پیشنهاد سردبیر

دبیرکل سازمان ملل با یادآوری انجام بیش از ۲ هزار آزمایش هسته ای در ۷۰ سال گذشته، از کشورهای جهان خواست همگام و یکصدا و بخاطر احترام به قربانیان سلاح های هسته ای، در راه محو کامل این سلاح ها گام بردارند.

جهان باید برای محو کامل سلاح های هسته ای همگام و یکصدا شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، بان کی مون در سخنانی به مناسبت روز جهانی مقابله با آزمایشات هسته ای، پایان بخشیدن به اینگونه آزمایش ها را مهمترین اولویت زندگی سیاسی خود خواند و گفت: به عنوان دبیرکل سازمان ملل و امین و ناظر بر اجرای معاهده توقف کامل ازمایشات هسته ای، دستیابی به این هدف برای او از اهمیت خارق العاده ای برخوردار است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در پی دیدار از محل اجرای آزمایش های هسته ای در قزاقستان و گفت وگو با قربانیان اینگونه آزمایشها و با دیدن لطمات سنگینی که آزمایشات بر محیط زیست و سلامت انسانها وارد کرده، به ابعاد گسترده زیان هایی که این اقدامات برای زندگی انسان در بردارند پی برده است.
وی افزود: از زمان نخستین آزمایش هسته ای که در سال 1945 در ایالت نیومکزیکو انجام شد، جهان تاکنون شاهد بیش از 2 هزار آزمایش هسته ای بوده است.
بان کی مون در ادامه با یادآوری ویرانی محیط زیست براثر این آزمایشات و لطمات سنگین وارد شده بر سلامت و بهداشت ساکنان زمین، گفت: بسیاری از قربانیان صدمات ناشی از پرتوهای هسته ای هرگز فرصت بهبود یافتن و بازگشت به زندگی عادی را پیدا نکرده اند.
دبیرکل سازمان ملل از جامعه بین المللی خواست در اتحاد با یکدیگر پیام نیرومند خود را به گوش کشورهای دارای سلاح های هسته ای برسانند و همگام با هم و به احترام قربانیان سلاح های هسته ای، در راه انهدام کامل این سلاح ها گام بردارند.
به گزارش ایرنا، ایران و کشورهای غیرهسته ای، اقداماتی واقعی، صادقانه و عملیاتی زیادی برای تثبیت رژیم عدم اشاعه انجام داده اند اما همزمان، کشورهای برخوردار از سلاح های هسته ای، تلاش کرده اند از وظایف خود برای خلع سلاح خود مطابق مفاد معاهده عدم اشاعه (ان.پی.تی) و قوانین عرفی بین المللی شانه خالی کنند و حتی به سختی حاضر بوده اند در این رابطه حرفی بزنند. البته باید یادآور شد که رژیم صهیونیستی دارای سلاح هسته ای، از امضای این معاهده خودداری کرده است.
این رژیم در سایه حمایت های غرب به ویژه آمریکا، فعالیت های تسلیحاتی هسته ای و آزمایش های هسته ای خود را محرمانه نگه داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.