گروه میهن- قم- حسین محمدرضایی - گرمای بالای ۴۵ درجه درتابستان امسال زنگ خطر بی آبی را به صدا درآورد. حتی مناطق خوش آب و هوای قم که درکوهستان قرار گرفته اند نیزدچار کم آبی شدند.

 کام قمی ها ۳ ساعت در روز،شور و شیرین می‌شود

 در روستای «خاوه» که از مناطق ییلاقی وخوش نشین قم محسوب می‌شود، آب کم است و روزی سه ساعت آب دارد و حدود 60متر مکعب آب به وسیله تانکر، بین اهالی توزیع می‌شود. مخازن 15روستا، روزانه  به وسیله تانکرآب پر می‌شود. روستاهای قم با مشکل جدی کم آبی روبه رو هستند. بعضی روستاها هفته ای یکبار و برخی روستاها سه روز یکبار آبرسانی می‌شوند.

در روستای لب شور قمرود 18دستگاه آب شیرین کن نصب شده و اغلب روستاها دارای تانکرهای سیار آبرسانی هستند، باتوجه به حفر چاه آب در بسیاری از روستاها، مدت زمان برداشت آب از مخازن زیرزمینی درشبانه روز فقط سه ساعت است، در صورتی که به طور میانگین هر روستا 60 مترمکعب آب شرب نیاز دارد.

باتوجه به اینکه هزینه انتقال آب سنگین است و باید در پنج بخش روستایی قم انتقال آب به صورت روزانه و با تانکر صورت پذیرد، اجرای طرحهای عمرانی در راستای آبرسانی به روستاها دراولویت قرار دارد.   

یک جانباز70 درصد شیمیایی دفاع مقدس که به خاطرتنفس درهوای تمیز به توصیه پزشکان روستانشین شده، درباره قطعی آب در روستای کهک می‌گوید: روزانه سه تا پنج ساعت آب درلوله ها جریان دارد که فقط کفاف مصرف خانگی را می‌دهد.

یوسف فتحی می‌افزاید: برخی اوقات به خاطر ازدیاد مسافر آب را قطع می‌کنند و در مواردی فراموش می‌کنند آب را وصل کنند. به جای اینکه آب را در منابع ذخیره سازی کنند، مستقیم وارد لوله های شهر می‌کنند. البته به خاطر کمبود آب در نقاط دیگر، آب شرب روستاهای دیگر نیز از مرکز بخش کهک تأمین می‌شود.  

وی می‌گوید: عمق چاه‌های حفر شده در این منطقه بیشتر از 60متر نیست و مسؤولان باید به فکر ذخیره سازی باشند.

 

 اقدامهای شرکت آب و فاضلاب روستایی قم

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی قم در گفت و گو با قدس به برخی از اقدامهای شرکت آب و فاضلاب روستایی قم اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: آبرسانی به شهر و روستاهای بخش کهک از مهمترین پروژه‌هایی بود که در این دولت به بهره‌برداری رسید و با بهره برداری از این پروژه شهر کهک و روستاهای سیرو، ورجان و امامزاده ابراهیم از بی آبی نجات پیدا کرد.

    علی جان صادق پور با بیان اینکه در این پروژه 10 کیلومتر لوله گذاری از بهترین نوع لوله (چدن داکتبل) انجام شد، افزود: این پروژه دارای دو باب ایستگاه پمپاژ و یک باب مخزن ذخیره به حجم 500 متر مکعب است.

وی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به فاز سوم سلفچگان نیز می‌گوید: در این پروژه تاکنون حدود 9 کیلومتر لوله گذاری انجام شده و یک مخزن 2100 متر مکعبی نیز پیش بینی شده که به پایان رسیده است.

وی به  تشکیل کارگروه اجرایی کیفیت منابع آب استان اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون همه خدمات بهره برداری و نگهداری شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی قم به بخش خصوصی واگذار شده و با این اقدام نظارت بسیار راحت تر شده است، ضمن اینکه تهیه شرح خدمات و عقد قرارداد، نگهداری و بهره برداری از آب روستای چاهک (خرید تضمینی آب) نیز انجام شده است.

 

 شناسایی انشعابهای غیرمجاز

وی شناسایی و برچیدن بیش از 1300 فقره انشعاب غیرمجاز در روستاهای استان و برخورد با متخلفان  را یکی از اقدامهای شرکت آبفار در طول سال 93 و 94  می‌داند و می‌گوید: این امر تأثیر بسزایی در افزایش کمی و کیفی آب داشته و همچنین سبب کاهش هدر رفت آب نیز شده است، به طوری که هدر رفت آب از 47 درصد در ابتدای سال گذشته به 40 درصد در پایان همان سال و 37 درصد در چهار ماه گذشته رسید.

 

 به دنبال تولید محصولات کم آب‌بر باشیم

مدیرعامل آب وفاضلاب شهری قم نیز در گفت و گو با قدس با اشاره به افزایش دمای هوا و کاهش منابع آبهای در دسترس اظهار می‌دارد: بحران آب یک هشدار جدی نه تنها خاص ایران، بلکه در تمام جهان است.

مهندس عبدالحمید توکلی بینا با بیان اینکه برای حفظ و حراست از منابع آبی باید اقدام عملی و جدی شود، گفت: تنها با شعار و همدردی با متولیان بخش آب مشکل کمبود آب برطرف نمی‌شود.

وی با  تأکید بر توجه ویژه به بحث آب مجازی می‌گوید: آب مجازی یا آب پنهان میزان آبی است که یک کالا یا محصول کشاورزی طی فرایند تکمیل خود مصرف می‌کند.

وی  تصریح می‌کند: استانی که با مشکل کمبود آب دست به گریبان است باید در این زمینه دقت لازم را داشته و به دنبال تولید محصولات کم آب‌بر باشد.

وی به برخی روشهای مدیریت مصرف و تقاضای آب اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: تکنیک‌های اقتصادی مانند قیمت‌گذاری واقعی آب، تکنیکهای سازه‌ای مانند نصب قطعات کاهنده مصرف، تکنیکهای بهره‌برداری مانند مدیریت فشار و تکنیکهای اقتصادی-اجتماعی مانند برنامه‌های آگاهی عمومی از جمله روشهای مدیریت تقاضاست.

 ضرورت جداسازی

توکلی بینا در بخش دیگری از سخنان خود، جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز شهری را یکی از دغدغه‌های مدیران بخش آب استان قم ذکر می‌کند و می‌گوید: آبیاری در زمان مناسب، استفاده از گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم، استفاده از روشهای مدرن آبیاری و استفاده از منابع تأمین جایگزین مانند پساب از جمله این راهکارهاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.