قدس آنلاین: دولت باید طرح و برنامه مشخصی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیر ساختهای کشور به ویژه در زیر ساختهای حمل ونقل تهیه کند

نقش حمل ونقل در جذب سرمایه گذاری خارجی یک نقش کلیدی است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، مدیر کل راه و شهرسازی و رئیس شورای حمل ونقل استان اصفهان گفت: حمل ونقل اگرچه به عنوان شاخه ای از بخش خدمات به حساب می آید اما به دلیل اهمیت بنیادی اش ، فعالیت زیر بنائی تلقی می شود و نقش اساسی حمل ونقل در شکل گیری ساختار اقتصادی جوامع موجب شده که همواره در بحث رشد اقتصادی ، نقش زیر ساخت حمل ونقل مورد توجه قرار گیرد که عدم توجه به آن موجب عقب ماندگی سایر بخش ها می شود و نقش کلیدی نیز در جذابیت سرمایه گذاری سایر بخش ها دارد.

رئیس شورای حمل ونقل استان اصفهان با بیان اینکه یکی از بدیهی ترین نشانه های توسعه کشورها ، وضعیت سیستم های حمل ونقل ریلی، جاده ای ، هوائی و دریایی آن کشور است افزود: حمل ونقل و زیر بخشهای آن را نباید از ماجراهائی که بر اقتصاد می گذرد جدا دانست زیرا ناکامی این بخش نیز کما بیش نتیجه همان آفت های کلان اقتصادی است.

حجت اله غلامی متذکر شد:  با توجه به کمبود منابع مالی دولتی ، حداقل در 10 سال آینده مدل تامین مالی پروژه های حمل ونقل استان باید بر اساس استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری باشد اگرچه متاسفانه بخش حمل ونقل به استثنای موارد اندک، بخش شناخته شده ای برای سرمایه گذاری نیست  و رغبتی در میان سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد.

غلامی جذب سرمایه گذاری خارجی را به عنوان یک استراتژی که در دستور شورای حمل ونقل استان قرار دارد دانست و گفت: با توجه به تاکید وزیر راه وشهرسازی که ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل باید حمل ونقل ترکیبی باشد به رغم اینکه ارائه هر پروژه به تنهائی برای سرمایه گذار جذابیت دارد اما اگر ارتباط پروژه ها با یکدیگر و به صورت ترکیبی به سرمایه گذار خارجی معرفی شود چون ارزش مضاعفی برای سرمایه گذار ایجاد می کند باعث رغبت بیشتر آنها نیز خواهد شد .

وی افزود: در سالهای گذشته در حوزه های صنعت، نفت، گاز وانرژی به علت جذابیت وسود آوری کلان سرمایه گذاری مورد توجه همه سرمایه گذاران خارجی بوده است ولی دولت باید طرح و برنامه مشخصی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیر ساختهای کشور به ویژه در زیر ساختهای حمل ونقل تهیه کند و در برنامه ششم توسعه در بخش حمل ونقل نگاه ویژه ای به آن شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی ورئیس شورای حمل ونقل استان اصفهان به مشکلات و موانع سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل استان اشاره کرد واظهار داشت: عدم شناخت کافی از فعالیت های اقتصادی در بخش حمل ونقل ، کوتاه بودن مدت واگذاری فعالیت ها ، تجربیات  ناموفق سرمایه گذاری قبلی، سود آوری پائین فعالیت های بخش حمل ونقل ، رقابت بخش دولتی با بخش غیر دولتی و همچنین موانع مربوط به اعطای مجوز فعالیت در بخش حمل ونقل از این نوع مشکلات است

غلامی در ادامه با اشاره به فضای مناسب موجود در روابط سیاسی، اقتصادی وتجاری ایران با قدرتهای بزرگ اقتصادی دنیا گفت: فرصت مناسبی است که با یک برنامه ریزی دقیق وجامع ، توجه بیشتری به بخش حمل ونقل شود تا اولاً بتوان به اهداف از پیش تعیین شده در اسناد بالادستی استان همانند آمایش سرزمین و چشم انداز توسعه حمل ونقل استان دست یافت و ثانیاً جایگاه استان اصفهان را به عنوان یک هاب لجستیک در مرکز ایران تثبیت نمود.

گفتنی است در حال حاضر پروژه های حمل ونقل استان در بخشهای ریلی ، جاده ای وهوائی که قابلیت ورود سرمایه گذاری خارجی دارد بالغ بر 20 میلیارد دلار می باشد که بخشی از آن به صورت حمل ونقل ترکیبی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.