معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه حداکثر آب مصرفی در بخش کشاورزی ۵۶ میلیارد متر مکعب است، گفت: سالانه ۱۳ میلیارد متر مکعب آب در شمال و جنوب کشور به دریا می‌ریزد، بی‌آنکه راهی برای استفاده مطلوب از آن داشته باشیم.

سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب آب به دریا می‌ریزیم!

به گزارش ایسنا در فارس، علی اکبری در جلسه با اساتید دانشگاه شیراز اظهار کرد: سالانه بالغ بر هشت میلیارد متر مکعب آب در شمال و پنج میلیارد مترمکعب آب در خوزستان به دریا سرازیر می‌شود.

 

اکبری گفت: مدام عنوان می‌کنند که 92 درصد کل آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، حال آنکه این موضوع مورد قبول نیست. حجم آب پشت سدها مشخص است که سالانه بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود و بالغ بر پنج میلیارد هم در سیستم انتقال هدر می‌رود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه بخشی از آب در خارج از فصل کشت رها می‌شود، گفت: همه این‌ها به پای بخش کشاورزی نوشته می‌شود.

 

وی ضمن تصریح اینکه طی دو سال گذشته از وزارت نیرو درخواست شده که میزان کل آب تحویلی به بخش کشاورزی به شکل حجمی اعلام شود، گفت: هم‌اینک سالانه حدود پنج میلیارد مترمکعب آب برای جلوگیری از هجوم آب‌های شور به نخلستان‌های آبادان مصرف می‌شود.

 

اکبری با بیان اینکه می‌توان هجوم آب‌های شور به نخلستان‌ها را با اجرای سدهای سلولی مهار کرد، گفت: این کار تازه آغاز شده است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که دقیقا چه میزان آب تحویل بخش کشاورزی در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: از دو سال قبل سوابق را بررسی کرده‌ایم، بیش از 10 نامه نوشته‌ایم که آب را در حجمی مشخص، مکان و زمانی معین به بخش کشاورزی تحویل دهند.

 

اکبری گفت: در سال 1390 بالغ بر 70 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده شده است، امروز که 25 درصد از آن میزان کاسته شده، اگر بر اساس میزان ذخیره سدها بسنجیم، حداکثر آب مصرفی در بخش کشاورزی اکنون 56 میلیارد متر مکعب است.

 

وی لزوم بررسی و تحقیق در خصوص میزان منابع آب موجود و حجم آب مصرف شده در بخش کشاورزی را یادآور شد و گفت: ما حاضر هستیم که اعتبارات این تحقیقات را به دانشگاه‌ها بپردازیم، اگرچه در نقاطی به شکل پایلوت کار را آغاز کرده‌ایم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای حل مشکلات آب مد نظر است اما باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاهی نیز در این حوزه استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.