین حال برخی از فعالان بازار می‌گویند تصور می‌شود که با اعلام نتایج مذاکرات سیاسی، بازار تکانی بخورد و از رکود خارج شود، اما با گذشت چندین ماه از این اتفاق همچنان شاهد کسادی بیشتر بازار هستیم و از مشتری خبری نیست.

محمدی، یکی از فعالان بازار مسکن به خبرنگار ما می‌گوید: وضعیت بازار مسکن مدتهاست مثل دیگر بازارها با کسادی همراه است، به طوری که میزان خرید و فروش کاهش چشمگیری داشته و بازار اجاره هم کم فروغ است. وی تصریح می‌کند: بسیاری از همکاران ما به دلیل کسادی بازار، تغییر شغل داده اند، اما بازهم ناراضی‌اند چونکه سایه رکود بر بازارهای دیگر نیز گسترده شده است.

ایرج‌نیا، یکی دیگر از شهروندان که در بازار خودرو فعالیت می‌کند، می‌گوید: این روزها خرید و فروش بندرت صورت می‌گیرد و بازار رمقی ندارد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر حتی خودروسازان داخلی هم دنبال مشتری هستند و بازارشان کساد است و خودروهایشان روی دستشان مانده است، دیگر چه برسد به بازار خودروهای دست دوم.

سبحانی، فروشنده کیف و کفش نیز از کسادی بازار ناراضی است و می‌گوید: این روزها مجبوریم کالاهایمان را با کمترین سود به مشتریان عرضه کنیم، اما بازهم این روش جوابگوی هزینه هایمان نیست.

وی می‌افزاید: حضور مردم این روزها در بازار بیشتر به عنوان گردش و وقت‌گذرانی مطرح است و کمتر کسی دست به جیب می‌شود و کالایی می‌خرد. وی می‌گوید: سال گذشته اوضاع قدری بهتر بود، به هرحال می‌توانستیم هزینه هایمان را پوشش بدهیم، اما امسال واقعاً بازار سوت و کور شده و دیگر توان ادامه نداریم.

پورمحمدی، فروشنده پوشاک نیز در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: این روزها بازار پوشاک هم مثل دیگر بازارها رونقی ندارد و مجبوریم با تخفیفهای زیادی اجناسمان را بفروشیم.

وی می‌افزاید: بازار، بازار خوبی نیست و اغلب همکاران از این وضعیت گلایه‌مندند و از اینکه نمی‌توانند پاسخگوی اجاره فروشگاه و دیگر هزینه‌ها باشند، نگران هستند.

هادیزاده، فروشنده مواد غذایی درباره وضعیت بازار می‌گوید: این بازار بدلیل نیاز مردم تا حدودی فعال است، اما این روزها مردم فقط به اندازه نیاز روزانه خود خرید می‌کنند.

وی می‌افزاید: دیگر مثل گذشته  نیست و میزان خرید مردم کمتر شده و درآمد روزانه ما نیز کاهش یافته است.

وی تصریح می‌کند:مدتهاست که سایه رکود بر تمامی بازارها گسترده شده و اینکه چرا مسؤولان برای رفع این وضعیت کاری انجام نمی‌دهند، جای سؤال است و دلیل این موضوع را نمی‌دانیم.

 

 دولت با نیت خود کشور را به رکود کشانده

در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با میزان، می‌گوید: دولت برای کاهش تورم اقتصاد کشور را به رکود کشانده است.

روح ا... بیگی درباره وضعیت کنونی اقتصاد کشور اظهار می‌‌دارد: دولت یازدهم از زمانی که امور اجرایی را در دست گرفته، فقط روی کنترل تورم متمرکز است.

وی می‌افزاید: کنترل تورم به قیمت تشدید رکود در سایر بخشهای اقتصادی تمام شده است، به طوری که وضعیت اشتغال به مراتب بدتر شده و در حالی که در دولت گذشته با فعالیت مسکن مهر،  اشتغال در شرایط بهتری بود.

 

 لزوم داشتن برنامه برای خروج از رکود

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر که دولت شرایط جدیدی را پس از لغو تحریمها تجربه خواهد کرد، بهتر است برنامه ای را که برای خروج اقتصاد از رکود در نظر گرفته، اجرایی کند.

وی می‌گوید: اگر چه تورم پایین هم برای مسؤولان و هم برای مردم مطلوب است، اما تا زمانی که اقتصاد پویا نباشد و در رکود به سر ببرد، وضع معیشت مردم نیز بهبود نمی‌یابد و به این ترتیب، تورم پایین هم اهمیت خود را از دست می‌دهد.

 

 دولت اراده ای ندارد

در همین حال برخی از کارشناسان اقتصادی نیز عقیده دارند، وقتی کل اقتصاد در انتظار به سر می‌برد، همه بخشها را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، تا زمانی که دولت اراده‌ای برای خروج اقتصاد از رکود ندارد، بازار از این حالت رکود خارج نخواهد شد.

 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: دولت اقتصاد را منتظر مشخص شدن مذاکرات گذاشته بود و وقتی که کل اقتصاد کلان در انتظار به سر می‌برد،  رکود تمام بخشهای کشور را در بر می‌گیرد.

بیت ا... ستاریان می‌افزاید: دولت به دلایل مختلف مثل مهار تورم و یا هر چیز دیگری اقتصاد را در حالت رکود قرار داده است، بنابراین فعلا دولت اراده‌ای در خارج کردن اقتصاد از رکود در خود نمی‌بیند.

 واهمه دولت از ایجاد تورم

 وی با بیان اینکه تصور دولت این است که اگر اقتصاد از رکود خارج شود، تورم ایجاد خواهد شد، می‌گوید:  دولت از واهمه اینکه تورم در کشور ایجاد نشود، قصد ندارد که اقتصاد را از رکود خارج کند. وی تصریح می‌کند: اگر دولت برنامه دقیق و منظمی تدوین نکند، این رکود سبب تورم و رکود صنایع و ارکان تولیدی خواهد شد.

 

 تعطیلی برخی اصناف

در همین حال احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز به ایسنا می‌گوید: بخشی از نارسایی‌های اقتصادی از دولت قبل به ارث رسیده و بخشی از مشکلات نیز به تحریمها برمی‌گردد، اما با این حال انتظارات برآورده نشده و رکود عمیقی در بخش تولید و صنعت رخنه کرده که اگر روند رکود ادامه‌ یابد، ممکن است به تعطیلی برخی اصناف منجر شود.

 

 انتظارها همچنان پابرجاست

به هرحال انتظار می‌رفت، با گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم، طبق وعده‌ها گذران معاش مردم نسبت به قبل آسان‌تر شود، اما به نظر می‌رسد، این وعده‌ها جامه عمل نپوشیده است. با این حال مردم توقع دارند، با عملی شدن وعده‌های مسؤولان، چتر کسادی از بازار هرچه زودتر برچیده شده و رونق و پویایی بازار را شاهد باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.