قدس آنلاین یزد - دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه یزد موفق به ساخت دستگاه آزمایشی بازیافت آب اسپری درایر کارخانجات کاشی شد.

اختراع دستگاه بازیافت آب در صنعت کاشی در دانشگاه یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، اسماعیل بلور با اشاره به اینکه استان یزد بیش از 60 درصد تولید کاشی کشور را به خود اختصاص داده است و حدود 70 واحد تولید کاشی وجود دارد اظهار داشت : هر کارخانه کاشی به طور میانگین حدود 300 هزار لیتر آب در روز مصرف می کند. این بدان معناست که هر روز صنعت کاشی استان یزد آبی معادل سرانه مصرف 70 هزار نفر هم استانی را هدر می دهد. این عدد نشان دهنده آن است که هم اکنون در بحران کم آبی زندگی می‌کنیم و این بحران هرروز بزرگ و بزرگتر می شود . دستگاه ساخته شده که بطور آزمایشی توسط اینجانب ساخته شد و در کارخانه کاشی ایفاسرام  یزد اجرا شد بیش از 55 درصد از این آب را بازیافت و به چرخه تولید کاشی باز می‌گرداند.

بلور افزود: این دستگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که یکی از آنها هزینه جاری پایین دستگاه است. این دستگاه دارای گواهی ثبت اختراع بوده و توسط استادان باتجربه دانشگاه به تایید رسیده است .امیدواریم در آینده ای نه چندان دور دستگاهی چندین برابر بزرگتر از این دستگاه ساخته و تست خواهد شد تا بتوانیم مشکل بزرگی از بحران کم آبی را رفع کرده باشیم.

وی افزود:ما نمی‌توانیم صنعت کاشی را حذف کنیم چون یکی از صنایع پردرآمد است و حدود یک پنجم مردم استان به گونه‌ای از آن کسب درآمد می‌کنند و حذف آن مشکل به مراتب بزرگ تری است، پس بهترین راه ،بهینه سازی مصرف آب در آن است.

وی در پایان اشاره کرد:اگر این دستگاه با قیمت تقریبی 200 میلیون تومان به دست مصرف کننده برسد علاوه بر بازگشت پول خرید در عرض یک سال ، بازدهی بیشتری نیز برای کارخانه‌ها خواهد داشت و کمک شایانی به اقتصاد و مصرف آب استان نیز خواهد کرد.

علی محمد رسولیان ،استاد راهنمای بلور و عضو هیات علمی دانشگاه نیز با تمجید از این مخترع جوان با اشاره به مراحل ساخت و عملکرد این دستگاه گفت: عملکرد این دستگاه به بازیافت آب کارخانجات کاشی و آب مصرفی بخش‌هایی از آن مربوط می‌شود.

به گفته وی با توجه به اینکه استان یزد با مشکل کمبود آب روبروست و گرداندن صنایع بدون مصرف آب امکان‌پذیر نیست استفاده از این دستگاه می‌تواند در مصرف آب بسیار صرفه‌جویی کند.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.