در شرایطی که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی بنا بود طرح راه‌آهن بندر چابهار در قالب یک برنامه پنج ساله به پایان برسد، حالا صحبت‌های معاون وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که حداقل ۳۰۰ کیلومتر از این پروژه ظرف دو سال آینده نهایی خواهد شد.

اتصال ریلی چابهار به ایرانشهر سه سال تخفیف گرفت

به گزارش ایسنا، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرده در صورتی که منابع لازم برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد، انتظار می‌رود حد فاصل این بندر تا ایرانشهر که طولی نزدیک به 300 کیلومتر دارد تا پایان دولت یازدهم یعنی ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

البته این تنها نیمی از راه اتصال ریلی چابهار به شبکه اصلی راه‌آهن کشور محسوب می‌شود، زیرا از منطقه ایرانشهر تا زاهدان نیز به بیش از 300 کیلومتر راه آهن جدید نیاز است.

 

صحبت‌های نورزاد در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود طرح راه آهن چابهار که از حدود یکسال و نیم پیش رسما کلید خورده در برنامه پنج ساله نهایی می‌شود.

 

بر اساس صحبت‌های رضوانی این قرار‌داد پنج ساله بین چهار پیمانکار اصلی بسته شده که هر کدام از آنها وظیفه ساخت 85 کیلومتر از این خط ریلی را دارد این مسیر بناست به چهار قطعه چابهار - نیک‌شهر، نیک‌شهر - چانس، چانس - ایرانشهر و البته مسیر طولانی ایرانشهر به زاهدان ساخته شود.

 

طرحی کلان و هدف‌گذاری بزرگ این راه‌آهن نیز اتصال به مشهد و امکان بهره‌برداری ریلی از بندر چابهار و ارتباط آن با مرزهای بین‌المللی در شمال شرق خواهد بود.

 

براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی قطعه یک این مسیر پیشرفتی 45 درصدی داشته و کل اعتبار مورد نیاز برای آن نیز چهار هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

 

هرچند احتمالا بخش عمده تمرکز شرکت ساخت و وزارت راه و شهرسازی برای رساندن راه‌آهن به بندر مهم چابهار صرف بیش از 300 کیلومتر از مسیری خواهد شد که ایرانشهر را به زاهدان متصل می‌کند، اما وعده جدید معاون آخوندی نشان از آن دارد که بالاخره گره چند ساله موجود در مسیر اتصال چابهار به خطوط ریلی کشور باز شده و وزارت راه و شهرسازی برای این موضوع طرح‌های ویژه‌ای دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.