محمد نون از تحلیلگران مسائل جهان عرب با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای منطقه نبوده است، آن را ابزاری از سوی غرب برای بحرانی کردن اوضاع منطقه توصیف کرد که این کشورها قصد داشتند کشورهای عرب را از ایران بترسانند.

برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای منطقه نبوده/ جهان به توان هسته‌ای ایران اذعان کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار تسنیم، «محمد نون» از تحلیلگران مسائل جهان عرب در پاسخ به سؤالی درباره اوضاع منطقه بعد از توافق هسته‌ای بین 1+5 با ایران گفت: به‌عقیده من بعد از حصول توافق هسته‌ای اکنون از میزان تنش اوضاع در منطقه کمی کاسته شده است،‌ متأسفانه باید بگویم کشورهای غربی از این پرونده برای بحرانی کردن اوضاع منطقه بهره‌برداری می‌کردند، کشورهای غربی سعی داشتند با این ابزار، کشورهای عرب منطقه را از همسایه بزرگ منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران بترسانند،‌ اکنون و بعد از حصول توافق هسته‌ای باید گفت یک نوع گواه تاریخی بین المللی درباره توان هسته‌ای ایران به دست آمده است، چرا که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است و از همان ابتدا هم تهدیدی برای منطقه نبوده است.

توافق هسته‌ای کانال‌های ارتباطی جهان با ایران را بیشتر خواهد کرد

به‌عقیده این تحلیلگر لبنانی، حصول توافق هسته‌ای باعث خواهد شد تا کانال‌های ارتباطی بیشتری با جهان گشوده شود، این امر نه تنها بین ایران و دیگر کشورهای جهان بلکه بین ایران و کشورهای همسایه پیرامون خود کانال‌های ارتباطی به وجود خواهد آورد.

به‌گفته وی، این امر حتی برای دوستان ایران هم مهم است، کشورهای دوست ایران همچون روسیه و چین و این کشورها به‌کمک هم می‌توانند از میزان تنشهای حاصل در منطقه بکاهند.

مدیرکل خبرگزاری یونیوز افزود: این پرونده هسته‌ای و توافقی که درباره آن حاصل شده است می‌تواند باعث شود تا کشورهای منطقه برای حل معضلات پیش روی خود به‌دنبال راه‌حل‌های مبتنی بر گفت‌وگو برای حل این مشکلات باشند و راه‌حل‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند.

وی گفت: پرونده‌های ملتهب و متشنج بسیاری در منطقه وجود دارند که از آن جمله می‌توان به پرونده بحران سوریه و پرونده بحران عراق یا موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان اشاره کرد.

جهان به توان هسته‌ای ایران اذعان کرد

به‌عقیده این تحلیلگر مسائل جهان عرب، اکنون اوضاع بسیار بهتر از شرایط پیش از حصول این توافق هسته‌ای است،‌ همچنین باید به موضوع اذعان جهانی و بین المللی به حق مشروع ایران در برخورداری از توان هسته‌ای مسالمت آمیز تأکید کرد.

الگو گرفتن دیگر کشورهای منطقه از ایران

محمد نون گفت: این امر در آینده باعث خواهد شد تا دیگر کشورهای منطقه هم مانند جمهوری اسلامی ایران خواستار به دست آوردن حقوق مسلم و طبیعی هسته‌ای صلح‌آمیز خود شوند.

وی با اشاره به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: کاربرد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در پزشکی و تولید جریان برق و کشاورزی و بسیاری از امور از این دست کاربرد داشته و دارد،‌ همچنین نباید از این مسئله غافل شویم که فن‌آوری هسته‌ای هم اکنون به‌مثابه قله انرژی‌ها و فن‌آوری‌های نوین جهانی هستند، از این رو کشورهایی که به این انرژی دست پیدا کنند جزو کشورهای پیشرفته و نیرومند از نظر علمی به شمار می‌آیند.

طرح تجزیه کشورهای منطقه جدی‌تر و علنی‌تر شده است

مدیرکل خبرگزاری یو نیوز که در حاشیه هشتمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در تهران با خبرنگار ما گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سؤال دیگری درباره پروژه غرب برای تجزیه کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و آیا اینکه این طرح و پروژه قابل اجرا است و پیامدهای احتمالی آن، گفت: این طرح و پروژه غربی و آمریکایی یک طرح و پروژه جدید نیست بلکه از قدیم به‌دنبال چنین برنامه‌ای بودند، اما امروزه از طریق برخی از مقامات آمریکایی و غربی این طرح از گذشته عیان‌تر، جدی‌تر و علنی‌تر شده است، به‌عقیده من سخن آخر و سرنوشت‌ساز در این باره را ملت‌های این کشورها باید بزنند، یعنی این ملت سوریه است که در این باره باید تصمیم بگیرد، این ملت عراق است که باید برای سرنوشت کشورش تصمیم‌گیری کند، تاکنون باید گفت که ملت سوریه به‌گونه‌ای عمل کرده که نشان داده با هرگونه طرح تجزیه طلبانه مخالف است و هرگز با این پروژه‌ها موافقت نخواهد کرد، ملت عراق هم تاکنون به‌گونه‌ای در صحنه حضور یافته که نشان می‌دهد این ملت هم نمی‌خواهد کشورش تجزیه شود.

گفت‌وگوی سوری ــ سوری تنها راه‌حل توقف جنگ در سوریه است

تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب خواستار مقابله با این پروژه شد و تصریح کرد: البته در خصوص آنچه اکنون در سوریه و عراق می گذرد باید بگویم این اوضاع بسیار مایه تأسف هستند، باید برای حل این مشکلات و مقابله با توطئه‌های غربی و آمریکایی یک گفت‌وگوی سوری ــ سوری آغاز شود، تنها راه برای توقف این جنگ در داخل سوریه همین گفت‌وگوها هستند، باید یک اراده و خواست بین‌المللی و منطقه‌ای در این خصوص شکل گیرد، باید همه با هم در برابر تندروی و تروریسم بایستیم، چرا که هرگونه تجزیه‌ و تقسیمی که بخواهد در منطقه صورت گیرد به‌خیر و صلاح کسی در منطقه نخواهد بود.

پیامدهای احتمالی تجزیه کشورهای منطقه

محمد نون تجزیه کشورهای منطقه را در وهله اول به‌زیان کشورهای منطقه دانست و گفت: اگر بخواهد تجزیه و تقسیمی برای این دو کشور صورت گیرد، نخست خود کشورهای منطقه آسیب خواهند دید و بعد از آن خود ملت‌های دو کشور عراق و سوریه زیان خواهند دید و باید گفت زیان حاصل از این امر، همه را بدون هیچ استثنایی در بر خواهد گرفت.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.