گروه میهن - محمود مصدق - معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه سد و نیروگاه سیاه بیشه افتخار مهندسی کشور است، گفت: ...

 شبکه کیفی برق  افزایش یافت؛  ایران ۱۳سال بدون خاموشی

 اوج مصرف برق کشور در سال جاری به 50 هزار مگاوات رسید، اما وزارت نیرو موفق شد با حداقل خاموشی، کشور را از تابستان گرم امسال نجات دهد.

ايجاد تعادل در شبكه مصرفي برق كشور در ساعتهاي پربار و كم بار مصرف، توليد انرژي برق آبي با ظرفيت 1040 مگاوات، انرژي الكتريكي با ظرفيت 960 مگاوات، كاهش هزينه‌هاي استهلاك نيروگاه‌هاي حرارتي به ميزان سالانه 19ميليون دلار از اهداف اين طرح است كه با 1400 ميلياردتومان سرمايه‌گذاري انجام شده است.

اسحاق جهانگیری با بيان اين موضوع در مراسم بهره برداری از نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در استان مازندران با بيان اينكه هم اکنون بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید با برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت به سمت کاهش مصرف این نهاده مهم در بخش کشاورزی حرکت کنیم، ادامه داد: آمایش سرزمینی باید با توجه به محدودیت منابع آب صورت بگیرد و افزون بر آن در مصارف آب شرب، مصارف صنعتی و... باید صرفه جویی کرد.

وی حجم بالای بدهی‌های وزارت نیرو و پرداخت ماهانه 220 میلیارد تومان یارانه از محل فروش انرژی را دو مشکل اساسی پیش روی وزارت نیرو در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم برشمرد و تصريح كرد: این رقم می‌توانست تحولی بزرگ در توسعه صنعت آب و برق کشور ایجاد کند.

 

 امکان ذخیره سازی برق وجود ندارد

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران چهاردهمین شبکه بزرگ برق جهان را در اختیار دارد، گفت: با بهره برداری از نخستین نیروگاه تلمبه و ذخیره‌ای می‌توان در کمتر از ۳۰ثانیه برق تولید یا توقف تولید داد.

حمید چیت چیان در اين مراسم با بیان اینکه ظرفیت اسمی نصب شده برق در کشور ۷۳۵۵۰ مگاوات است، گفت: ایران دارای چهاردهمین شبکه بزرگ برق دنیاست.

وي ادامه داد: نیروگاه‌های بخار، سیکل ترکیبی، گازی، اتمی، آبی، بادی و ژنراتورها و واحدهای گوناگون تولید برق در کشور داریم؛ با وجود این امکان ذخیره‌سازی برق به میزان بالا وجود ندارد.

وي گفت: هم اکنون شبکه کیفی برق افزایش یافته و سیزدهمین سالی است که شبکه برق کشور دچار مشکل خاموشی نشده است.

 

 هزينه ۱۴۰۰ میلیارد توماني

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در بخش ديگري از اين مراسم، با بیان اینکه ایران هم اکنون با ساخت این سد و نیروگاه، ۳ درصد سهم نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای آسیا را دارد، گفت: این نیروگاه، برق را در ساعات کم باری در مخازن مصرف و در ساعات پیک نیز با تولید به شبکه کمک می‌کند.

محمدرضا رضازاده ادامه داد: برای این سد و نیروگاه ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و چهار واحد آن در مجموع با ظرفیت ۱۰۴۰ مگاوات به بهره‌برداری کامل رسیده است.

وی با بیان اینکه نخستین واحد این نیروگاه بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد، افزود: ایجاد تعادل و افزایش امنیت در شبکه برق مصرفی کشور در ساعتهای پربار و کم‌بار از اهداف اصلی این طرح است که با توجه به موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی یکی از پرمصرف ترین نقاط کشور، بهره برداری از آن اهمیت بسزایی در بالانس توان برق شبکه و جلوگیری از افت ولتاژ در اوج مصرف دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.