پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین: رئیس انجمن دندانپزشکی عمومی خراسان رضوی ظهر امروز در حاشیه اولین سمپوزیوم اینترالاک و لیزر دکتر اسمایل خراسان، در جمع خبرنگاران بر ضرورت تقدم پیشگیری از درمان در حوزه دندان تاکید کرد.

شاخص از دست دادن دندان در کشور به زنگ خطر تبدیل شده/بیمه ها حوزه پیشگیری خدمات دندان را بر عهده بگیرند

به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز اولین سمپوزیوم اینترالاک و لیزر دکتر اسمایل خراسان در هتل پارس مشهد و با حضور دندانپزشکان و صاحب نظران حوزه دهان و دندان داخل و خارج کشور برگزار شد.

در خلال این سمپوزیوم، مباحثی همچون افزایش کیفیت درمان در مطب دندانپزشکی با استفاده از لیزر، کاشت فیکسچر تا تحویل پروتز موقت بیمار، ساخت پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت های یک مرحله ای، به دندان پزشکان ارائه شد.

در حاشیه این سمپوزیوم، دکتر مهدی نیکو سیر، رئیس انجمن داندانپزشکی عمومی خراسان رضوی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاخص جهانی میزان از دست دادن دندان در کشور ما به یک زنگ خطر تبدیل شده و سازمان بهداشت جهانی نیز این خطر را گوشزد کرده است که در حال حاضر این شاخص در کشور از ۵ به ۶.۵ رسیده و افراد به طور میانگین، ۶.۵ دندان از ۳۲ دندان خود را از دست می دهند.

وی در خصوص گرانی خدمات دندانپزشکی و عدم تعهد بیمه ها بیان کرد:خدمات دندانپزشکی در تمام دنیا گران است و اگر تمام هزینه های درمانی حوزه دندان را بیمه ها بر عهده بگیرند، ممکن است به ورشکستگی آنان بیانجامد، چرا که تمام مردم دچار عارضه های دندانی می شوند؛ اما لازم است که بیمه ها هزینه های حوزه پیشگیری را بر عهده بگیرند و تعرفه های آن را افزایش دهند.

نیکو سیر خدمات دندانپزشکی در درمانگاه ها را درآمدزایی دانست و یاد آور شد: به واژه خیرین حوزه دندان درمانگاه ها خوش بین نیستم و این واژه را فریبنده می دانم؛ چرا که درمانگاه ها از خدمات دندان پزشکی درآمدزایی می کنند.

رئیس انجمن دندانپزشکی عمومی خراسان رضوی مقابله با دلالان حوزه دندان را حائز اهمیت دانست و افزود: گاهی رسانه ها مردم و پزشکان را در مقابل یکدیگر قرار می دهند و توجهی به دلال ها و شرکت های قارچ گونه واسطه ای ندارند، در حالیکه مقابله با دلال ها می تواند به تخصصی تر شدن درمان و اهمیت آن کمک شایان توجهی کند.

وی یکی از مشکلات طرح پزشک خانواده را عدم تعریف جایگاه مشخص برای دندانپزشکان دانست و تصریح کرد: طرح پزشک خانواده باید بیماران را به سوی درمان تخصصی هدایت کند و دندان پزشکی عمومی نیز باید در این طرح جایگاه خود را بیابد که اجرای پایلوت این طرح در چندین استان نتوانسته رضایت بیمار و پزشک را به دنبال داشته باشد.

نیکو سیر حوزه پیشگیری را نیازمند توجه ویژه ای دانست و اظهار کرد: حوزه درمان در کشور ما پررنگ تر از حوزه پیشگیری است و به حوزه پیشگیری چندان توجهی نمی شود که بیمه ها و متخصصان دهان و دندان باید نسبت به امر پیشگیری حساسیت و توجه بیشتری نشان دهند.

رئیس انجمن دندانپزشکی عمومی خراسان رضوی ، این استان را دومین قطب دندانپزشکی کشور دانست و تاکید کرد: خراسان رضوی پس از تهران دومین قطب دندانپزشکی کشور است و برتری تهران نسبت به مشهد در این حوزه به دلیل تعدد دانشکده های دندانپزشکی در این شهر است.

حمیدرضا عرب، دبیر اجرایی اولین سمپوزیوم اینترالاک و لیزر دکتر اسمایل خراسان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه تجهیزات کاشت و ایمپلنت دندان در کشور ما به دلیل گرانی وارد نشده و برخی از این تجهیزات در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر چند کمبود تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در حوزه دندانپزشکی کشور قابل مشاهده است، اما کمبودی در خصوص دانش و مهارت در کشور وجود ندارد.

عرب، پیرامون تفاوت دستمزد دندانپزشکان ایرانی و خارجی بیان کرد: هزینه تجهیزات دندان در داخل و خارج کشور تقریبا به یک اندازه است اما دستمزد دندانپزشکان خارجی بالاتر از دندانپزشکان ایرانی است و هزینه های درمان دندان و ایمپلنت در کشور ما پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.