دادستان کل کشور گفت: ضرورت دارد یک حرکت جدی در فعال کردن دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد.

دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در حاشیه نشست دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های شرق و جنوب شرق در جمع خبرنگاران، گفت: سئوال جدی که از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل داریم این است که چرا در رفتارهایشان تناقض وجود دارد؟

 

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که مربوط به موضوع مواد مخدر است از مسئولان ما تقدیر می‌کنند یا زمانی که می‌خواهند مواد مخدر را منهدم کنند و آتش بزنند می‌گویند که شما در کار مبارزه با مواد مخدر فعال بوده‌اید اما از آن طرف در قطعنامه‌های‌شان کشور ما را به دلیل برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کنند که در واقع این یک پارادوکس است که به هیچ عنوان مغرب زمین و کشورهای اروپایی نمی‌توانند پاسخگو باشند.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: ما با تمام ظرفیت در این عرصه حضور پیدا کرده‌ایم. اگر مواد مخدر رها شود قطعاً به کشورهای اروپایی راه پیدا می‌کند. بسیاری از قاچاقچیان می‌خواهند از ایران به عنوان یک معبر استفاده کنند تا مواد مخدر را به کشورهای اروپایی منتقل کنند و اگر جمهوری اسلامی ایران سست عمل کند تمام اروپا غرق مواد مخدر خواهد شد.

 

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می‌دهیم نه به خاطر دریافت تقدیر از آنهاست و نه حتی به خاطر محکوم کردن‌شان است. ما یک وظیفه الهی، اسلامی، شرعی و انسانی داریم که بر اساس وظیفه قانونی‌مان این اقدامات را انجام می‌دهیم و باید گفت که حرکت مبارزه با مواد مخدر هرگز سست نخواهد شد.

 

رئیسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه قاچاق مواد مخدر جزو جرایم سازمان یافته است، در عرصه بین‌المللی چه کارهایی در این راستا صورت گرفته، گفت: در ارتباط با بخش‌های بین‌المللی در بعضی از جلسات گفته‌ام که یکی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت امور خارجه است که قرار دادن وزارت امور خارجه به عنوان عضو ستاد به همین دلیل است. علاوه بر بخش‌های انتظامی و قضایی یک بخشی تحت عنوان دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه مهمترین معضل ما در کشور موضوع مواد مخدر است، اظهار کرد: طلاق و سرقت هایی که در رابطه با مواد مخدر صورت می‌گیرد آثار اجتماعی و تخریبی بر جای می‌گذارد که جا دارد در سطح یک معاونت در وزارت امور خارجه بحث دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود. ما امروز قربانی مواد مخدر محسوب می‌شویم؛ زیرا در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داریم.

 

وی ادامه داد: پیگیری‌هایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است و پیگیری‌هایی نیز از سوی بخش‌های دیپلماسی خارجی انجام دادند، اما آن چیزی که انجام دادند کافی نیست و لازم است یک حرکت جدی در فعال کردن دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد.

 

رئیسی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه آیا قرار است مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر حذف شود، گفت: مبارزه با مواد مخدر هیچ زمانی از دستور کار خارج نمی‌شود. در مجازات‌هایی که در قانون مجازات پیش‌بینی شده تجدیدنظر صورت نگرفته است اما در قانون آیین دادرسی کیفری نسبت به روند تأیید این احکام سازوکارهای جدیدی پیش‌بینی شده است. در سازوکار قدیم دادستان کل و رئیس دیوان عالی کشور نظرات خود را اعلام می‌کردند اما در سازوکار جدید شعب دیوان عالی کشور به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند اما به هیچ عنوان از مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده نه کاسته می‌شود و نه در مجازات‌ها تخفیفی ایجاد می‌شود.

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در رابطه با مواد مخدر پرونده قضایی وجود دارد یا خیر،‌ گفت: در سراسر کشور شعباتی داریم که به موضوع مواد مخدر رسیدگی می‌کنند، البته پرونده‌های کلان قاچاقچیان مواد مخدر نیز مطرح و در حال رسیدگی است. هر چه کارهای اطلاعاتی و امنیتی‌مان بیشتر شود سازمان‌ها و شبکه‌های بزرگ مواد مخدر راحت‌تر به دست عدالت گرفتار می‌شوند؛ لذا خواهشمان از بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی این است که حتماً نیرو، امکانات و ظرفیت‌شان را بیشتر از این به کار گیرند.

 

وی افزود: هرچه به سراغ باندهای مواد مخدر برویم بیشتر موفق هستیم تا اینکه به دنبال خرده‌فروش ها باشیم، البته این به آن معنا نیست که خرده‌فروش‌ها را نادیده بگیریم.

 

دادستان کل کشور افزود: پرونده‌های کلانی در ارتباط با قاچاق مواد مخدر مطرح است که در بخش‌های اطلاعاتی دنبال شده، شبکه‌هایی که گرفتار شده‌اند حجم مواد مخدرشان بالا بوده و خودشان هم افراد باسابقه و شروری بودند که ان‌شاءالله طبق قانون مورد پیگیری قرار می‌گیرند و مجازات می‌شوند.

 

رئیسی در واکنش به سئوالی در رابطه با تبادل جیسون رضائیان گفت: تمام مسائل اسلام و مسلمین را می‌خواهید در یک جلسه بپرسید؟

 

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اینکه آیا قرار است موضوع فیلترینگ تلگرام در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی شود، گفت: شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرده و ان‌شاءالله در اولین جلسه تشکیل این شورا، موارد مربوط به فضای مجازی و تهدیداتی که از این ناحیه وجود دارد، حتماً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.