وزیر بهداشت با اشاره به به دستور ویژه رئیس جمهور در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان از تضمین خرید داروهای تولید شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۷۵ درصد قیمت داروهای خارجی خبر داد و گفت: به زودی چند فرمول دارویی جدید داخلی استفاده می‌شود.

دستور ویژه رئیس جمهور از زبان هاشمی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه نخستین گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید با همکاری وزارت خارجه رقابت‌ها را از بازار داخلی به بازار خارجی منتقل کنیم. بازار داخلی محدود است و از این جهت باید تلاش کنیم سهم صادرات چند 10 برابر شود.

وزیر بهداشت در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر بخش عمده تولیدکنندگان دارویی کشور بخش‌های دولتی و شبه دولتی هستند و بخش دولتی نباید با شرکت‌های خصوصی رقابت کند.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر دستور رئیس جمهور در این زمینه بسیار جدی است، گفت: امیدوارم که دستگاه‌هایی که در حال حاضر متصدی تولید هستند به تدریج عرصه را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت درصدد است به عنوان خریدار عمده دارو  برای بیمارستان‌های کشور مشوق‌هایی را ارائه دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید تشویق شوند.

هاشمی گفت: در این راستا داروی جدیدی که به طور جدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شود، نه اینکه تنها از آن رونمایی شود، اگر بتواند سهمی از بازار را کسب کند تا 75 درصد قیمت داروی خارجی تضمین خرید کرده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: این گونه تصمیمات در تشویق مالی شرکت‌های دانش‌بنیان موثر است به شرط آن که بتوانیم شرکت‌های دولتی را محدود کنیم.

هاشمی با تاکید بر حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر 30 درصد واردات داروی خارجی را کاهش دادیم.

تولید چند داروی جدید در ابعاد تجاری در کشور

وزیر بهداشت از تولید چند داروی جدید در ابعاد تجاری در کشور خبر داد و گفت: به زودی از چند فرمول دارویی جدید در تولیدات جدید استفاده خواهد شد.

هاشمی شرط حمایت از داروهای تولید داخل را داشتن سهمی از بازار داخلی عنوان کرد و گفت: شرکت‌ها اگر بتوانند وارد بازار خارجی هم شوند حمایت‌های ویژه‌ای از آنان صورت خواهد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: داروهای جدید تولید شده بیشتر داروهای فاکتورهای انعقادی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های صعب‌العلاج و ام اس است.

هاشمی گفت: داروهای نوترکیب ارزش اقتصادی فراوانی دارند و بیشتر امید ما به صادرات در این حوزه است.

وی افزود: تولید واکسن نیز در دستور کار وزارت بهداشت است و امیدواریم در دو سال آینده نه تنها تمام نیاز کشور را تأمین کنیم بلکه بتوانیم کشورهای منطقه را نیز تأمین نماییم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز سهم جدی در بازار ندارند. این شرکت‌ها از اوایل دهه 90 وارد شدند اما ما در مدت کوتاه اخیر توانستیم تولید علم و مقالات زیادی داشته باشیم. اما هنوز در بخش تجاری‌سازی سهم زیادی را کسب نکرده‌ایم.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با دانشمندان بومی خود که تعصب ملی هم دارند به تولیدات انبوه دارویی برسیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: روند کاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال گذشته بسیار تسهیل شده‌ است و آمار به وضوح این را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.