رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، آموزش‌های راهنمایی و رانندگی در ۶۵ درصد مدارس خراسان رضوی ارائه شده است.

آموزش‌های راهنمایی و رانندگی در ۶۵ درصد مدارس خراسان‌رضوی ارائه شد‌‌ه است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ سلیمان ایزدی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: بنا به آمار واصله، در سال گذشته بیشتر تصادفات شامل عدم رعایت حق تقدم، عابر پیاده، موتور سیکلت و عجله و شتاب در رانندگی بوده که پس از بررسی آمار بر آن شدیم که فعالیت‌های آموزشی خود را در این چهار حوزه متمرکز کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنا به نامه‌ای که از طرف اداره فرهنگ و ترافیک نیروی انتظامی استان به استانداری ابلاغ شده، تمامی ادارات ملزم به فراهم‌آوردن شرایط آموزشی برای کارکنان خود هستند؛ 35 درصد از ادارات اقدامات لازم به جهت آموزش کارکنان را ترتیب دادند ولی 65 درصد باقی مانده در این آموزش مشارکت نکرده‌اند.

ایزدی آموزش‌های راهنمایی و رانندگی به ادارات را شامل چهار موردی دانست که بیشترین قانون شکنی‌ها را به وجود می‌آورد و خاطرنشان کرد: تعاملی میان فرهنگسرای ترافیک شهرداری مشهد مقدس و راهنمایی و رانندگی صورت گرفته که در آن برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما، چاپ بنر و تیزر براساس رفع قانون شکنی منتشر می‌شود.

وی میانگین سنی تصادفات را 50 سال دانست و تاکید کرد: از میان 39 درصد از تصادفات درون شهری، 38 درصد تصادفات به عابرین پیاده با رنج سنی 50‌سال مرتبط می‌شود؛ عملکرد همیار پلیس که از سال 81 در مدارس اجرایی شده مثبت ارزیابی می‌شود که نتیجه آن را می‌توان در افزایش سن تصادفات دانست.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که با همکاری سازمان حمل و نقل بار و مسافر صورت گرفته، انعقاد تفاهم‌نامه با تمامی رانندگان وانت بار و وسایل نقلیه سبک است که در آن رانندگان روز‌های سه شنبه به فرهنگسرای ترافیک مراجعه می‌کنند تا آموزش‌های لازم در حوزه راهنمایی و رانندگی را دریافت کنند.

ایزدی تصریح کرد: برای رانندگان تاکسی که درصدد گرفتن مجوز هستند کلاس آموزشی هر سه شنبه در فرهنگ سرای ترافیک برپا می‌شود؛ در این کلاس‌ها علاوه بر رانندگان رسمی، رانندگان کمکی نیز حضور پیدا می‌کنند.

وی به برپایی دوره آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری برای اتوبوس‌رانان اشاره کرد و گفت: در این دوره آموزشی کارشناسان علاوه بر آموزش به اتوبوسرانان، تاکسیرانان را در آموزش موارد راهنمایی و رانندگی مورد نیازشان یاری می‌دهند.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی یکی دیگر از اقدامات اداره فرهنگ و ترافیک را مشارکت با روزنامه شهرآرا در ارتباط با مردم دانست و اظهار داشت: مردم به واسطه این روزنامه تمامی سئوالات خود را از پلیس راهور از طریق پیامک پرسیدند و بنا به آنچه که وظیفه ما بود، پاسخ به سوالات در روز‌های بعد از آن به صورت کتبی در همان روزنامه منتشر شد؛ این عمل سبب کاهش 20 درصدی ارباب رجوع به راهنمایی و رانندگی شد.

ایزدی از وجود سامانه ارتباطی با مردم از طریق تلفن گویا خبر داد و گفت: شماره 13-38410012 تلفن گویا راهنمایی و رانندگی است که مراجعان می‌توانند از طریق این شماره با مسئول مورد نظر در راستای کار خود صحبت و آن را پیگیری کنند.

وی در بیان معرفی کتاب‌هایی که درباره فرهنگ ترافیک نوشته شده است گفت: کتاب فرهنگ رانندگی، روش تدافعی به قلم بنده و  مهدی جوینده است و علاوه بر آن کتاب «ترمز بگیرید» با همکاری فرهنگسرای ترافیک نوشته شده که از جمله اقدامات فرهنگی در راستای ارتقاء سطح فرهنگ رانندگی است.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی به انتشار کتابی تحت عنوان اخلاق در ترافیک که با همکاری فرهنگسرای ترافیک نوشته شده است، اشاره کرد و افزود: در این کتاب عملکرد پلیس با توجیه دینی بیان شده که می‌تواند اثرگذاری دینی بر رانندگان در مورد رعایت قانون داشته باشد.

