قدس آنلاین- تبریز: مدیر اطلس اسلامی شهرهای اسلامی و نماینده شهرداران کشورمان، در بازگشت از سفر حج، با ارسال نامه به شهرداران ۲۲ کلان‌شهر اسلامی، بر لزوم اجماع مدیریت شهرهای مسلمان، در همدردی با جان‌باختگان فاجعه منا، محکومیت کوتاهی مجریان حج و همچنین اتخاذ تدبیر اساسی در مدیریت برگزاری این فریضه، تاکید کرد.

ضرورت همدردی با بازماندگان، محکومیت قصور مجریان و اتخاذ تدبیر اساسی در مدیریت برگزاری فریضه حج

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، در نامه مهم دکتر صادق نجفی به شهرداران 26 شهر عضو اطلس  اسلامی از کشورهای ترکیه، عراق، قطر، امارات متحده عربی، یمن، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، سوریه، لبنان، اندونزی، مصر، الجزایر، مراکش، لیبی، تونس، فلسطین، برونئی، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، مالدیو و قرقیزستان، بر لزوم اجرایی رویکرد مبتنی بر بازنگری در مدیریت برگزاری حج و دلجویی از بازمانگان و مصدومان حادثه،  تاکید شده است.

 

مدیر اطلس شهرهای اسلامی و نماینده شهرداران کشورمان، در این نامه آورده است: در حالی که  در ماه‌های اخیر، صیانت از هویت تاریخی و فرهنگی کهن‌شهرها، به عنوان یکی از دغدغه‌های اطلس شهرهای اسلامی مطرح شده‌است، فریضه حج، به عنوان مهم‌ترین فرهنگ مشترک بین مسلمین، امسال با چنین فاجعه‌ای مواجه شده است.

در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: اینجانب به عنوان شاهد عینی فاجعه اسفبار منا باید تاکید کنم که این حادثه جانکاه، نه با توطئه‌های دشمنان مسلمین، بلکه در اثر بی‌تدبیری میزبانان حج صورت گرفت و ایام سرور و نشاط مسلمین را به اندوهی سراسری تبدیل کرد.

مدیر اطلس شهرهای اسلامی با اشاره به این‌که در این فاجعه، هزاران شهروندان مسلمان، در اوج مظلومیت، کشته و مجروح شده‌اند، متذکر شده است: چنین رویداد تلخی، به هیچ عنوان، یک اتفاق طبیعی و فراموش‌‌شدنی نیست و قطعا با پیامدها و آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همراه خواهد بود.

دکتر نجفی تصریح کرده است: صدمات و تالمات روحی فاجعه منا، از سویی هزاران خانواده مسلمان را محزون و اندوهگین ساخته و از سوی دیگر،  دشمنان اسلام را به تفرقه‌افکنی، عرض‌اندام و جسارت به فرهنگ و ارزش‌های اسلامی وا داشته است. با این حال، دولت سعودی نه تنها در پی جبران مافات و عذرخواهی از کشورهای اسلامی نیست، بلکه گاه از موضع بی‌اعتنایی و بی‌مسئولیتی، در پی شانه‌خالی‌کردن از مسئولیت حادثه است.

نماینده شهرداران کشورمان تاکید کرده است: در چنین شرایطی، مجامع بین‌المللی اسلامی و در راس آن‌ها کلان‌شهرهای اسلامی و اطلس شهرهای مسلمان، باید با برخورداری از پشتوانه‌های فرهنگی و شهروندی، تمام همت خود را در کاهش ابعاد و پیامدهای ناگوار فاجعه به کار گیرند.

مدیر اطلس شهرهای اسلامی، فریضه حج را از مهم‌ترین میراث مشترک شهروندان مسلمان عنوان کرده و آورده است: این آئین عبادی و سیاسی، نقطه اتکای فرهنگی و ارزشی شهروندان مسلمان بوده و صیانت از آن، نیازمند همگرایی و تدبیر واحد مجامع بین‌المللی اسلامی از قبیل سازمان کلان‌شهرهای اسلامی (متروپلیس)، سازمان شهرها و پایتخت‌های اسلامی(OICC )، سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی(UCLG ) و اطلس شهرهای اسلامی است.

شهردار تبریز با اظهار تاسف دوباره از وقوع این فاجعه و تسلیت به بازماندگان، در پایان تاکید کرده است: کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از نخستین پایتخت‌های جهان اسلام و از پایگاه‌های مهم تمدن اسلامی که میزبانی نشست اطلس شهرهای جهان اسلام در سال 2016 را بر عهده دارد آمادگی خود را برای ایفای نقش اساسی در این حوزه اعلام می‌‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.