بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور موسسات و ناشران ایرانی و بیش از ۴۰ کشور دیگر جهان توسط 'سرگئی ناریشگین' رییس دومای روسیه و 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میهمان ویژه امروز (چهارشنبه) گشایش یافت.

گشایش نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با میهمانی ویژه ایران

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، سرگئی ناریشگین رییس مجلس دومای روسیه روز چهارشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با ارزشمند خواندن حضور ایران در این نمایشگاه به عنوان میهمان ویژه گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو محلی برای دیدار سالانه اهل فرهنگ و ادب از کشورهای مختلف جهان شده است.
وی با ابراز علاقه مندی به توسعه روابط بین ایران و روسیه در تمامی زمینه ها بویژه فرهنگی و ادبی به دلیل پیشینه دو کشور، زمینه های این همکاری را بسیار گسترده خواند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه گفت: روابط سیاسی ایران و روسیه در حال توسعه است و امیدواریم برای روابط فرهنگی تلاش های انجام شده به ثمر بنشیند.
وی حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو را فرصتی برای افزایش همکاری ها در این زمینه خواند.
نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو در مجموعه 'مرکز نمایشگاه های روسیه' دایر شده است و در آن حدود یکهزار ناشر و موسسه انتشاراتی و فرهنگی در 14 هزار مترمربع بیش از 150 هزار عنوان کتاب عرضه کرده اند.
نمایشگاه و بازار بین المللی کتاب مسکو اوایل سپتامبر هر سال در مسکو برپا می شود. این نمایشگاه از سال 1977 میلادی برگزار می گردد و هر سال یکی از کشورها به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه حضور دارد. امسال نیز ایران، میهمان ویژه این نمایشگاه است.
میهمانان ویژه این نمایشگاه اوکراین (در سال 2008)، هند (در سال 2009)، بلاروس (در سال 2010) و ایتالیا (در سال 2011) بوده اند.
مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به عنوان متولی اصلی حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، با همکاری نهادها، دستگاه ها، ناشران و مؤسسات مختلف ایران، در مساحتی به وسعت 250 متر مربع جلوه هایی از ظرفیت های ایران در حوزه کتاب و صنعت نشر را به نمایش درآورده و برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی را امروز و در روزهای آینده اجرا می کند.
16 ناشر ایرانی از جمله سمت، دانشگاه علامه طباطبایی، انتشارات علامه جعفری، انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات بین المللی حافظ، شباویز، انتشارات بین المللی الهدی، انتشارات خانه ادبیات، مجمع ناشران دفاع مقدس، بنیاد ایران شناسی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، بنیاد سعدی و جامعه المصطفی العالمیه، آثار خود را به زبان های روسی، فارسی، عربی، آذری و تاجیکی، در معرض دید علاقه مندان علم و دانش و فرهنگ ایران زمین قرار داده اند.
بر اساس برنامه اعلام شده، ترجمه انگلیسی کتاب 'روشنایی علم' به عنوان راهبرد و نقشه کلان کشور و جهان اسلام برای جبران فاصله علمی با جهان توسعه یافته دربرگیرنده تاکیدات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه رونمایی خواهد شد.
رضا ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر رونمایی از ترجمه انگلیسی این کتاب، بنا به خواسته موسسات مختلف و پژوهشگران روسیه برنامه انتشار ترجمه روسی این اثر پژوهشی آغاز شده است.
همچنین در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب مسکو، جایزه طلایی روشنگری اتحادیه بین المللی خلاقیت اوراسیا به مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای انجام فعالیت های رسانه ای و سیاسی و همچنین دانشگاهی و تحقیقاتی تاثیرگذار در منطقه اورآسیا در آکادمی علوم دیپلماتیک مسکو اهدا خواهد شد.
بر اساس برنامه غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو، رمان ' شما که غریبه نیستید' اثر هوشنگ مرادی کرمانی با حضور نویسنده این اثر برای مخاطبان روس رونمایی و عرضه خواهد شد.
همچنین رونمایی و عرضه ترجمه روسی دو اثر 'دمکراسی یا دموقراضه' و 'طوفانی دیگر در راه است' نوشته سید مهدی شجاعی در نمایشگاه انجام خواهد شد.
همچنین نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی متعددی توسط استادان دانشگاه ها، محققان و نویسندگان ایرانی و روس، با محوریت ادبیات معاصر ایران در محل غرفه ایران و سالن 'A' برگزار می شود.
برنامه های جنبی مختلفی از جمله برپایی روز ایران، رونمایی از جدیدترین آثار تألیف و ترجمه شده به زبان روسی، معرفی طرح حمایت از ترجمه کتب علوم انسانی به زبان روسی (طرح تاپ)، شعر خوانی و مسابقه ترجمه ادبیات فارسی به روسی، ارائه خواهد شد.
از جمله کتاب هایی که در غرفه ایران رونمایی می شود، ترجمه انگلیسی 'روشنایی علم' دربرگیرنده آرا، بیانات و تاکیدات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره جایگاه دانش و لزوم ارتقای ان در جهان اسلام است.
افزون بر این در این نمایشگاه، گروه های هنری برنامه اجرا خواهند کرد. اجرای برنامه موسیقی محلی نواحی جنوب ایران (موسیقی بندری) توسط 'گروه موسیقی نغمه' و اجرای شاهکارهای ادبی ایران همراه با موسیقی به زبان روسی و برخی زبان های دیگر توسط کودکان و نوجوانان ایرانی با اجرای گروه 'سفیران صلح و دوستی' از جمله این برنامه هاست.
بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو تا 15 شهریور ماه دایر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.