ایزدی اذعان داشت: پایان نامه‌ای توسط یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد نوشته شده که در آن آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی از نظر مباحث فقهی مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این پایان نامه 8 مسئله همچون سرعت، سبقت، عبور از چراغ قرمز، رعایت حق تقدم، رانندگی با عجله و شتاب، حرکت در خیابان‌های عبور ممنوع و نداشتن کلاه ایمنی به عنوان حق الناس بررسی شده است.

وی تصریح کرد: در این پایان‌نامه با دید فقهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نگریسته می‌شود؛ اینکه 80 درصد از ماشین‌هایی که وارد معابر عابر پیاده می‌شوند و یا ماشین‌هایی که از نظر فنی دچار نقص هستند و مشکلاتی را برای دیگران به وجود می‌آورند به صورت فقهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی به انعقاد تفاهم‌نامه اداره فرهنگ و ترافیک با بهزیستی اشاره کرد و اظهار داشت: در همکاری صورت گرفته با مهدکودک‌ها، 65 درصد از مهد کودک‌های استان در زمینه آموزش مسائل راهنمایی و رانندگی به کودکان همکاری مورد نیاز را داشته‌اند؛ علاوه بر آن تفاهم نامه همکاری با معاونت سلامت آموزش و پرورش انعقاد شده که سبب شده 65 درصد مدارس از آموزش‌های راهنمایی و رانندگی بهره‌مند شوند.

ایزدی تعداد همیاران پلیس در استان را 220 هزار نفر اعلام کرد و گفت: همایش همیاران پلیس در روز یکشنبه در فرهنگسرای ترافیک برگزار می‌شود و به دانش‌‌آموزانی که در این همایش حضور دارند کارت همیار پلیس اهدا می‌شود؛ سخنرانان این همایش فرماندهی انتظامی خراسان رضوی و معاونت تربیت بدنی استان است.

وی گفت: 50 درصد از همیاران پلیس در مقطع ابتدایی، 25 درصد در مقطع متوسطه اول و 25 درصد در مقطع متوسطه دوم هستند؛ همراهی فرهنگیان سبب شده که 35 هزار فرهنگیار پلیس در استان داشته باشیم؛ فرهنگیاران پلیس بایستی در مواقعی که کارشناسان نیروی انتظامی حضور ندارند موارد ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی را به دانش آموزان آموزش دهند.

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی از اهدا کلاه ایمنی به موتورسواران به مناسبت هفته نیروی انتظامی خبر داد و گفت: تعداد 150 کلاه در روز سه شنبه به مناسبت هفته نیروی انتظامی به جهت تقویت فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در نظر گرفته شده است که در حد فاصل میدان آزادی و ابتدای خیابان نوفل لوشاتو به موتور سوارن اهداء می‌شود.

ایزدی بیشترین تصادفات درون شهری را ناشی از تصادف با عابرین پیاده در حاشیه شهر دانست و تاکید کرد: کم بود گذرگاه عابر پیاده و یا عدم تعریف گذرگاه عابر پیاده سبب شده عابرین پیاده قربانی تصادفات شوند؛ سرعت زیاد خودرو، ورود ناگهانی به بزرگراه و پوشیدن لباس تیره بر وقوع این دست حوادث دامن می‌زند.

وی در بیان توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت: خواسته‌ ما از خانواده‌ها مشارکت در بحث تذکر خودشان به خودشان به جهت اجرای هرچه بهترقوانین راهنمایی و رانندگی است؛ خواسته ما این است که خانواده‌ها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و دراین راه با توجه به اینکه در پاک نگه داشتن هوا کمک کرده‌اند، در روان سازی ترافیک معابر نیز یاری می‌رسانند.

رئیس اداره فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی فرهنگ رانندگی را حضور خودرو‌های تک سرنشین در جلوی مدارس ندانست و تاکید کرد: خانواده‌ها نباید زمانی که به فرزندان خود را به مدرسه می‌برند و از مدرسه به خانه منتقل می‌کنند آنها را با بوق خودرو همراهی کنند؛ بلکه باید خانواده‌ها با گرفتن دست فرزندان خود آنها را به مدرسه ببرند و از مدرسه به خانه منتقل کنند.

ایزدی به کاهش 5 درصدی تصادفات درون شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تاکید ما بر این است که رانندگان موتور سیکلت کلاس آموزشی راهنمایی و رانندگی را بگذرانند تا بتوانیم با این عمل میزان خطراتی که متوجه موتورسواران است را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.