قدس آنلاین- تبریز: عضو هیئت علمی کنگره استاد شهریار با تاکید بر پررنگ بودن جنبه مذهبی در اشعار استاد شهریار گفت: برای شناخت اشعار این شاعر بزرگ کشور باید نسبت به مضامین عمیق فکری وی آگاه بود.

جنبه مذهبی اشعار شهریار بسیار پررنگ است
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علی‌اکبر رادپور با اشاره‌ به برگزاری کنگره بین‌المللی استاد شهریار در تبریز اظهار داشت: اغلب اشعار استاد، مربوط به مباحث دینی، قرآنی، عرفانی و قرآنی بوده که این امر چه در اشعار ترکی و چه فارسی این شاعر بزرگ کشور دیده می‌شود و منظومه حیدربابا و شعر سهندیه پر از این اشعار مذهبی است.

وی ادامه داد: هیچ پژوهشگری نمی‌تواند بدون آشنایی با مضامین عرفانی و مذهبی شهریار، با درون مایه شعر وی آشنا شده و در خصوص آن به تحقیق بپردازد و این امر سبب شده است تا این کنگره با محوریت شخصیت دینی و مذهبی استاد شهریار برگزار شود.

رادپور با بیان اینکه استاد شهریار در بیشتر اشعار خود تلویحا به آیات قرآنی و احادیث اشاره داشته است، گفت: کمتر شعری از استاد شهریار را می‌توان یافت که در آن به مضامین دینی و مذهبی اشاره نداشته باشد و از سوی دیگر بسیاری از این مضامین عرفانی شعر وی به شکل تلویحی و نه به صورت مستقیم بیان شده و همین امر، کار محققان را دشوارتر کرده است.

عضو هیئت علمی کنگره استاد شهریار ادامه داد: با وجود اینکه اشعار شهریار دارای ابعاد و زوایای مختلفی همچون زوایای اجتماعی و اخلاقی است اما تاکنون به جنبه مذهبی و دینی اشعار استاد کمتر پرداخت شده است و از سوی دیگر تمامی این جوانب شعر این استاد بزرگ شعر و ادب را نمی‌توان در یک کنگره مورد بحث و بررسی قرار داد که از میان تمامی ابعاد شعری، در این کنگره به جنبه مذهبی شعر این شاعر بزرگ پرداخته‌ایم.

وی افزود: حوزه هنری استان با توجه به رسالت خطیر خود محوریت این کنگره بزرگ را جنبه دینی و مذهبی اشعار استاد انتخاب کرده و هم اکنون نیز مقالات پرباری به دست دبیرخانه این کنگره رسیده است.

رادپور با اشاره به غنای علمی بالای مقالات ارسال شده به دبیرخانه گفت: از تمامی دانشگاهیان و اساتید استانی، کشوری و حتی جهانی خواسته‌ایم نسبت به مقاله نویسی در خصوص محور کنگره اقدام کنند که این امر سبب شده است تا جنبه علمی این کنگره بسیار پررنگ بوده و مقالات ارسال شده دارای کیفیت بسیار خوبی باشند.

وی افزود: با توجه به کیفیت مقالات چه داخلی و چه خارجی به نظر می‌رسد اهداف کنگره در حال تحقق است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بسیار عالی، استفاده کردیم.