قدس آنلاین-ساحل عباسی:منا قربانگاه حاجیانی بود که برای سپردن دل به خالق خود به آن صحرای بزرگ رفته بودنداما بی کفایتی آل سعود موجب شد تا از کشته ها پشته ها درست شود.بی شک این حادثه که جزء دلخراش ترین حوادث سال جاری است ، نه تنها جامعه اسلامی را در بهت و اندوه فرو برد بلکه موجب حزن بسیاری از غیر مسلمانان شد .

آل سعود را انگلیسیها کلیددار حرمین شریفین کردند/برخی درکشور به بهانه تنش زدایی مساله مدیریت حج را مسکوت گذاشتند

به گزارش قدس آنلاین ،این روزها آل سعود برای سرپوش گذاشتن به بی کفایتی خود کشته شدن بیش از دو هزار زائر را به قضا و قدر و بی احتیاطی خود آنها ارتباط می دهد در این بین به نظر می رسد بسیاری از مسلمانان به مسائل و حاشیه های ناامنی که در سالهای اخیر در عربستان موجب شهادت بسیاری از زائران شده است واکنش نشان داده اند .دکتر محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین به تحلیل چرایی حادثه اخیر منا و عدم کفایت عربستان و نقش ان در کشتار حجاج پرداخته است.

-مفتی آل سعود حادثه دلخراش عید قربان و کشته شدن حجاج در منا را به قضا و قدر ربط داده تحلیل شما در خصوص این دیدگاه چیست ؟

-حادثه عید قربان در منا اولین حادثه دردناک و دلخراش در مراسم حج نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت و آن را فقط در حد و اندازه تقدیر حجاج کشته شده مطرح نمود .منطقه منا بارها وبارها محلی برای کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از حجاج بوده به نحوی که در سالهای گذشته در تونلی که برای تردد حجاج در منا نصب شده بود فاجعه ای رخ می دهد،هر چند ابعاد آن فاجعه نسبت به تعداد کشته شدگان و دردناکی فاجعه منای امسال نبود اما منجر به کشته و مجروح شدن چند صد نفر گردید. در طول سالهای گذشته هرساله شاهد تکرار و بروز حوادثی شبیه به هم در سرزمین وحی بوده ایم  که اگر بخواهیم چنین حوادثی را خوشبینانه بنگریم باید گفت تکرار این حوادث فقط و فقط   ناشی از غفلت خاندان آل سعودی نسبت به وظیفه ای است که برعهده گرفته اند .

-مهمترین دلایل برای نشان دادن ناکارآمدی عربستان سعودی در اداره حرمین شریفین از نظر شما چه مواردی در سالهای اخیر بوده است؟

مسلم است که  آل سعود در طول چند دهه گذشته همواره در تلاش بوده با تکیه بر جایگاه و موقعیتی که در سرزمین وحی به دست آورده با اتکا به این مسئله مشروعیت بین  المللی برای خود  کسب کند تا  خود را خادم الحرمین و متولی امر حج معرفی کند در حالی که پر واضح است که آل سعود از لیاقت و مشروعیت مطلوب برای چنین امری برخوردار نیست از آن جهت که  خاندان سعودی دست نشاندگان  انگلستان هستند که با حمایت های این کشوردر سرزمین عربسان به قدرت رسیدند.

یقینا آل سعود نه انتخاب مردم عربستان برای حاکمیت این کشور هستند و در بحث اداره حرمین شریفین نیز نه مردم این کشور و نه دیگر مسلمانان جهان آنها را به نمایندگی از خود مسئول برگزاری کنگره جهانی و کلید داری حرمین شریفین نکرده اند .مسلم است که مسئولیت اداره حرمین شریفین باید مورد اجماع مسلمانان جهان باشد زیرا حج مساله ای است که به همه مسلمین جهان مربوط است .اما آل سعود عملا با دخالت انگلستان خودر ا متولی این امر اسلامی کرده است .

