قدس آنلاین: آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حوزه علميه خراسان همزمان با حوزه هاي علميه سراسر كشور، با حضور علما، اساتید و طلاب، در جوار بارگاه ملکوتی رضوی، برگزار شد.

 سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین، آیین آغاز سال تحصیلی 95-94 حوزه علميه خراسان همزمان با ساير حوزه هاي علميه كشور، پیش ازظهر امروز، با حضور علما، مدیران حوزوی، اساتید و طلاب حوزه علمیه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگزار شد.

حجت الاسلام علی اکبر فرجام، با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري درباره حضور فعال روحانيون در نظام اسلامي، گفت: ايشان مي فرمايند "حوزه‌هاي علميه بايد خود را سربازان نظام بدانند، براي نظام كار كنند، براي نظام دل بسوزاند، در خدمت تقويت نظام حركت كنند... حوزه‌هاي علميه نمي توانند سكولار باشند. اين كه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است".

مدیر حوزه علمیه خراسان، مسلح شدن به سلاح معرفت و استدلال را برآيند پويايي دروس حوزه خواند و ابراز داشت: تفكر جهاني داشتن از رسالت هاي مهم حوزه  و روحانیت است.

وي در ادامه با بيان این که علما، حوزه هاي علميه و مبلغان متولي انتقال فرهنگ ديني به بدنه جامعه هستند، افزود: اگر فرهنگ بخواهد متناسب با آموزه ها و به تعبير مقام معظم رهبري سبك زندگي ديني باشد، حوزويان بايد در این عرصه حضور جدي داشته باشند.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اينكه از گذشته تا كنون، حوزويان در زمینه تبليغ  و تعميق باورهاي ديني مردم تلاش كرده اند، گفت: امروز با دشمن بيدار و آشناي با حوزه علميه مواجه ايم كه از نقش آفريني حوزه ها و علما ضربه خورده است.

 فرجام به نقش مرجعيت و جايگاه عالمان ديني در تحولات منطقه و جهان اشاره و خاطر نشان كرد: حوزه علميه، حكومتي بر مدار دين با محوريت فقه و ولايت فقيه تاسيس كرده كه به طور طبيعي رسالت آن بيشتر شده و تلاش بيش از پیش حوزويان را مي طلبد.

وي با بيان اين كه در شرايط كنوني، فرصت ها و امكانات بيشتر و بهتري در اختيار حوزه علميه است، افزود: نظام امروز کشور، اسلامی است و به طور طبيعي پشتيبان دين، علما و حوزه علميه به عنوان مرجع رسمي تبيين دين مردم، مي باشد.

فرجام، اقبال مردم را از فرصت هاي ديگري دانست كه در اختيار طلاب علوم ديني قرار دارد، در این رابطه گفت: امروز در دانشگاه ها، مدارس آموزش و پرور ش و بدنه جامعه اين اقبال کاملا مشاهده می شود.

وي، برنامه طراحي شده و در حال اجراي امروز و نيز امكانات ارتباطي زيادي كه در اختيار است، را از ديگر فرصت ها برشمرد و اظهار داشت: تريبون ها، مساجد، رسانه ها و فضاي مجازي از جمله اين امكانات مي باشد كه در گذشته به اين گستردگي در اختيا ر حوزه و علما نبوده است.

مدير حوزه علميه خراسان به فعاليت علمي شهيد مطهري(ره) اشاره کرد و ادامه داد: ايشان آروز داشت كه امكاناتي براي مقابله با تفكر مادي گري آن زمان در اختيار داشته باشد، ولي اين فضا وجود نداشت.

وي در بخشي دیگری از سخنان خود با اشاره به اين كه در ايام تابستان طلاب يا به تبليغ و يا به فعاليت هاي آموزشي مشغول بوده اند، ابراز داشت: حفظ تراث ارزشمند معارف اهل بيت (ع) از رسالت هاي حوزه علميه است.

مدير حوزه علميه خراسان تصریح کرد: علماي شیعه همواره پيشگام در حفظ دين مردم بوده و تاثير زيادي در فرهنگ داشته اند و همه اين امور با استقلال علمي و مالي حوزه بوده است.

وي در ادامه با بيان اين كه حركت قرآني خوبي در حوزه علميه خراسان شروع شده است، ابراز داشت: حوزه خراسان در سال گذشته، در رشته هاي قرآني و به ويژه در حفظ قرآن، رتبه كشوري و بين المللي داشته است.

فرجام همچنین به اهميت توجه به حاشيه شهر مشهد اشاره و خاطر نشان كرد: در حال حاضر 400 مسجد در حاشيه شهر مشهد وجود دارد و از اين تعداد 350 مسجد داراي روحاني است، البته انتظار مي رود حركتي جهادي تبليغي آغاز شود كه مركز مديريت حوزه نیز در اين زمينه حمايت مي كند و اميدواريم كه چنين حركتي در سال آينده به نتيجه برسد.

آيت الله سيد محمدمهدي موسوي خلخالي، استاد دروس خارج حوزه علميه خراسان، هم در سخنانی گفت: با اشاره به آيه هاي 1 تا 5 سوره بقره، ابراز داشت: قرآن مي فرمايد كه اين كتاب مايه هدايت تقوا پيشگان است و سپس متقين را معرفي مي كند.

وي به اهميت ارتباط با خدا به ويژه با نماز و توجه به اين امر مهم اشاره کرد و افزود: بعد از بيان ويژگي توجه به نماز، درباره انفاق سخن گفته كه در واقع خداوند مي فرمايد كه با نماز ارتباط با حق تعالي ايجاد مي شود و همچنين مي بايست افرادي كه سرمايه اي دارند، براي انفاق و رسيدگي به فقيران جامعه اقدام كنند.

استاد دروس خارج حوزه علميه خراسان با تاکید بر این که با تبیین فرهنگ اسلامی و دینی، بسياري از بدهنجاري ها و ناهنجاري ها كاهش مي يابد، ابراز داشت: طلاب و روحانیون در این عرصه مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

موسوی خلخالی همچنین بر جدیت طلاب در تحصیل علم و فراگیری علوم و معارف اهل بیت(ع) تاکید کرد.

با برگزاری این مراسم، 15 هزار طلبه استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی، از امروز همزمان با طلاب سایر حوزه‌های علمیه کشور رسماً فعالیت‌]ای خود را در سال تحصیلی جدید آغاز کردند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.