زندگی سالم / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - همه ما اين ضرب المثل را باور داريم كه «سحرخيز باش تا كامروا باشي». اما اگر صبح با بي حالي از خواب برخيزيم و چندان خوش خلق نباشيم، نبايد انتظار موفقيت و كاميابي را بكشيم.

 صبح است ساقیا...

 با تمام شدن فصل تابستان و آغاز سال تحصيلي جديد و تلاش دوباره، زمان آن رسيده تا در برنامه روزانه خود تغییر دهيم تا هر روز صبح شاداب از خواب برخيزيم و با نشاط كافي به فعاليت بپردازيم. اين نكته بخصوص براي دانش آموزان اهميت بيشتري خواهد داشت؛ زيرا تأثير قابل توجهي در روند تحصيل دارد. خوشبختانه راه‌حل‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه نه تنها سحرخيزي را زجر آور نمي‌كند، بلكه با لبخند و شادابي نيز همراه خواهد بود.

 

  كنار زدن پرده‌ها و بهره‌مندي از نور خورشيد

زماني كه نور خورشيد در ساعتهای ابتدايي روز صورت را نوازش مي‌دهد، لحظه زيبايي براي بيدار شدن است. اما ورود پرتوهاي طلايي در حالي كه پرده‌هاي ضخيم كاملاً كشيده شده باشد، غير ممكن است.

براي اينكه صبح‌ها دلپذيرتر، طبيعي‌تر و شاعرانه‌تر از خواب بيدار شويد، پرده‌ها را طوري تنظيم كنيد كه نور خورشيد به اتاق بتابد.

 

 خوابيدن زود هنگام در شب

مسلماً زماني كه شب تنها پنج ساعت خوابيده باشيد، صبح نمي توانيد براحتي از خواب برخيزيد و بسيار كسل خواهيد بود. رفع اين مسأله يك راه حل بسيار ساده دارد: بيدار نماندن طولاني در شب. خواب به اندازه در شب مهمترين عامل سحرخيزي صبح است.

در واقع، هر فرد بزرگسال به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نياز دارد.

براي اينكه صبح‌ها شاداب و سرحال بيدار شويد، ‌هر شب حدود ساعت 22 به رختخواب برويد و اين برنامه را به طور منظم رعايت كنيد.

 

  فعاليتهاي آرام پيش از خواب

امروزه بسياري از افراد پس از تماشاي تلويزيون، گوش دادن به موسيقي و گشت زني در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌خوابند. اين شرايط اصلاً ايده‌آل نيست؛ زيرا چنين فعاليتهايي بدن را ناراحت مي‌كند و مانع از قرار گرفتن در فاز خواب مي‌شود. اين در حالي است كه بدن نبايد پیش از خواب تحريك شود، بلكه بايد در حداكثر آرامش قرار گيرد.

بهتر است فعاليتهاي آرام بخش پيش از خواب انجام شود. مطمئناً مطالعه بهترين نمونه است بخصوص اگر در اتاق خواب و با نور مناسب و كم باشد. اما اگر به هيچ وجه نمي توانيد تبلت يا تلفن همراه خود را هنگام خواب كنار بگذاريد، بايد نور صفحه نمايشگر را به حداقل برسانيد. 

 

  توجه به خستگي بدن

اغلب پس از يك يا دو روز كار زياد و دغدغه‌هاي مختلف، از ساعت حدود 19 خميازه‌ها شروع مي‌شود. اما معمولاً در اين صورت به دلايل مختلف به رختخواب نمي رويد. جالب است بدانيد كه اين اشتباه بزرگي است. نكته طلايي براي خوابيدن به موقع، گوش دادن به احساس خستگي بدن است. اگر پلكها سنگين شده و بسختي مي‌توان مانع از باز شدن دهان شد، اهميتي ندارد كه ساعت چند است؛ زيرا بايد در اين موقع بخوابيد. در اين صورت صبح روز بعد كاملا شاداب و پرانرژي از خواب برمي‌خيزيد.

اما اگر به رغم احساس خستگي و خواب آلودگي تا ديروقت بيدار بمانيد، مطمئناً بايد روز بعد منتظر باشيد كه با ناراحتي و بي حالي بسياري از رختخواب بيرون بياييد.

