پیشنهاد سردبیر

مسعود حیدری: گویی رفع نا کارآمدی نظام اداری آموزش و پرورش در نقل و انتقالات معلمان تمام شدنی نیست.

مدرسه و مشکل همیشگی نقل و انتقال معلمان

هر ساله این موضوع در فصل تابستان تکرار می‌شود، در حالی که مدیریت صحیح و علمی می‌تواند کار را آسان تر و بازده کاری و درجه رضایت فرهنگیان را طبق سند تحول افزایش دهد.

یکی از معلمان با بیان اینکه چهارروز تلاش کردم تا وارد سامانه نقل و انتقالات شوم، می‌گوید: پس از چند روز معطلی به من اجازه ثبت داده نشد؛ چون انتقالی به برخی نواحی و مناطق برای رشته من امکان پذیر نبود.

وی با اشاره به مراجعه‌های حضوری مکرر فرهنگیان به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌افزاید: این در حالی است که طبق بخشنامه فقط از طریق سامانه درخواستها دریافت می‌شود.

وی با اظهار تعجب از این گونه برنامه ریزی‌ها در نقل و انتقال معلمان اظهار می‌دارد: جالب است که پیش از ثبت تقاضا برای ما تصمیم گرفته اند و باید با وعده هایشان تا سال دیگر صبر کنیم. یا با معلم دیگری جایمان را تعویض کنیم، آن وقت خیلی راحت مشکل ما حل می‌شد و هیچ کمبود و یا تراکم نیرو هم به وجود نمی آید.

یکی دیگر از فرهنگیان با سابقه به گزارشگر ما می‌گوید: پنج روز است برای اینکه بتوانم با مسؤول مربوط به نقل و انتقالات صحبت کنم، از شهرستان به مشهد می‌آیم، اما هنوز موفق به دیدار با مسؤول مربوطه نشده‌ام.

به گفته وی باید ساعت هفت صبح این جا حضور داشته باشی تا در یک ورق کاغذ که به در اتاق چسبانده اند نام نویسی کنی، درست مثل مطب برخی پزشکان که از شب قبل کاغذ را پشت در می‌چسبانند.

این فرهنگی با سابقه اظهار می‌دارد: هر روز متوسط 70 تا 100 نفر به اینجا می‌آیند و نام نویسی می‌کنند، اما در پایان وقت اداری خسته و کوفته با اعصابی ناراحت از اینجا می‌روند.

«عمارلو» فرهنگی دیگری است که 16 سال سابقه کار دارد. خانه او در مشهد و محل کارش در فریمان است. وی بر اثر واژگونی خودرو از محل مهره های کمر دچار آسیب شده و رفت و آمد برایش زجرآور است. او می‌گوید: با وجود اینکه در سامانه هم ثبت نام کرده‌ام، ولی با انتقالی ام موافقت نشده است.

حسین پور نیز می‌گوید: پدرم فرهنگی و جانباز 25  درصد است، درخواست انتقالی را در سامانه ثبت  انتقالات وارد کرده‌ام،  ولی با تقاضایم موافقت نشده، این در حالی است که فرد دیگری در همین رشته تحصیلی با 100 امتیازپایین تر با در خواست انتقالی‌اش موافقت شده است.

به گفته وی، پس از چند روز پیگیری به من نیز قول داده اند اگر این فرد منتقل شد، من را نیز منتقل می‌کنند.

خانم «غ» نیز می‌گوید : با مدرک کارشناسی ارشد و 14 سال سابقه هنوز منتقل نشده ام، در حالی که دو سال قبل کسی که امتیازش خیلی از من کمتر بود، انتقال دایم داده شد و من دو سال به صورت موقت منتقل شدم.

پاسخ اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

گزارشگر ما برای اطلاع از آمار نقل و انتقالات امسال به سراغ مسؤولان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رود. طبق این آمار، کل متقاضیان داخل استان شش هزار و 146 نفر و خارج استان 537 نفراعلام شد که با انتقال هزار و 658 نفر درون استان و 127 نفر به خارج از استان موافقت شده است .

این اداره کل همچنین آمار کل متقاضیان خانواده ایثارگران را 319 نفر اعلام کرد که با انتقال55 نفر از آنان موافقت شده، این در حالی است که با یک بررسی ساده طبق آمار فوق با انتقال 27 درصد از متقاضیان داخل استان و 24درصد خارج استان و 5/17درصد از خانواده ایثارگران موافقت شده که کمترین میزان انتقالی به خانواده ایثارگران تعلق گرفته است.

مدیر روابط عمومی  اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش گزارشگر ما که آیا بهتر نبود ایثارگرانی که سال قبل در حوزه اداره شاهد آن اداره کل انتقال موقت شده و قول انتقال دایم به آنها داده شده بود، امسال نیز با اشراف کامل حوزه شاهد آن اداره کل انجام می‌شد، می‌گوید: درخواست تمامی ایثارگران متقاضی انتقال به شرط داشتن شرایط پس از ثبت در سامانه انتقالات و با توجه به عدم نیاز در مبدأ و نیاز در مقصد و اولویت استثنا بودن آنان انجام می‌شود، سپس در مراحل تجدید نظر که سامانه‌ای نیست، ابتدا درخواست این همکاران به اداره امور شاهد و ایثارگران ارجاع و نظرات آن اداره در مورد انتقال یا عدم انتقال دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا از بین مستخدمین سال 89 برخی از افراد که ایثارگر نبوده اند، در بهترین نواحی مشهد، و برخی ایثارگران در دورترین روستاها به کار گرفته شده اند؟ می‌افزاید: ساماندهی نیروهای استخدام جدید سال 89 در تمامی مناطق مورد نیاز استان براساس رشته های تحصیلی مورد نیاز صورت گرفته است.

به گفته وی، تأمین نیروهای مورد نیاز نواحی و مناطق برخوردار استان در فرایند نقل و انتقالات سالانه و از بین متقاضیان و همکاران با سابقه و تجربه بالا (با تجربه) انجام می‌شود و جایگزین نیروهای منتقل شده از بین نیروهای استخدام جدید می‌باشند. این پاسخ در حالی داده می‌شود که طبق اظهارات برخی فرهنگیان، تعداد زیادی از معلمان استخدام جدید غیر ایثارگر در سال 89 در نواحی مشهد به کار گرفته شده و افراد باسابقه همچنان در روستاها و مناطق محروم مشغول به خدمت می‌باشند.

رئیس امور شاهد و ایثارگران اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به گزارشگر ما می‌گوید: تا این لحظه هیچ نامه یا ابلاغ رسمی از سوی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مبنی بر اجازه اظهار نظر در خصوص نقل و انتقالات خانواده ایثارگر ابلاغ نشده و هیچ درخواست انتقالی برای اظهار نظر به رویت وی نرسیده است.

 لازم به توضیح است که علت تأخیر در چاپ این گزارش به دلیل عدم همکاری لازم از سوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بود که هیچ کدام از مسؤولان آن اداره حاضر به مصاحبه حضوری و تلفنی با گزارشگر ما نشده و با پیگیری های به عمل آمده پاسخ به پرسشها پس از 10 روز از طریق دورنگار برای ما فرستاده شد.

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.