گروه فرهنگی- زهره کهندل - گذاشتن یک صفحه خورشیدی بالای پشت بام می‌تواند آب آبگرمن را پیش گرم کند تا در مصرف گاز صرفه جویی شود.

 بخش خصوصی  فکر نمی خَرَد

«یاسر مصری»، دانش آموخته مهندسی مکانیک است که در بهینه سازی مصرف انرژی برای خانه اشان طراحی خاصی داشته است. او می‌گوید: در تابستان فقط سه ساعت کولر را روشن می‌کردیم و تمام روز فضای خانه خنک بود، به خاطر نوع مهندسی خاصی که در خانه طراحی و اجرا شد. به گفته وی، بتازگی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، 
پنجره ها را حصیر کرده اند تا هدر رفت انرژی کمتر شود و دمای فضای داخلی ساختمان، مطلوب بماند، زیرا پرده‌های حصیری، آثار تابندگی گرما را، چه در تابستان و چه در زمستان، خنثی می‌کند؛ محصولی که هم ارزان قیمت است و هم تولید داخلی. او نخستین آزمایشگاه بایومکانیک دانشگاه فردوسی مشهد را به همراه دوستش راه اندازی کرده و اختراعاتی هم داشته است. پایان نامه کارشناسی ارشد مصری در ادامه تحقیقات دانشگاه کارنگی ملون آمریکا بود که از آنجا نیز پذیرش می‌گیرد، دانشگاهی که از بهترین دانشگاه‌های مهندسی وعلوم رایانه‌ای محسوب می‌شود. با وی درباره موانع پیش روی تجاری سازی ایده‌های دانشگاهی گفت و گو کردیم.

 

  اهمیت بهبود کیفیت زندگی

او با بیان اینکه بایو مکانیک، علمی برای بهبود کیفیت زندگی است، به کاربردهای شبیه سازی این علم برای درمان بیماری ها اشاره کرده و می‌گوید: ما بر اساس این علم، آینده را تخمین می‌زنیم.

به گفته وی، با استفاده از علم بایومکانیک، به عنوان یک کاربرد، عکسهای واقعی بدن بیمار شبیه سازی می‌شود تا ریسک عملهای جراحی به حداقل برسد، مثلاً برای جراحی قلب کودکان که عمل دشواری است، قلب کودک شبیه سازی واقعی شده و نسخه سه بعدی آن پیش از عمل به جراح داده می‌شود. مصری خاطرنشان می‌کند: قرن بیست و یکم، قرن کاربرد فناوری ها در علوم پزشکی است. در کشورهای پیشرفته روی بهبود کیفیت زندگی انسان، سرمایه گذاری زیادی می‌شود.  او به این جمله از یک استاد دانشگاه اشاره می‌کند که می‌گفت، خود ما حاضریم میلیونها تومان خرج کنیم که یک شی را بخریم، اما حاضر نیستیم ایده ای را بخریم که زندگی مان را تغییر دهد، و با اشاره به کم توجهی به سازوکاری که زندگی ما را بهبود ببخشد، می‌گوید: بخش خصوصی، به دنبال بازگشت سرمایه همراه با سود است و کمتر خطر می‌کند، برای همین این بخش کمتر خریدار فکر و ایده است، گویا پژوهشگران باید به کمکهای بخش دولتی بسنده کنند.

 

 پایتخت زدگی داوطلبان کنکور

مصری از حمایت استادشان برای خرید تجهیزات آزمایشگاه یاد کرده و می‌گوید: بعضی از تجهیزاتی که ما برای آزمایشگاه بایومکانیک دانشگاه فردوسی تهیه کردیم، در دانشگاه صنعتی شریف تهران ندیدیم. او اظهار امیدواری می‌کند: دیدگاه جامعه علمی در حوزه‌های نوین علمی بهتر شده و حمایتها نسبت به گذشته بیشتر.