بدیهی است اقدامات عربستان در سالهای گذشته اعم از گردن زدن یک ایرانی به جرم الوده کردن کعبه تا محاصره نظامی آنها با لشکری از ارتش سلاح به دست و تیرباران کعبه در سال 1980 برای دستگیری شخصی که به کعبه پناه برده بود  ؛همچنین  کشتار ایرانیان و  برخی ازحجاج سایر کشورها در ششم ذیحجه سال 66 نشان می دهد به هیچ وجه  ال سعود  لایق سرپرستی مساله حج نیست.  موج تخریب گسترده آثار اسلامی در مکه و مدینه که با برنامه ریزی های از پیش طراحی شده انجام شده است تا آل سعود بتواند برای از بین بردن  همه نشانه های اسلامی از این دو شهر آثار باقیمانده از عصر پیامبر را به کلی نابود نماید .مسلما تخریب  قبور بسیاری از  بزرگان اسلام  و ویرانی آثار تاریخی به جا مانده از عصر پیامبر بیانگر تعمد واضح سران سعودی در از بین بردن آثار اسلامی و دشمنی آل سعود با اسلام ناب محمدی (ص) است .بی شک تخریب بناهای مقدس به یادگار مانده از عصر وحی و ساخت وساز  برجها  و ساختمانهای سر به فلک کشیده در اطراف بیت الله الحرام بیانگر  تحقیر کعبه و مسجد الحرام از سوی آل سعود است .

-با توجه به اینکه آل سعود در بی کفایتی و بی لیاقتی از سابقه دیرینه ای برخوردار است چرا تا کنون حکام کشورهای اسلامی به این وضعیت اعتراض نکرده و برای حل آن راهکاری نیندیشیده اند؟

 متاسفانه بحث رسیدگی به وضعیت حجاج و خارج کردن اداره حرمین  شریفین از دست آل سعود باید در حج خونین سال 66 جدی گرفته می شد که متاسفانه به این موضوع پر اهیمت آنچنان بها داده نشد.بی تردید بحث تلاش کشورهای اسلامی برای خارج کردن مساله حج از دست خاندان بی لیاقت و بی کفایت سعودی وسپردن آن به یک مجموعه متشکل از همه کشورهای اسلامی،  نمایندگان کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان مساله ای است که باید بدان توجه بیشتری شود و بعد از حوادث چند روز اخیر در مراسم حج از کنار آن به راحتی عبور نکرد زیرا  حج از آن همه  مسلمانان جهان است .از این رو باید فارغ از هر تردید امراداره  حرمین شریفین و مساله حج  به دست نمانیدگان ، منتخبان و برگزیدگان نخبه جهان اسلام سپرده شود.مسلما رفتارها و برنامه ریزی های نامطلوبی که نشاندهنده بی برنامگی آل سعود در کنترل اوضاع و برگزاری مراسم بی خطری در حج است نشان می دهد که آل سعود برای چندمین بار نه تنها دغدغه ای به مساله حج و رفاه حجاج ندارند بلکه از موضوع حج صرفا در پی بهره برداری های سیاسی و کسب مشروعیت درجهان اسلام برای خود است . مسلم است که آل سعود  عملا از تسلط خود بر سرزمین حج هدفی جز مشروعیت خریدن برای خود و  پیشبرد اهداف سیاسی امریکا و اسرائیل تا  نابودی اثار اسلامی واسلام واقعی ندارد .بنابراین بر نخبگان جهان اسلام و نخبگان عربستانی که دلسوزان واقعی اسلام هستند لازم است تا با تدابیر ارزنده و تمهیدات ویژه ای در اداره حرمین شریفین دخالت نمایند . متاسفانه بسیاری از حاکمان کشورهای اسلامی مشروع نبوده و نمایندگان واقعی و حافظ منافع ملت هایشان نیستند .این حکام همسو با آل سعود هستند زیرا چشم  به پول آل سعود دوخته اند . مثلا  در قضایای اخیر  یمن شاهد بودیم  که برخی از سران کشورهای مسلمان نشین حتی به خاطر گرفتن پول از آل سعود سربازان خود را به کشتارگاه  یمن فرستاده و  حاضر به کشته شدن  سربازانشان شدند  تا مبالغی را از ال سعود بگیرند .به همین خاطر نمی توان منتظر حکام کشورهای اسلامی بود تا اداره حرمین شریفین را از آل سعود بگیرند .بنابراین از این رو لازم است تا این مساله  در قالب مردمی و عمومی پیگیری شود. البته اگر در بین کشورهای مسلمان  دولتها و حاکمانی باشند  که این  مساله را از طریق بین المللی پیگیری کنند باید با جدیت دنبال شود . جمهوری اسلامی ایران سالها پیش قصد پیگیری این مساله را داشت . متاسفانه کسانی در داخل با ساده لوحی و خوش بینی جلوی این مسله را گرفتند  تنش زدایی با ال سعود را مطرح کردند تا بتوانند مانع پیگیری های جمهوری اسلامی شوند. امید می رود  مساله عید قربان امسال موجب تغییر ذهنیت  ساده لوحان  و خوش باوران شود تا  همگان در جمهوری اسلامی ایران  یک صدا برای پاکسازی حرمین شریفین از لوث آل سعود پرچمدار و پیشگام شوند تا در حوزه مردمی ، افکار عمومی جهان اسلام و هم در حوزه سیاسی و دیپلماتیک شاهد گسترش این موج باشیم. انشا الله با  فراگیر شدن آن در بین ملت ها ی مسلمان ،  دولتهای حاکم بر کشورهای اسلامی نیز  تجدید نظری در رفتار و تصمیم گیری های خود داشته باشند  .

