قدس‌آنلاین - محمدی: هووی «لایک» فیس‌بوک هم بزودی می‌آید!

سرانجام فیس‌بوک پای خواسته کاربران برای دکمه «ِDislike» لایک زد!

به گزارش سرویس دانش و فناوری قدس آنلاین، بلندآوازه‌ترین شبکه اجتماعی سرانجام به درخواست چندین ساله اهالی خود پاسخ مثبت داد و همین روزهاست که در برابر «لایک» مشهور، گزینه‌ای هم به نام «dislike» قد علم خواهد کرد.

فیس‌بوک پیش‌تر طرحی را که به اضافه شدن «دیسلایک» منتهی می‌شد به کلی از برنامه خود کنار گذاشته بود اما مارک زاکربرگ، مدیر این شبکه اجتماعی محبوب دیروز از تغییر سیاست شرکت متبوعش خبر داد و اعلام کرد فیس‌بوک هم اکنون سرگرم آماده کردن زمینه برای افزودن «دیسلایک» به گزینه‌های پای پست‌های کاربران این جامعه میلیاردی آنلاین است.

او با اشاره به پیشینه چندین ساله درخواست اهالی «فیس‌بوک» برای اضافه شدن «دیسلایک» به گزینه‌های این شبکه اجتماعی گفت: امروز ویژگی خاصی دارد زیرا روزی است که به بروشنی می‌توانم اعلام کنم سرگرم کار روی این موضوع و عرضه آن هستیم.

زاکربرگ تأیید کرد که تغییر عقیده سیاستگذاران «فیس‌بوک» و از سرگیری کار بر روی گزینه «دیسلایک» در حالی صورت می‌گیرد که این ترس وجود دارد گزینه جدید به سرنوشت همتای خود در شبکه اجتماعی «reddit» دچار شده و نوعی «رأی‌گیری» را تداعی کند.

مارک زاکربرگ تأکید کرد: به دنبال این نیستیم که «فیس‌بوک» را به انجمنی تبدیل کنیم که اعضای آن پست‌های همدیگر را تأیید یا رد می‌کنند. این روند با مدل اجتماعی که ما در پی تحکیم آن هستیم در تضاد است. کاربران نمی‌خواهند درگیر ساز و کاری شوند که در نتیجه آن وقتی فراز و فرودهای مهم زندگی‌شان را روی «فیس‌بوک» با دیگران به اشتراک می‌گذارند کسی پیدا شود و بر ضد آن رأی دهد.

زاکربرگ افزود: آنچه اهالی فیس‌بوک براستی می‌خواهند امکان ابراز همدلی است و البته همه لحظه‌های زندگی آنان خوشایند و خوب نیست. مثلاً هنگامی که موضوعات غمباری مانند بحران پناهجویان یا درگذشت یکی از اعضای خانواده روی فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود، «لایک» کردن آنها کار راحتی نیست بنابراین تصور می‌کنم اهمیت دارد که اهالی فیس‌بوک در مواردی از این دست گزینه‌هایی بیشتر از تنها «لایک» کردن داشته باشند.

هنوز مشخص نیست «دیسلایک» از چه هنگام در دسترس خواهد بود اما فیس‌بوک اعلام کرده است فرایند آزمایش این ویژگی جدید بزودی با مشارکت گروه محدودی از کاربران این شبکه اجتماعی آغاز خواهد شد.

پیش از این مارک زاکربرگ، گزارش‌هایی را که از فعالیت جاری در فیس‌بوک برای عرضه ویژگی «دیسلایک» حکایت داشت تأیید کرده بود با این وجود تأکید داشت که احتمالاً نامی به جز «دیسلایک» برای آن برگزیده خواهد شد.

در این راستا، زاکربرگ دیروز اظهار داشت: ما در پی یافتن راهی هستیم که [دکمه دیسلایک] را به گونه‌ای طراحی و اجرا کنیم که کاربرد آن با انرژی مثبت همراه باشد تا انرژی منفی.

او ادامه داد: با وجود بررسی همه جوانب امر باز هم این امکان وجود دارد از دکمه‌ای که برای بیان احساسات منفی طراحی شده در مسیری نادرست بهره‌برداری شود.

گزارش قدس آنلاین حاکی است، با آنکه حرف و حدیث‌ها درباره ویژگی «دیسلایک» از سال 2010 بر سر زبان‌ها افتاد و به رسانه‌ها نیز راه پیدا کرد همان گونه که پیش از این نیز گفته شد زمان عرضه رسمی این امکان جدید همچنان مبهم است پس تا آن زمان اهالی فیس‌بوک باید همچنان به استفاده از استیکرها یا همان برچسب‌های دیسلایک رضایت دهند.

برچسب دیسلایک بخشی از مجموعه‌ای است که استیکرهایی مانند قلب، نشانه صلح و آرامش، مشت اعتراضی، دستی با یک دسته گل و ... را شامل می‌شود.

یافته‌های پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد آزارنده‌ترین پست‌های فیس‌بوکی که کاربرد «دیسلایک» را توجیه می‌کنند به لاف‌هایی درباره رژیم غذایی یا ورزش مربوط می‌شود.

این رویه بیشتر از سوی کسانی پیگیری می‌شود که با اشتراک‌گذاری وعده‌های غذایی یا احساسات مبهم و مرموز جلوه دادن عمدی خود در پی جلب توجه دیگران هستند.

پیش از این و از سال 2011 به این سو، کلاهبرداران فیس‌بوکی با سؤاستفاده از علاقه کاربران به دکمه دیسلایک، بدافزارهایی را روی رایانه آنان نصب و حساب کاربری قربانیان را در فیس‌بوک آلوده می‌کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.