قدس آنلاین_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه سامانه فوریت های اراضی که در محل این سازمان برگزار شد، پیگیری تغییر کاربری اراضی و تصرف زمین دولتی را از جمله وظایف سامانه یاد شده دانست.

سامانه فوریت های اراضی آماده دریافت گزارش تخلفات است

به گزارش قدس آنلاین مجتبی مزروعی  در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم افتتاحیه سامانه فوریت های اراضی ضمن اشاره به قرار دادن اطلاعات اراضی در اختیار مردم اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تصرفات اراضی دولتی، مقابله با زمین خواری و...سامانه فوریت های اراضی با شماره ۱۳۱ راه اندازی شده و آماده دریافت گزارش های مردمی است.

وی در ارتباط با پیش زمینه های راه اندازی سامانه یادشده تصریح کرد: از پایان سال ۹۳ ساماندهی۱۵گشت سامانه فوریت های اراضی در دستور کار قرار گرفته است  و در حال حاضر این اکیپ ها مجهز به سیستم های ردیابی پیشرفته و مخابراتی هستند.

وی پیرامون کنترل گشت های سامانه فوریت های اراضی بیان کرد: این گشت ها به طور مستمر و آنلاین با سیستم مرکزی و فرماندهی در ارتباط بوده و سرعت، مسیر حرکت و محل استقرار  آن ها در اراضی به صورت مانیتورینگ در مرکز فرماندهی نمایش داده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرارداد با اداره ثبت اسناد خراسان رضوی را مکمل سامانه ۱۳۱ دانست و خاطر نشان کرد: قراردادی را با اداره ثبت اسناد خراسان رضوی به امضا رسانده ایم  تا اطلاعات جمع آوری شده از اراضی در اختیار مردم و سایر بهره برداران این اراضی و در قالب سند ارائه شود و مکمل سامانه فوریت های اراضی باشد.

مزروعی از تهیه نقشه های کاداست اراضی خراسان رضوی خبر داد و گفت: با همکاری سازمان نقشه برداری کشور، تهیه نقشه های کاداست و اطلاعات جامع اراضی استان در دستور کار قرار می گیرد و کلیه اطلاعات جمع آوری شده در ۳۶۰ لایه به سامانه ۱۳۱ فوریت های اراضی تحویل داده می شود.

وی ایجاد یک شعبه قضائی اختصاصی برای رسیدگی به امور تخلفات اراضی را ضروری دانست و عنوان کرد: به یک شعبه قضائی برای رسیدگی به امور تغییر کاربری اراضی، زمین خواری، تخریب کوه ها و ارتفاعات و دخل و تصرف های زمین های دولتی نیاز داریم که این امر با همراهی بیشتر نیروهای انتظامی و مقامات قضائی امکان پذیر است.

در ادامه این مراسم، حمید قزاقی، مدیر امور اراضی خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه فوریت های اراضی با همکاری سازمان امور اراضی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت مخابرات کشور ایجاد شده تا به بررسی تخلفات اراضی و تغییر کاربری های غیرقانونی انجام شده بپردازد.

وی ادامه داد: علاوه بر تغییر کاربری اراضی، تخلفات دیگری همچون واگذاری خارج از عرف زمین های  فعال در حوزه کشاورزی و صنعتی، دخل و تصرف زمین های دولتی و تخریب این اراضی نیز می تواند به این سامانه اعلام شود.

قزاقی پیرامون تعداد اکیپ های سامانه ۱۳۱ بیان کرد: ۱۵ واحد گشت فوریت های اراضی در سراسر استان خراسان رضوی مجهز به سیستم های ردیابی و مخابراتی پیشرفته بوده که بر اساس گزارش های مردمی ارائه شده، مراتب تخلف را به مرکز فرماندهی و اپراتوری سامانه گزارش می دهند.

مدیر امور اراضی خراسان رضوی  از ضبط گزارشات مردمی جهت تکمیل پیگیری های قانونی خبر داد و گفت: صدای تماس گیرندگان در سرورهای سامانه ثبت شده تا بررسی های لازم انجام شده و پرونده به حالت اجرایی برسد.

وی هم چنین در حاشیه مراسم افتتاحیه سامانه فوریت های اراضی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حفاظت از زمین های کشاورزی و باغی از اولویت های مدیریت امور اراضی است که تهیه نقشه های کاداست از اراضی سراسر استان نیز بدین منظور انجام می شود.

قزاقی ارائه مشاوره های اراضی به مردم را از دیگر خدمات سامانه ۱۳۱ دانست و خاطر نشان کرد: این سیستم علاوه بر دریافت گزارش تخلفات اراضی، مشاوره های ویژه ای را در حوزه های خرید، فروش، انتقال و تفکیک اراضی به مردم ارائه می دهد.

مدیر امور اراضی خراسان رضوی ادامه داد: در سیستم مشاوره سامانه ۱۳۱ضبط صدای فرد تماس گیرنده انجام و شماره تماس از فرد تماس گیرنده دریافت می شود تا پاسخ لازم از کارشناسان حوزه مشاوره به اطلاع این عزیزان برسد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام حسن هاشمی گنابادی، نماینده دفتر ولایت فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه فوریت های اراضی باید به دنبال حل مشکلات مردم در حوزه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باشد و مشاوره های لازم را به مردم در این خصوص ارائه دهد.

وی ادامه داد: معضلاتی همچون زمین خواری، کوهخواری، تصرف اراضی دولتی و... با کمک این سامانه ریشه کن می شوند و حراست از زمین های کشاورزی باید در زمره اولویت های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.