پیشنهاد سردبیر

گروه جامعه / محمد رضایی - بر اساس تصمیم دولت، هم اکنون ۷۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص و ۴۹ هزار دانش آموز استثنایی نیز در مدارس عادی به صورت تلفیقی و در قالب طرح آموزش فراگیر تحصیل می‌کنند.

سال تحصیلی جدید، سال خوبی برای دانش‌آموزان استثنایی است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این مطلب گفت: فراگیری آموزش و تخصصی کردن بر اساس توانایی درسی و مهارتی دانش آموزان استثنایی، از اهداف مهم ماست.

دکتر مجید قدمی که در گردهمایی رؤسای آموزش و پرورش استثنایی کشور در مشهد سخن می‌گفت، افزود: توسعه آموزش برای دانش‌آموزان استثنایی در سراسر کشور بخصوص استانهای محروم از اولویتهای کاری است و در این راستا از تمامی طرحهای تربیتی همکاران و دلسوزان این حوزه استقبال می‌کنیم.

 

  سال خوب برای دانش آموزان استثنایی

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به دانش آموزان با نیازهای ویژه خاطرنشان کرد: برای سال جدید تحصیلی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌های جدید و مطلوبی در دستور کار است و بر این باوریم که امسال سال خوبی برای آموزش و پرورش استثنایی است.

قدمی با اشاره به تأکید قانون برای پوشش کامل دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور افزود: براساس اسناد بالادستی نظام و نیز سند تحول بنیادین نظام آموزشی باید پوشش در آموزش و پرورش استثنایی با هدف آموزش مطلوب دانش آموزان، در سراسر کشور فراگیر شود.

 

  هدفگذاری برای دانش‌آموزان کم توان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور به حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان استثنایی بی‌بضاعت اشاره کرد و گفت: این خانواده‌ها برای حل مشکلات دانش آموزشان مشکل دارند، به همین منظور سازمان در همه استانها برای جذب دانش آموزان کم توان و نیز جلب رضایت والدین و خانواده‌ها هدفگذاری کرده است.

وی یکی از راه‌های کیفی سازی آموزش استثنایی در نقاط محروم از تحصیل را نام‌نویسی این دانش‌آموزان در مدارس عادی برشمرد و تأکید کرد: در تعریفهای استاندارد آموزشی، «آموزش و پرورش» یعنی آماده کردن فرد برای زندگی بهتر در جامعه. بر همین اساس آموزشگاه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که بچه‌ها براحتی بتوانند رفت و آمد کنند و حقوقشان رعایت شود و در این فرآیند دانش آموزان با نیازهای ویژه از اولویت بیشتری برخوردارند.

 

 پژوهش محورشدن تعلیم و تربیت

قدمی با بیان اینکه اثربخش‌ترین آموزشها براساس اهداف علمی و هدفمند محقق می‌شوند، افزود: آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان هم ثواب دارد و هم پاک کننده گناهان است. پروردگار به ما معلمان لطف کرده است که وارد این مسیر شده‌ایم. خداوند متعال فرموده اگر یک انسان را زنده کنید مانند این است که عالم را زنده کرده اید و ما باید زنده کننده جانهای دانش‌آموزان باشیم.

 

 آموزش بزرگسالان معلول توسط نهضت سوادآموزی

وی با اشاره به طرح انسداد بی‌سوادی و پایان تشکیل کلاسهای آموزش بزرگسالان در کشور گفت: هنوز هم برخی افراد به دلیل داشتن یک یا چند معلولیت از تحصیل محروم هستند، برای همین طرح ارایه آموزش به بزرگسالان بی‌سواد معلول نیز با مشارکت نهضت سوادآموزی آغاز شده است.

قدمی همچنین با اشاره به اینکه ۵۰ هزار دانش آموز (۱۳ درصد دانش آموزان کشور) دیرآموز هستند و توان یادگیری‌شان پایین‌تر از افراد عادی بوده و گامهای یادگیری آنها کوتاه است یادآور شد: چون شعار نظام ما عدالت آموزشی است باید خدمات طوری طراحی شود که همه آحاد ملت از امکانات و خدمات استفاده کنند و معلولان از مهمترین خدمات گیرندگان نظام آموزشی هستند.

 

  سنجش سلامت همه دانش آموزان تازه وارد

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، درباره اجرای طرح سنجش سلامت دانش آموزان خاطرنشان کرد: طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از خردادماه آغاز شده و بر اساس آن همه نوآموزان و ورودی‌های جدید نظام آموزشی تحت غربالگری قرار گرفته‌اند. حدود ۱۰ درصد افراد تحت غربالگری، مشکوک تشخیص داده می‌شوند که برای انجام آزمونهای تخصصی‌تر به مراکز ارجاع می شوند تا بتوانیم با مداخلات لازم زمینه ورود آنان را به مدارس فراهم کنیم.

وی کشف نیاز دانش آموزان به سمعک یا عینک و یا تشخیص ابتلا به معلولیتهای ذهنی و جسمی را از نتایج این غربالگری دانست که به هدایت مناسب آموزشی می انجامد.

  ثبت اطلاعات برخط دانش آموزان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اعزام تیمهای سیار برای سنجش محصلان مناطق صعب العبور، گفت: این افراد حدود یک درصد از اعضای جامعه هدف سازمان هستند، اما امسال با ۸۴۷ پایگاه، ۹۹ درصد مناطق کشور را پوشش داده‌ایم و مهمترین تفاوت سنجش امسال با سالهای گذشته، ثبت اطلاعات آنلاین است که این اطلاعات به صورت مستقیم در دسترس مسؤولان و مدیران مدارس قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.