وزیر نیرو در دیدار با وزیر اقتصاد بادن - وورتمبرگ آلمان گفت: ایران نمی خواهد یک مصرف کننده صِرف محصولات خارجی باشد، بلکه انتقال تکنولوژی و بهره گیری از فناوری های پیشرفته مدّ نظر است.

ایران نمی خواهد یک مصرف کننده صِرف محصولات خارجی باشد

  به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان روز یکشنبه در دیدار با نیلز اشمید وزیر اقتصاد ایالت بادن - وورتمبرگ آلمان و شماری از فعالان و شرکت های اقتصادی این کشور در ساختمان ستادی وزارت نیرو، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد در زمینه علم و تکنولوژی مدرن به روز بوده و هیچ علاقه ای ندارد که تنها مصرف کننده مطلق محصولات خارجی باشد.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته مورد علاقه دو طرف برای همکاری های متقابل، گفت: این مذاکرات در خصوص کاربرد توسعه انرژی های نو در کشور، بهینه سازی مصرف انرژی، فناوری صنعت تصفیه آب و فاضلاب، شبکه های برق و ارتقای راندمان این شبکه ها بود.
چیت چیان با بیان اینکه در این خصوص علایق دو طرف بیان شده و اهداف و برنامه ها مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: به این منظور موسساتی از دو طرف تعیین شدند تا این ارتباطات و تماس ها را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان دارای سوابق اقتصادی و تجاری موفق و طولانی هستند، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه شرایط جدید و پساتحریم بتوان همکاری های خوبی بین موسسات دو کشور را شاهد بود.
وزیر نیرو با اشاره به سابقه آلمانی ها در مقوله انرژی های تجدیدپذیر، گفت: در این دیدار قرار شد شرکت های ذیربط آلمانی که در این زمینه فعال هستند، با سازمان انرژی های نو ایران (سانا) ارتباط برقرار کنند و مذاکرات لازم در این زمینه صورت پذیرد.
وی در خصوص نگرانی بخش خصوصی از حضور شرکت های خارجی در دوره پساتحریم و ترس از اینکه شرکت های خارجی جای شرکت های داخلی را در کشور بگیرند، تصریح کرد: وزارت نیرو مصمم است تمام فعالیت های شرکت های خارجی از طریق شرکت های خصوصی ایرانی انجام پذیرد و توسعه این روابط زمینه ای برای ارتقای توانمندی شرکت های داخلی باشد.
وی اظهار داشت: قرار نیست شرکت های آلمانی جایگزین شرکت های ایرانی شوند بلکه امیدواریم با همکاری متقابل شرکت های آلمانی و ایرانی بتوانیم به فناوری های جدید و ارتقای اقتصادی شرکت های داخلی دست یابیم.
مقام عالی وزارت نیرو، حجم سرمایه گذاری که قرار است از طریق شرکت های خارجی در دوران پساتحریم در کشور انجام پذیرد را حدود 30 میلیارد دلار برآورد کرد.
در این دیدار، وزیر اقتصاد ایالت بادن - وورتمبرگ آلمان نیز ضمن ابراز خشنودی از همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی، گفت: این همکاری ها در زمینه های انرژی های تجدیدپذیر، شهرسازی و پروژه های درون شهری ادامه خواهد داشت.
اشمید استفاده از تجهیزات مدرن و افراد متخصص و کارا را از عوامل موفقیت در پروژه های اقتصادی دانست و افزود: آلمان آماده است تا حجم همکاری های اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.