متاسفانه شنیده می شود که برخی از همسویان با عربستان ازاتفاقی بودن چنین حوادثی دم می زنند پاسخ شما به چنین اندیشه هایی چیست؟

 متاسفانه برخی در فضای سیاسی کشور  هنوز هم به نوعی به آل سعود خوش گمان هستند و حوادث دردناکی چون سقوط جرثقیل و کشتارمنا را اتفاقی می دانند.به نظر می رسد  در پاسخ این عده باید  گفت حتی اگر این مسائل اتفاقی باشد کثرت چنین اتفاقاتی بهترین دلیل بی لیاقتی و بی کفایتی آل سعود در حج است وقتی یک سلسله مسائلی که با جان حجاج و امنیت آنها بازی می کند در سالهای متوالی  به کرات  رخ می دهد بهترین دلیل بر تعمد آل سعود بر انجام چنین فجایعی است اگر قرار بود که آل سعود از کشتار و فجایعی که در دوران حج اتفاق می افتد درس می گرفت ما امروز شاهد تکرار این حادثه در ابعاد بزرگتری نبودیم!!

-آیا می توان حادثه منا را به نبود نیروهای خبره امنیتی عربستان ارتباط داد وقتی انها در حال کشتن مردم یمن هستند؟

اینکه برخی عنوان می کنند که حادثه امسال در منا به دلیل عدم استفاده از نیروهای خبره امنیتی عربستان بود از آن جهت که این نیروها در حال جنگ با یمن هستند مساله درستی نیست .نه اینکه نیروهای امنیتی عربستان به خاک یمن تجاوز نکرده اند بلکه بحث این است که حوادث سالهای پیش مثلا در تونل منا و...به دلیل عدم حضور نیروهای حرفه ای امنیتی عربستان بود؟مسلما رفتار اهانت آمیز وزیر جنگ عربستان در رفتن به منا در حالی که با اسکورت وارد این منطقه مقدس شده است  به نیروهای خبره ربطی ندارد.بی تردید  تعمد سعودی ها در این قضیه اشکار است هر کودکی می داند که در آن انبوه جمعیت نباید کاروان اسکورت راه انداخت ...  

-این روزها صاحب نظران مختلف از واگذاری اداره حج و حرمین شریفین به دست سازمان همکاریهای اسلامی صحبت می کنند نظر شما در این باره چیست؟

-به نظر بنده سازمان همکاریهای اسلامی نیز بهترین راهکار برای خارج کردن اداره حرمین شریفین از دست آل سعود نیست  . زیرا این سازمان  متشکل از سعودی ها و هم پیمانانش است. سازمان همکاریهای اسلامی که مقر آن در جده است چگونه می تواند بدون اعمال نظرات آل سعود تصمیم گیری نماید بنابراین لازم است تا  برگزیدگان و منتخبان مردم عربستان با  مشارکت  علما و نخبگان جهان اسلام به اداره حرمین شریفین بپردازند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.