وزیر آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در آموزش و پرورش را سال رسیدن از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی هدف گذاری کرده و به دنبال این هستیم که مدرسه را به کانون تربیت تبدیل کنیم.

سال جدید تحصیلی، سال رهبری آموزشی و تبدیل مدرسه به کانون تربیت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علی اصغر فانی روز یکشنبه در آستانه سال تحصیلی جدید در جمع مدیران منتخب مدارس استان البرز در کانون شهید فهمیده کرج، آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت برشمرد و اظهار داشت: در رهبری آموزشی به دنبال آن هستیم تا مدیران ما در مدارس با جلب مشارکت معلمان ودبیران، اولیا دانش آموزان، دانش آموزان و مردم محله بتوانند مدرسه را به عنوان به یک کانون تربیت تبدیل کنند.
وی لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب در دانش آموزان را جلب اعتماد آنان دانست و اظهار داشت: اگر بتوانیم اعتماد دانش آموزان را به خودمان جلب کنیم، می توانیم در آن ها نفوذ کرده و پس از آن تربیت کنیم وگرنه موضوع تربیت موضوعی نیست که به زودی از آن نتیجه گرفت.
فانی در بخش دیگری از سخنان خود لازمه جلب اعتماد در دانش آموزان و نفوذ در آنان را در پنج بخش صداقت، شایستگی، ثبات، وفاداری و رو راستی از طرف مدیر و مسوولین مدرسه دانست.

*** جلب اعتماد دانش آموز لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب
وزیر آموزش و پرورش لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب در دانش آموزان را جلب اعتماد آنان دانست و گفت: اگر بتوانیم اعتماد دانش آموزان را جلب کنیم توانایی نفوذ در آن ها را داریم وگرنه موضوع تربیت موضوعی نیست که به زور یا تحکم بتوان پیش برد.
وی به رویکرد مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: مدرسه محوری رویکردی در آموزش و پرورش است که با حاکمیت اخلاق، روابط انسانی، مشارکت جویی، مشارکت پذیری و تمرکز زداریی دنبال می شود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش اگر به دنبال مدرسه محوری است و مدیران مدارس نه به عنوان یک کارمند اداری بلکه به عنوان رهبران آموزشی بتوانند در دانش آموز و اولیای آن ها نفوذ کنند.
فانی لازمه نفوذ در دانش آموزان و جلب اعتماد آنان را پنج شرط دانست که اولین آن ها صداقت است که باید در مخاطب هم این صداقت یقین شود.
وی شرط دوم را شایستگی مدیر مدرسه دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید شایستگی های دولت توانسته به این دولت کمک کند وگرنه از لحاظ اقتصادی درآمدها خیلی کم شده است.
وی سومین لازمه جلب اعتماد دانش آموزان را ثبات دانست که این ثبات در رای، اظهار نظر و برنامه است که منجر به اعتماد در طرف مقابل می شود.
وزیر آموزش و پرورش چهارمین شرط یک مدیر برای اعتمادسازی را وفاداری نسبت به سازمان، برنامه ها و ارزش ها دانست و آخرین شرط را نیز رو راستی و شفافیت برشمرد و افزود: در آموزش و پرورش هیچ امر محرمانه ای نداریم و همه چیز شفاف است.
وی اظهار امیدواری کرد که سال جدید تحصیلی سال حاکمیت رهبری آموزشی، اعتماد در آموزش و پرورش باشد و توفیقات آموزش و پرورش در ارایه خدمات بیشتر به تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد.

***بومی گزینی از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید
فانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نیروی انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث نیروی انسانی یکی از دو اولویت اصلی آموزش و پرورش کشورمان است و اولویت دیگر بحث فضا وتجهیزات آموزشی است.
وی بومی گزینی را جزو سیاست های جدی دولت در جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش دانست و گفت: در آزمونی که در اواخر شهریور ماه برگزار می شود و همچنین آزمونی که چندی پیش در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده، بر بومی گزینی تاکید شده است.
وی افزود: با بومی گزینی نیروی انسانی در این بخش سازماندهی می شود و نیروی انسانی مناطق از بوم برای بوم است.

***اختصاص هزار میلیارد ریال برای تجهیز مدارس
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اختصاص یک هزار میلیارد ریال در سال تحصیلی جدید برای تجهیز مدارس اشاره کرد و بیان داشت: اختصاص این بودجه به تجهیز مدارس در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی سابقه بوده است که امیدواریم بخشی از نیازهای تجهیزاتی را پاسخگو باشد.
وی در ادامه با اشاره به موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان مدیران مدارس در این نشست، گفت: یکی از این مشکلات تفاوت دو روش توصیفی و کمی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول است که منجر به افت تحصیلی دانش آموزان می شود.
فانی این موضوع را در شورای آموزش و پروش در حال رسیدگی دانست وافزود: همچنین هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در سال تحصیلی جدید باید انجام شود که آیین نامه آن برای طرح و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است.
وی به سازماندهی هنرستان های فنی ، رسانه ای نشدن افزایش حقوق معلمان، اجرای آموزش های الکترونیکی و اینترنتی برای دانش آموزان، تجهیز هنرستان ها را از دیگر موضوعاتی دانست که در حال بررسی است.
در این نشست نمایندگان مدیران مدارس استان البرز، مدیران مناطق آموزش وپرورش و جمعی از مسوولین استانی حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.