عید قربان امسال حجاج سرزمین امن الهی قربانی بی کفایتی میزبانان شدند و امروز ۱۲ مهر ماه با ورود پیکر ۲۳ نفر از این جانباختگان بغض مشهدالرضا در سوگ حجاج مهاجر ترکید و این شهر غرق در اندوه و ماتم شد.

بغض مشهدالرضا در سوگ قربانیان فاجعه منا

دیشب فرودگاه مشهد که حدود یک ماه قبل از عطر و گلاب مراسم بدرقه حجاج سرزمین وحی آکنده و صدای صلوات و لبخند شادی بدرقه کنندگان پر شده بود، به ماتمکده ای می مانست که کفن پوشان حج را در آغوش گرفته و تابوتها را یک به یک به صاحبان عزا تحویل می داد.

حجاجی که امروز باید با لباس سفید احرام، چهره ای گشاده و فارغ از همه دلواپسیها با دلهای پاک برای شروع زندگی نو وارد مشهدالرضا می شدند و آرامش زیارت خانه خدا را برای خانواده هایشان به ارمغان می آوردند اینک با چشمانی بسته، تن سرد و لباس سفید قبر بر تن نزد خانواده هایشان بازگشته اند. این داغ برای بازماندگان بسیار سنگین است.
لعن و نفرین بر مسببان این فاجعه را می توانستی در عمق چشمان صاحبان عزای منا ببینی. آنان که دستشان از عاملین این فاجعه کوتاه و دلشان از داغ عزیزان پرپر شده چرکین است زبانشان از بیان کلمات سنگینی که بر دل دارند قاصر است و فقط بغضهای فروخورده به صورت اشکهای داغ بر چهره اشان جاری می شود.
بازوانی که امروز باید برای درآغوش گرفتن حجاج گشوده می شد اینک دستانی گشوده برای گرفتن تابوت حجاج بر بالای سر شده و صدای صلوات، بوی سپند، عطر گل و شیرینی برای استقبال از حاجیان اینک به صدای نوحه مبدل گشته و در یک جمله امروز جشن به سوگواری تبدیل شده است.
این همان مصیبتی است که امروز مشهدالرضا را غرق ماتم کرده و داغ مردم خراسان رضوی امروز سنگینتر از هر استان دیگر کشور است.
داغدیدگان دیار خورشید هشتم قربانی بیشتری در فاجعه منا داده اند و همچون امامشان پذیرای بزرگترین مصیبت از سوی بدخواهان بی تدبیر شده اند.
امروز سهم مشهد از پیکر جان باختگان سرزمین وحی از همه شهرهای مصیبت دیده این واقعه در ایران عزادار بیشتر است.
مصیب دیدگان ولایتمدار سرزمین هشتمین نور که همواره در عزای هر ستاره آسمان امامت و ولایت به رسم دیانت آداب را بجا می آورند و میزبان خیل دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مراسم عزاداری هستند گویی در این مصیبت نیز سهم بیشتری از دیگر نقاط کشور در عزاداری برای مهاجرین منا دارند و این مصداق همان شعری است که می گوید هر که در این درگه مقربتر است جام بلا بیشترش می دهند.
ذی الحجه امسال برای مردم این دیار چون محرم پرسوز و گداز است. از زمان اعلام این فاجعه عزاداریها برای حجاج گلگون کفن در حرم مطهر و مساجد و تکایا آغاز شده است.
دیشب نیز از بدو ورود پیکر مطهر جان باختگان حادثه منا شهر سیاه پوش شده و مردم برای استقبال از آنان به سمت فرودگاه مشهد روان شدند.
حرم مطهر رضوی نیز امروز داغدار این مصیبت بزرگ است تا پیکر چند تن از آنان در کنار مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) آرام گیرد.
امروز که حجاج بی نفس در خاک سرزمین خورشید هشتم آرام می گیرند برای مردم این دیار بیش از پیش بی کفایتی و سوء مدیریت رژیم سعودی که با تجهیز و حمایت از گروهکهای تروریستی و حمله به مردم مسلمان یمن دستش به خون کودکان، زنان و مردان بیگناه آلوده است نمایان شد و برای آنان مسجل گشت که حاجیان بیگناه خانه خدا در سرزمین آل سعود نیز امنیت ندارند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مسئولیت این حادثه بزرگ و جانگداز بر عهده دولت سعودی است.
مردم شریف و شهیدپرور مشهد حضور پرشوری در مراسم تشییع پیکر 23 جانباخته خراسانی حادثه منا داشتند و در مراسم بزرگداشت آن سفرکردگان که امروز از ساعت 15 تا 17 در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می شود نیز شرکت نموده و ضمن طلب مغفرت برای درگذشتگان این حادثه با خانواده های داغدار این عزیزان همدردی می کنند.
پیکرهای پاک مطهر این عزیزان بعد از تشییع در حرم مطهر رضوی و اقامه نماز، در قطعه شهدا بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شد.
بر اساس آمار تفکیکی از مجموع 465 جانباخته ایرانی فاجعه منا، استان خراسان رضوی با 92 قربانی بیشترین تعداد قربانیان این فاجعه را داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.