پزشکان توصیه می کنند که با توجه به احتمال انتقال ویروس کرونا از عربستان، حجاج به ویژه افرادی که دچار تب یا ضعف بدنی هستند، پس از بازگشت به کشور بی درنگ به پزشک مراجعه و وضعیت سلامت خود را بررسی کنند.

احتمال انتقال ویروس کرونا /حجاج وضعیت سلامت خود را بررسی کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا،  بیماری کرونا که در سال های اخیر در کشورهایی همچون عربستان شیوع یافته است، بر اثر عفونت ویروسی بروز می کند و به دلیل شباهت با بیماری سارس، گاهی نیز به این نام خوانده می شود.

کرونا که از برخی حیوانات مانند شتر به انسان و از انسان به انسان قابل انتقال است، علاوه بر عربستان در کشورهای دیگری مانند امارات، قطر، کره جنوبی، فیلیپین، انگلیس، فرانسه و اردن شیوع دارد و در ایران نیز مواردی از ابتلا و فوت مبتلایان به این بیماری گزارش شده است.

ویروس این بیماری به سیستم تنفسی حمله می کند و به تدریج آن را از کار می اندازد. از علایم اولیه بیماری می توان به سرفه و تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه ها منجر می شود، اشاره کرد.

به گفته پزشکان، تاکنون دارو یا واکسن خاصی برای درمان کرونا تولید نشده است، بنابراین بهترین راه مقابله با این بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن از طریق رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی است.

این روزها با توجه به تقارن با موسم حج و بازگشت حجاج از عربستان، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از انتقال کرونا به داخل کشور ضروری است.

** اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته برای جلوگیری از انتقال کرونا به داخل کشور
بر اساس اخبار منتشر شده، مسوولان مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابلاغ به بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی خواستار توجه به احتمال شیوع این بیماری شده و تدابیر لازم را در این زمینه اندیشیده اند.

به گفته 'محمد آقاجانی' معاون درمان وزیر بهداشت، با توجه به مشاهده 85 درصد موارد ابتلا به کرونا در عربستان، وجود این ویروس در بیمارستان های شهرهای مختلف این کشور از جمله مکه، مدینه، طائف و جده و بستری بودن برخی حجاج مجروح حادثه منا در این بیمارستان ها، خطر انتقال این بیماری به کشور جدی است از این رو پروتکل پیشگیری و درمان کرونا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی همچنین از تشکیل ستاد پدافند زیستی در تشکیلات پدافند غیرعامل وزارت بهداشت برای کنترل بیماری های نوپدید از جمله کرونا خبر داد و گفت که تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های سراسر کشور باید طبق دستورالعمل ابلاغ شده، برای پیشگیری و درمان ویروس کرونا در حالت آماده باش باشند.
ورود حجاج ایرانی به کشور از امروز دوشنبه آغاز شده است بر همین اساس تیم های پزشکی برای بررسی وضعیت سلامت حجاج و ابتلای احتمالی آنها به این بیماری در مبادی ورودی حجاج به داخل کشور، مستقر شده اند تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین به گفته دکتر 'سیدحسن هاشمی' وزیر بهداشت به دلیل افزایش خطر ورود ویروس کرونا از عربستان، حجاج در فرودگاه های کشور غربالگری می شوند و در صورتی که تب داشته باشند، برای مدتی قرنطینه می شوند.
وی تاکید کرده است حجاجی که علایمی مانند تب یا سرفه دارند، به ویژه تا دو هفته اول پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.

** لزوم رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
علاوه بر آمادگی بخش پزشکی و درمانی کشور برای مقابله با ورود احتمالی کرونا و افزایش میزان آگاهی و شناخت پرسنل پزشکی و پرستاران با این بیماری، لازم است مردم نیز در مورد راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا آگاهی داشته باشند و با رعایت اصول بهداشتی، روبوسی نکردن با حجاج و دست ندادن با آنها و ملاقات با حجاج حداقل دو هفته پس از مراجعت به کشور، از ابتلای احتمالی به این بیماری پیشگیری کنند.
زمان نهفتگی بیماری کرونا نسبت به توان سیستم ایمنی بدن افراد بین سه تا 14 روز متغیر است و اگر فردی ناقل این بیماری باشد، اما علایمی نداشته باشد، در این دوره زمانی می تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند.

به گفته دکتر 'ایرج خسرونیا' متخصص بیماری های داخلی، کرونا داروی مشخصی ندارد و بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری از طریق رعایت کامل اصول بهداشتی، دوری از مبتلایان به این بیماری و خودداری از حضور در اماکن آلوده به این ویروس است.

وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: نوزادان، کودکان، افراد میانسال دارای 60 سال به بالا و مبتلایان به بیماری های مزمن همچون دیابت، ایدز و سرطان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن هستند. بنابراین لازم است این افراد ملاقات با حجاج را تا دو هفته به تعویق اندازند.

خسرونیا تب و لرز، دردهای استخوانی، سرفه با خلط خونی، نارسایی شدید تنفسی، گرفتگی قلب، نارسایی کلیه را از علایم پیشرفته این بیماری عنوان کرد و گفت: حجاج به محض مشاهده علایم خفیفی مانند تب، سرفه، دردهای استخوانی، گرفتگی قلب و تنگی نفس باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: علایم اولیه کرونا شبیه علایم سرماخوردگی است، بنابراین لازم است حجاج به این مساله توجه داشته باشند که احتمال ابتلای آنها به کرونا وجود دارد و این علایم را جدی بگیرند، از خوددرمانی پرهیز کنند و برای تشخیص و درمان بیماری به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

در سپتامبر سال 2012 اولین مورد عفونت ویروس کرونا در عربستان گزارش شد و طبق آمار تاکنون بیش از 900 نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده که درصد قابل توجهی از آنها جان خود را از دست داده اند.

هنوز منشاء اصلی این بیماری مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می دهند، این ویروس بر اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد. عوامل مختلفی به عنوان منشا این بیماری مطرح شده است که میمون و شتر از جمله آنها هستند.

در مدت سه سال گذشته مطالعات گوناگونی در مورد کشف عامل اصلی این بیمار صورت گرفته و داروهایی برای درمان آن ساخته شده است، اما هیچ کدام تاکنون به عنوان عامل و درمان اصلی به تایید مراکز جامع پزشکی در جهان نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.