مرتضی روشنی : قدس ویژه خراسان - ارشد نظامی و فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا گفت: برای گرامیداشت عملیات ثامن الائمه(ع) و شکست حصرآبادان ...

تجلیل ویژه از سربازان نمونه و حماسه سازان عملیات ثامن الائمه(ع)

 در روز پنج مهرماه از حماسه آفرینان حاضر در آن عملیات و همچنین خانواده شهدای لشکر 77 با حضور امیرپوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش یا جانشین ایشان تجلیل می‌شود.

امیرسرتیپ دوم علی جهانشاهی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دلاورمردی همه رزمندگان افزود: عملیات ثامن الائمه(ع)، نخستین عملیات گسترده زمینی جنگ تحمیلی به شمار می‌رود که با پیروزی مهم همراه بود و زمینه ساز اجرای عملیاتهای دیگری همچون طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس شد.

وی ادامه داد: شهر آبادان در آبان ماه سال 1359 به محاصره ارتش بعث عراق درآمد و حضرت امام (ره) فرمانی مبنی بر شکستن این حصر را دادند که در این راه سرفرماندهی وقت نیروهای مسلح، منطقه عملیاتی اروند را به ارتش و لشکر 77 سپرد که پس از طرح ریزی عملیات منسجم آبی- خاکی، سرانجام در روز پنج مهرماه 1360 توسط رزمندگان دلاور ارتش محاصره آبادان درهم شکست.

فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا ادامه داد: در این عملیات که با رمز «نصر من ا... و فتح قریب» انجام شد، بیش از 150 کیلومترمربع از خاک ایران از جمله ساحل شرقی کارون آزاد شد و هزار و 656 نفر از ارتش بعث عراق به اسارت درآمدند.

امیر سرتیپ دوم علی جهانشاهی اظهار کرد: امسال نیز  مانند سالهای گذشته برنامه ویژه ای برای گرامیداشت و تجلیل از دلاورمردی پیشکسوتان و حاضران در این عملیات در لشکر 77 انجام خواهد شد که تلاش داریم این برنامه با حضور امیر پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزار شود.

* رژه یگانهای نمونه موتوری و پیاده

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه امسال میزبانی برنامه رژه 31 شهریور بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: همه ساله در این روز که آغازگر ویژه برنامه‌های دفاع مقدس است، رژه یگانهای نمونه به منظور نمایش گوشه ای از اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تمامی شهرهای کشور برگزار می‌شود که یگانهای موتوری و پیاده لشکر 77 در مشهد نیز رژه خواهند رفت.

ارشد نظامی و فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا افزود: همچنین در روز چهار مهرماه از سربازان نمونه یگانهای لشکر که در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند، تجلیل می‌شود.

* واگذاری 60 درصدی اراضی ارتش در ارتفاعات جنوبی مشهد

امیرسرتیپ دوم جهانشاهی در ادامه در پاسخ به این پرسش قدس مبنی براینکه برای ساخت پادگان جدید چه میزان زمین نیاز دارید، اظهار کرد: حدود 1300 هکتار زمین نیاز است که البته تاکنون 35 هزارمترمربع در مرحله نخست از زیربنای آن ساخته شده و 30هزار مترمربع دیگر نیز در دست احداث است.

وی اظهار کرد: ارتش بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خروج پادگانها از شهرها، از همان روزهای نخست صدور این فرمان، کمال همکاری را با سازمانها و نهادهای مربوطه داشته و با وجود اینکه تاکنون حدود 300 میلیارد تومان برای ساخت پادگان جدید هزینه کرده‌ایم، اما تنها 40 میلیارد تومان پول دریافت کرده‌ایم، این درحالی است که مطابق قانون، احداث پادگان جدید از محل فروش پادگان قدیم باید انجام شود.وی ادامه داد: لشکر 77 با پاکسازی میدان تیر و جابجایی زاغه‌های مهمات، بیش از پنج یگان خود را به پادگان جدید انتقال داده و بیش از 60درصد ارتفاعات جنوبی را به خدمات شهری واگذار کرده است.

* در حاشیه

- به منظور ارتقای توان رزمی نیروهای ارتش در فصل پاییز رزمایشی با محوریت فرماندهی قرارگاه شمال شرق نزاجا در خراسان رضوی برپا خواهد شد، هرچند نام و زمان دقیق این رزمایش مشخص نیست، اما به گفته امیرجهانشاهی، بزودی دراین خصوص اطلاع رسانی می‌شود.

- به منظور اطلاع رسانی دقیق و یادآوری دلاورمردی‌های ارتش در هشت سال دفاع مقدس، پویانمایی درباره «عملیات کمان 99» ساخته شده است. عملیات کمان 99 نخستین و مهمترین عملیات هوایی تاریخ هشت ساله دفاع مقدس است که طی آن بیش از 140 فروند جنگنده بمب افکن نیروی هوایی ارتش در روز اول مهرماه 1359، تمامی پایگاه‌های هوایی ارتش بعث را بمباران کرده و در عمل بیش از 55 درصد توان رزمی ارتش بعث از بین رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.