رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در گلستان و مازندان، از وجود ۵۴ رقبه موقوفه امام رضا(ع) در اين دو استان خبر داد.

وجود ۵۴ رقبه موقوفه امام رضا(ع) در گلستان  و مازندران

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ستاد خبري جشن هاي ميلاد رضوي، «وحيد قره چه ئي» با بيان اين مطلب گفت: در استان گلستان 31 رقبه موقوفه وجود دارد كه مهم ترين آنها، موقوفه اراضي شهر آشوب گرگان است.

وي عنوان كرد: اين موقوفه توسط مرحوم سيد جلال الدين محمد بن سيد لطيف شاه در سال 950 هجري قمري وقف شده و داراي سند مالكيت است.

وی ادامه داد: اراضی موقوفه استان گلستان داراي كاربري هاي تجاري، مسکونی و مزروعی است و در حال حاضر، این اراضی در اختيار مستاجران قرار دارد.

قره چه ئي گفت: 23 رقبه موقوفه در مازندران وجود دارد كه مهم ترين رقبه موقوفه در اين استان، «سنگ تراشان ساري» است كه داراي كاربري هاي زراعي و مسكوني، تجاري، تاسيساتي و... است.

وي درباره تاريخچه اين اداره گفت: دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در سال 1354 به مركزيت شهر گرگان تاسيس شد كه با ادامه فعاليت خود در سال 1388 با دفتر نمايندگي آستان قدس رضوي در مازندران ادغام و به اداره املاك و اراضي آستان قدس رضوي در استان هاي گلستان و مازندران تغيير نام يافت.

قره چه ئي اظهار كرد: اكثر رقبات موقوفه این اداره شناسایی نشده است و نداشتن سند مالکیت و در تصرف مردم بودن از جمله مشکلات این اراضی است.

رئيس اداره املاك و اراضي آستان قدس رضوي در گلستان و مازندان با اشاره به اينكه صيانت، رعايت قبطه وقف و احياي اراضي موقوفه از وظايف املاك و اراضي آستان قدس رضوي در استان گلستان و مازندران است، افزود: در اين خصوص مي توان به شناسايي اراضي ولاشكي، كلو كن، شاهكوه، سورخان و چاله خانه اشاره کرد.

وي با اشاره به اينكه برخي از اراضي موقوفه اين سازمان فاقد نقشه است، اظهار كرد: اكثر پرونده هاي موجود در سوابق اين اداره فاقد كروكي جديد  است كه يكي از مهم ترين فعاليت های اين اداره در سال جاري، به روز رساني كروكي هاي مربوطه، ثبت قرارداد اجاره در سيستم سياق رضوي، تهيه كروكي و نقشه هاي جديد  است.

قره چه ئي با اشاره به اينكه تحصیل درآمد حقوق موقوفه و دریافت اجاره اراضی از ديگر فعاليت های اين اداره است، بيان كرد: در سال گذشته در حوزه گلستان به 135 درصد درآمد مصوب و درحوزه مازندران به 110 درصد درآمد مصوب دست يافته ايم.

رئيس اداره املاك و اراضي آستان قدس رضوي در گلستان و مازندران، اخذ سند مالكيت براي اعياني هاي در اختيار اداره گرگان و ساختمان قديم اداره املاك و اراضي گلستان و انعقاد 231 قرارداد اجاره با مستاجران را در سال گذشته و دريافت برخي از مطالبات معوقه موقوفه از موفقيت هاي اين اداره عنوان كرد.

وی برگزاری برنامه های مذهبی، مسابقات فرهنگی، برپايي كلاس هاي مهد الرضا(ع)، توزيع اقلام اهدايي موسسه امداد آستان قدس رضوي در ايام نوروز در بين مدارس استان هاي گلستان و مازندران با اولويت وقوع در اراضي موقوفه، برگزاري جشن هاي دهه كرامت رضوي، مشاركت و ايفاي نقش موثر در امور فرهنگي مذهبي شهرستان گرگان همزمان با ساير ادارات را از جمله برنامه‌‌های فرهنگی این اداره برشمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.