۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 309731

دو خودروساز بزرگ ایران اگرچه تقریبا هیچگاه همکاری رسمی مشترکی با یکدیگر نداشته‌اند، اما گاهی تولید محصولات جدید سبب شده تا دو غول جاده مخصوص شراکتی نصف و نیمه را آغاز کنند.

دو فرانسوی جدید میهمان ایران خودرو و سایپا

دنیای اقتصاد نوشت:بر این اساس، منابع آگاه از احتمال تولید دو خودرو جدید روی یک پلت‌فرم، در ایران خودرو و سایپا خبر داده و تاکید می‌کنند این اتفاق باب همکاری و شراکت میان آنها را باز خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند. خودرویی که سایپا قرار است تولید کند، «الیزه» نام دارد و محصول سیتروئن فرانسه به شمار می‌رود. در واقع، الیزه و 301 به‌نوعی یک خودرو به شمار می‌روند و پلت‌فرمی مشترک و یکسان دارند که اولی در سیتروئن به تولید می‌رسد و دومی نیز در پژو. این دو شرکت (پژو و سیتروئن) در اصل به‌عنوان هلدینگ PSA (گروه پژوسیتروئن) فعالیت می‌کنند و حالا قرار است هر دو آنها به ایران آمده و یکی (پژو) با ایران خودرو و دیگری (سیتروئن) با سایپا شراکتی جدید را از سر بگیرند. هرچند ایران خودرو و سایپا از قبل به واسطه «تندر-90» به‌نوعی دارای منافع مشترک شده‌اند، اما این بار اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه ظاهرا قرار است در باب تامین قطعات 301 و الیزه، شراکتی مستقیم میان آنها شکل بگیرد. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، اگر قرار به تولید همزمان الیزه و 301 در جاده مخصوص باشد، ایران خودرو بخشی از قطعات موردنیاز سایپا را (برای تولید سیتروئن الیزه) تامین خواهد کرد. به‌عبارت بهتر، چون الیزه و 301 قطعات مشترک زیادی دارند و گروه پژوسیتروئن نیز نمی‌خواهد همزمان در دو جای مختلف (برای دو محصول موردنظر) سرمایه‌گذاری کند، ایران خودرویی‌ها تامین بخشی از قطعات سایپایی‌ها را برای تولید الیزه بر عهده خواهند گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    73 0
    اشتباه دوباره پای فرانسه را باز کرد
  • شهروز IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    75 0
    سلام لطف کنید به مسئولین محترم اعلام فرمایید که ما دیگر از خودرو های فرانسوی و چینی حالمان به هم میخورد لطفا با خودرو سازیهای آلمان ،آمریکا،ژاپن ،ایتالیاقرار داد همکاری مرحمت فرمایید . درضمن فعلا با این وضعیت خودرو صفر هم نمیخریم!!!!!!!
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    10 0
    برای چیه که فرانسه دست از سر ملت ایران با این خودروسازیهای دولتی استعماریش بر نمی داره خدا آخرو عاقبتمونه بخیر کنه
  • همراه مردم IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    12 0
    این دو خودرو ساز دلقک هر کاری بکنند عمرا دیگه ازشون خودرو بخرم. برای خوشحالی خوانندگان عرض می کنم تو این ماه رفتم از خرید دو خودوری ساخت داخل انصراف دادم تا با دوستان مخالف این آفتابه سازها همراهی کرده باشم. فعلا همن اتومبیل های قدیمی را دادم سرویس کردند و از لگن های صفر ایران خودرو و سایپا بهتر کار می کنند
  • ح.ف IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    8 0
    چرا خودروفرانسوی خودروهای فرانسوی ازخودروهای اسیای شرقی گرانتروهزینه های نگه داری واستهلاک وقطعات یدکی خودروهای اروپایی قیمت بیشتری نصبت به خودروهای مثل تویوتا نیسان مزدا ومیتسوبیشی دارندچرا ایران خودرو وسایپا خودروژاپنی تولید نمیکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مردم زانتیاوc5راامتحان کردند وازکیفیت ودوامشون راضی نیستن درخودفرانسه بیشترمدلهای پژو وسیتروئن نسبت به مدلهای هم رده ژاپنی خود گرانترهستند
  • شهرام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    14 0
    خودرو سازان فرانسوی بدرد بازار ایران نمی خورند حداقل با شرکت های آلمانی و یا اسپانیائی و ایتالیائی جوینت بشید تا بتوانید دانش فنی کسب کنیم فرانسوی ها اطلاعات نمی دهند واگر هم بدهند در ازاء اخذ خیلی چیزها آن هم بصورت ناقص اطلاعات را می دهند.
  • ایرانی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    17 0
    واقعا خسته نباشن. دو کارخونه بزرگ و زحمت کش ایران خودرو و سایپا. چقدر برای مردم عزیز ایران زحمت میکشن. اصلا بفکر منافع خودشون نیستند فقط رفاه حال هموطنان براشون مهمه. فقط سالیانه 30000 نفر رو به دل خاک میفرستند و فقط خون مردم رو بجای آب خوردن میخورن دمشون گرم الان هم با این دو محصول فرانسوی !!! الان یه سال میشینن که چه چیزش رو آپشن کنن و به خورد مردم بدن. بدنه ها که از قوطی رانی درست میشه خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااک بر سرشون. دست شما برای مردم رو شده. شما باید تعطیل شین. خلاص
  • مجيد IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    باسلام من كارمند ايران خودرو خراسان هستم خودروهاي داخلي. روبروز تر و طراحي زيباتري انجام دهيم و اپشن هاي بيشتري بزاريم تا پرفروش بشن
  • اصغر IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    نمی دونم اینا کر و کورن یا خودشون به کر و کوری میزنن.وقتی این زالوها با الفاظ بی تربیتی مردم رو خطاب قرار میدن چطور انتظار دارن که با تعویض خودروهاشون مردم ازشون خرید کنند.مردم انتظار دارن که نسل این شرکتا از بین بره بعد با وقاهت تمام میخوان نوع تولیدشان عوض کنن.نمیدونن که اگر من بعد طلا هم به مردم بدن، با توجه به کمر همتی که مردم بستن تا بابت بی تربیتیشان از شان عذر خواهی نکنن کسی ازشون خرید نمی کنه و باید تولیداتشان با ضرر به کشورای سوریه،عراق و ... بفروشن.