این پژوهشگر معتقد است: جایگاهی که فرد می‌تواند در پرورش توانمندی‌های فردی خود ایفا کند، بسیار اثر بخشتر از این است. تحصیل در دانشگاه‌های پایتخت در فکر بسیاری از داوطلبان کنکور هست، اما همان زمانی که دانشجو بناست در خوابگاه بگذارد، می‌تواند برای نوآوری‌های علمی صرف کند. به گفته وی، باید به ظرفیتهای بومی توجه شود، کسی که فکر و ایده ای دارد، در دانشگاه شهر خودش هم می‌تواند همان ایده را به ثمر برساند.

 

  فکر بفروشیم، نه ابزار

به باور او، کشورهای پیشرفته فکر می‌فروشند و نه ابزار. او بر این نکته تأکید می‌کند که باید حس امید در جامعه علمی بیشتر از گذشته شود، چرا که فقط امید است که می‌تواند ما را در مسیر پیشرفت سوق دهد و پیشرفتهای فراوان کشورمان مرهون همین امیدواری به اعتلای کشور است. مصری یادآور می‌شود: در گذشته بسیاری از افراد میل به سمت رشته حسابداری و مدیریت داشتند و اکنون میل به سمت رشته‌های مهندسی و پزشکی است. بازار کار در کشور ما چندان قابل پیش بینی و تضمین شده نیست، چرا که در حوزه تولیدات، صادرات است که می‌تواند در افزایش اشتغال موثر باشد.

او صدور دانش و فن را بسیار بااهمیت دانسته و باور دارد: تجاری سازی ایده و فکر، سرنوشت خوبی برای علوم رقم می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ هم افزایی بیشتر از گذشته تشویق شود، خاطرنشان می‌کند: هم افزایی، یعنی همکاری کامل کننده. همکاری 
دوستانه ای که هدف آن پیشرفت روزافزون با کنار هم قرار گرفتن ایده‌های گوناگون علمی است. هم افزایی در حوزه‌های بین رشته ای همچون بایومکانیک سبب تحول و پیشرفت زیادی شده است.

 

  به امید روزی که دانشمندان، محترم شوند

مصری می‌گوید: الان متخصص کاذب زیاد شده است. به باور او، متخصص واقعی کسی است که گرهی از مسایل و مشکلات کشور را باز کند. اگر فقط نام مهندس و دکتر را یدک بکشیم، به حوزه علم آسیب جدی وارد 
کرده ایم. البته در کشور متخصصان واقعی زیادی هم مشغول به خدمت هستند. وی با اشاره به میل به مدرک گرایی خاطرنشان می‌کند: اکنون دیپلم در کشور ما کم شده است، در حالی که حدود 36 درصد جمعیت آلمان به عنوان کشوری پیشرفته، دیپلم هستند. در جایی می‌خواندم درصد انصرافی‌های رشته مکانیک و رایانه در دانشگاه‌های آلمان بالاست، به این دلیل که جزو رشته‌های سخت است و به راحتی مدرک مهندسی نمی‌دهند.  به گفته مصری، در بسیاری از کشورها به دانشجویان مهندسی کمک هزینه تحصیلی داده می‌شود، به این دلیل که پروژه‌های تحقیقاتی را از بخش صنعتی جذب می‌کنند و خوشبختانه در ایران بتازگی این موضوع آغاز شده است.  وی معتقد به چرخش علم است و می‌گوید: شاید استفاده از واژه مهاجرت چندان درست نباشد و بهتر است ترکیب «هجرت علمی» را به کار ببریم، هجرتی که در آن بازگشت برای کمک به کشور است. او با این جمله از «والتر آیزاکسون» نویسنده آمریکایی، صحبتهایش را به پایان می‌رساند؛ امیدوارم روزی برسد که دانشمندان بیشتر از اشخاص مشهور و محبوب و بازیگران مورد احترام واقع شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.