وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات کری به مقامات آمریکایی توصیه کرد به جای طرح اظهاراتی برای خوشامد گروه‌های سیاسی به واقعیات منطقه توجه کرده و بیش از این منطقه را دچار آشوب نکنند.

ظریف: آمریکا واقعیات منطقه را درک کند و بیش از این منطقه را دچار آشوب نکند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «لوبومیر زائورالک» همتای چک خود در نشست خبری مشترک در تهران به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به برنامه پر حجم سفر وزیر خارجه چک به تهران و همچنین اصفهان خاطرنشان کرد: وزیر خارجه چک در سفر به اصفهان با بازرگانان و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف به مناسبات نزدیک به یک قرن ایران و چک در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی ایران و چک دارای روابط دیرینه‌ای هستند و این روابط می‌تواند همکاری‌‌های دو کشور در حوزه‌های دیگر را تسهیل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی نگرانی از گسترش پدیده تروریسم، افراط و وضعیت مهاجران با شرایطی که به مهاجرت آنها انجامیده، معضل مواد مخدر و جنایات سازمان یافته و معضل‌هایی از این قبیل را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیازمند هماهنگی برای مقابله با این معضلات هستیم.

ظریف با بیان اینکه زمینه برای گسترش ارتباطات اقتصادی بین دو کشور به خصوص بعد از تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه چک به همراه یک هیأت عالیرتبه سیاسی و تجاری و همچنین حضور بیش از 60 فعال بخش خصوصی این کشور می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش روابط بین دو کشور باشد و به مردم دو کشور در رسیدن به توسعه صلح و ثبات در هر دو منطقه کمک کند.

وزیر خارجه کشورمان این سفر را آغازی نو برای روابط تهران و پراگ برشمرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته ایران از وابستگان نیابتی در منطقه حمایت نکند، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که دولتی است که به طور مستمر با خشونت، افراط و تروریسم مبارزه کرده و متأسفانه سیاست آمریکا در این منطقه باعث دامن زدن به خشونت و افراط شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با بیان اینکه امروز دولتمردان آمریکا در این منطقه به طور مستقیم و غیر مستقیم از خشونت و افراط حمایت می‌کنند، اظهار داشت: هیچ کس بهتر از آقای کری به این امر واقف نیست.

ظریف ادامه داد: زمان آن رسیده که مسئولان آمریکایی و سایر کنش‌گران بین‌المللی به جای اینکه برای خوشامد گروه‌های سیاسی حرف‌های نامربوط بزنند واقعیات منطقه را درک کرده و بیشتر از این منطقه را دچار آشوب نکنند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به موج وحشتناک آوارگان که به سمت مناطق مختلف دنیا سرازیر شده، عنوان کرد: متأسفانه برخورد انسانی با این قضیه صورت نگرفته است. در حالیکه ایران در سی سال گذشته میزبان چند میلیون آواره از کشورهای همسایه بود ولی در حال حاضر برخی کشورها به خاطر چند ده نفر جنجال به راه انداخته و سر و صدا می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: زمان آن رسیده که همه دنیا یکپارچه و یکجا با این معضل برخورد کرده و به خاطر برخی مسائل سیاسی از سیاست‌هایی که به خشونت، آوارگی و افراط می‌انجامد خودداری کنند.

ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر جدی،‌ ثبات‌خواه و صلح ‌خواه در این منطقه آماده است با همسایگان و جامعه بین‌المللی برای مبارزه با خشونت و افراط همکاری کند و از همسایگان می‌خواهیم همین سیاست را پیش بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری چک،‌ در خصوص سفر وزیر خارجه چک به تهران و تأثیر آن بر مناسبات دوجانبه خاطرنشان کرد: ما از این سفر استقبال کرده و معتقدیم این سفر شروع جدیدی برای دو کشور است و منجر به گسترش مناسبات دوجانبه خواهد شد و امیدواریم این سفر همکاری‌ها در همه زمینه‌ها را تسهیل کند.

یکی از خبرنگاران چک درباره سفر ظریف به دمشق سوال کرد و پرسید که آیا بشار اسد پیشنهادهای ایران برای پایان دادن به بحران سوریه را پذیرفته که وزیر خارجه ایران پاسخ داد: پیشنهاد ایران در همه موارد احترام به حق مردم یک کشور برای تعیین سرنوشت‌شان و مبارزه با خشونت و جلوگیری از کشتار انسان‌های بیگناه و کمک به توسعه و سازندگی بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در مورد سوریه معتقدیم که باید به خشونت پایان داده شود و گفت‌وگوهای سوری - سوری بین مردم، دولت و همه کسانی که به آینده سوریه علاقمندند شکل بگیرد و حکومت آشتی ملی با حضور همه بازیگران سوری و با نظر مردم سوریه کار سازندگی را به پیش ببرند.

ظریف ادامه داد: امیدواریم جامعه جهانی با درک این واقعیت که کمک به افراط و متزلزل کردن پایه‌های جوامع منطقه ما در خدمت منافع هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت، هر چه سریعتر از اقداماتی که به گسترش ناامنی در منطقه کمک می‌کند، خودداری کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و افراط پیشگام بوده و کسانی که مایلند به این مبارزه بپیوندند، می‌توانند با جلوگیری از کمک به این گروه‌ها و جلوگیری از اقداماتی که نهایتاً به نفع گروه‌های افراطی تمام خواهد شد، به این مبارزه بپیوندند. مقابله‌ای که مبارزه نظامی صرف نخواهد بود و باید بر سایر حوزه‌ها از جمله فرهنگی و اقتصادی نیز گسترش یابد.

ظریف گفت: من در سفرهایم به منطقه با کشورهای موثر گفت‌وگو کردم و امیدوارم این گفت‌وگوها به ایجاد ثبات در منطقه بسیار حساس ما کمک کند.

خبرنگاری از ظریف درباره سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به آمریکا سوال کرد که وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: ما بر خلاف دیگران در روابط دو جانبه سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم و به همسایگان هم توصیه می‌کنیم به جای دنبال کردن سیاست‌هایی که خشونت و ناامنی را در منطقه دامن زده به ندای جمهوری اسلامی که ندای صلح،‌ آرامش، ثبات و گفت‌وگو در منطقه است، بپیوندند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما با خطرات مشابهی روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: خطر افراط همه دولت‌های منطقه و فراتر از منطقه را تهدید می‌کند و نیاز است همسایگان ما واقعیات را ببینند و آثار سیاست‌‌های غلط گذشته را به خوبی مشاهده کرده و فصل جدیدی را باز کنند.

به گفته وی برای اتخاذ روشی درست و صحیح هیچ وقت دیر نیست.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.