معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کند شدن روند صادرات و کاهش قیمت سیب زمینی، برای حمایت از کشاورزان پیشنهاد یارانه ۱۵۰ تومانی، برای صادرات هرکیلوگرم سیب زمینی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد.

پیشنهاد یارانه ۱۵۰ تومانی برای صادرات سیب‌زمینی به ستاد هدفمندی رفت

به گزارش قدس آنلاین، عباس کشاورز در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: صادرات و خرید تضمینی سیب زمینی در حال حاضر جاری است اما به دلیل اعمال تعرفه‌های وارداتی کشور‌های مقصد از میزان صادرت این محصول در 2 تا 3 ماه گذشته کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل پیشنهاد یارانه صادارتی 150 تومانی برای صادرات هرکیلوگرم سیب زمینی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها داده شده است تا در صورت تصویب و تامین اعتبار در اختیار صادرات این محصول قرار گیرد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای بهبود شرایط صادرات سیب زمینی و افزایش صادرات این محصول نیاز به اعتبار 40 تا 50 میلیارد  تومانی داریم.

بر واردات سیب زمینی ایران تعرفه بسته شد

وی با اشاره به میزان تولید سیب‌زمینی در سال‌ جاری تصریح کرد:  میزان تولید این محصول مانند سال گذشته است و تغییر مشخصی در میزان تولید این محصول نداشته‌ایم.

کشاورز با اشاره به دلیل باقی ماندن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان با توجه به عدم افزایش تولید این محصول در سال جاری، گفت:  کشور‌هایی که به طور معمول سیب زمینی مازاد‌ ما را خریداری می‌کردند شرایطی در گمرکات خود ایجاد کردند که از میزان صادارت سیب زمینی ما به کشور‌های‌خود کاسته شود .

 وی در توضیح این محدودیت‌ها گفت : زمان صادرات سیب زمینی مازاد ما مصادف شد با زمان برداشت محصول کشاورزان آنها، به همین منظور این‌ کشور‌ها برای حمایت از کشاورزان خود، بر واردات این محصول تعرفه اعمال کردند.

مقام مسئول بخش زراعت کشور اضافه کرد: بستن تعرفه بر واردات سیب زمینی باعث شد که  صادرات این محصول در سه ماه گذشته برای ما به صرفه نباشد و روند صادرات را کُند کند. 

440 هزار تن سیب زمینی ایران صادر شد

کشاورز در پایان اعلام کرد: تا به امروز 440 هزار تن سیب زمینی ایران صادر شده است و میزان کل تولید این محصول در کشور 4.7 میلیون تن است.

بنا بر این گزارش توسعه صادرات سیب زمینی می‌تواند نقش مهمی در تعادل قیمتی این محصول در بازار مصرف داشته باشد و تولید این محصول را برای کشاورزان نیز به صرفه کند.

بخشی از سیب زمینی تولید شده  مازاد کشاورزان نیز از طریق خرید تضمینی به قیمت هرکیلوگرم 365 تومان جمع آوری می‌شود اما زارعان این مبلغ را ناچیز دانسته و تنها هزینه تولید این محصول را 700 تا 800 تومان می‌دانند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با خرید محصولات کشاورزی و بسته بندی محصولات میتوان صادرات زا افزایش دهیم.