 

  انجام ورزشهاي كششي در صبح

يكي از بهترين روشها براي سرحالي صبحگاهي، انجام ورزشهاي كششي است. در واقع، ورزشهاي كششي صبح نه تنها ماهيچه‌ها را از حالت رخوت خارج مي‌كند، بلكه به تحرك مختصر بدن نيز كمك مي‌كند. بيرون آمدن از رختخواب پس از چند حركت كششي، احساس شادابي بيشتر، نرمي و نشاط بيشتر را به همراه خواهد داشت. اين تمرين ساده را هر روز صبح حتماً انجام دهيد.

 

   آماده كردن صبحانه از شب قبل

گرچه صبحانه مهمترين وعده غذايي روز است، اما بسياري از افراد به دلايل مختلف از آن غافل مي‌شوند. كمبود وقت و آماده شدن براي رفتن به محل كار و تحصيل مهمترين توجيه اين مسأله است. البته يك راه حل ساده نيز وجود دارد: مي‌توانيد صبحانه را از شب آماده كنيد و در يخچال بگذاريد تا صبح وقت چنداني از شما نگيرد. حتي فنجان چاي و ظرفها را هم بچينيد.

 

  ترك كردن سريع رختخواب نرم

زماني كه زنگ ساعت به صدا در مي‌آيد، منطقي اين است كه آن را خاموش كرده و بيدار شويم. اما معمولا بعد از قطع كردن صداي زنگ دوباره پتو را روي سر مي‌كشيم و كمي در رختخواب اين پهلو و آن پهلو مي‌شويم. بعد هم كه متوجه مي‌شويم دير شده است، با عجله و بدخلقي از رختخواب بيرون مي‌آييم.

براي اينكه كاملا از خواب بيدار شويم، به محض اينكه ساعت زنگ زد، از رختخواب بيرون بياييد، پرده‌ها را كنار بزنيد، صورت را بشوييد و آماده شروع فعاليت روزانه شويد.

 

  بيدار شدن هر روز در ساعت مشخص

مسلما بيدار شدن بدون زنگ ساعت دلپذيرتر خواهد بود. اگر شما هم دوست داريد، اين‌گونه از خواب برخيزيد، بايد هر روز سر ساعت مشخصي بيدار شويد. در اين صورت ساعت دروني بدن تنظيم مي‌شود و ديگر به برنامه ريزي و كوك كردن ساعت نیازی نيست. همچنين صبح‌ها با آرامش بيشتري از خواب برمي خيزيد كه سبب خوش خلقي بيشتر خواهد شد.

فراموش نكنيد براي اينكه نظم ساعت دروني بدن به هم نريزد، بايد از خوابيدن تا نزديك ظهر در روزهاي تعطيل دوري كنيد.

 

  انتخاب برنامه صبحگاهي

ممكن است تا به حال توجه نكرده باشيد، اما بیشتر افراد پس از بيدار شدن از خواب، آماده رفتن به محل تحصيل و كار مي‌شوند و به همين دليل جدا شدن از رختخواب مي‌تواند كمي براي آنها سخت باشد.

اما اگر برنامه صبحگاهي جذاب و كوتاهي براي خود در نظر بگيريد، آن‌گاه انگيزه بيشتري براي برخاستن از خواب داريد و همچنین اين كار به افزايش خوش اخلاقي در طول روز نيز كمك مي‌كند. اين برنامه مي‌تواند با توجه به سليقه و شرايط شما متفاوت باشد كه ورزش، تمرينات ريلكسيشن، گوش دادن به موسيقي و مطالعه از آن جمله هستند.

البته توصيه مي‌شود، چنين برنامه‌اي شبها پیش از خواب نيز در نظر گرفته شود. در واقع تكرار فعاليتهايي مانند دوش گرفتن، مطالعه، نوشيدن مايعات و... بدن را براي خواب تنظيم مي‌كند. بتدريج بدن متوجه مي‌شود كه با انجام يك برنامه مشخص، زمان خواب فرا رسيده است. اين كار سبب خواب راحت و در نتيجه بيدار شدن در نهايت آرامش و خوش خلقي مي‌شود.

منبع:  www.Ameliore ta santé.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.