قدس آنلاین: باید با ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی از مهاجرت مستقیم روستاییان به شهرهای بزرگ و خالی شدن روستاها جلوگیری کرد.

 مهاجرت مستقیم روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها زنگ خطری بزرگ است

به گزارش قدس آنلاین، ۱۵ مهر روز ملی روستا توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به منظور ارج نهادن به روستائیان و فرهنگ روستایی تصویب و وارد تقویم رسمی کشور گردید.

امروزه صاحبنظران بین المللی بر این اعتقاد هستند باید جدای از استراتژی کلان توسعه به طور ویژه به امر توسعه روستاها و ریشه کنی فقر حاکم بر آنها پرداخت. فرار از این شرایط و بهبود آن توجه عمومی به توسعه پایدار و همکاری و همیاری عوامل دولتی و غیر دولتی و خود روستائیان را میطلبد.

امروزه توسعه روستایی با چالش های فراوانی مواجه است که از آن جمله میتوان به دسترسی نداشتن به سرمایه و امکانات، مشکل در عرضه کالا و خدمات،تمایل شدید به مهاجرت،گسترش روز افزون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی،کمبود سازمانهای حمایت کننده و کمبود قدرت خطرپذیری در روستاها اشاره کرد.

باید متناسب باشرایط و اولویت هر روستا برنامه و رویکرد استراتژیک آن روستا تدوین شود. از مهمترین راهکارهای استراتژیک توسعه روستاها میتوان به تغییر نگرش حاکم بر اذهان مدیران و مردم نسبت به روستاها از طریق فرهنگ سازی بوسیله رسانه های جمعی و عمومی، جذاب سازی فضاهای روستایی کشور از طریق توسعه هدفمند فضای فرهنگی و آموزشی کشور و ایجاد مراکز تفریحی اقامتی سیاحتی در روستاها، ایجاد جامعه اطلاعاتی روستایی و ارتقاء سواد اطلاعاتی و نزدیک نمودن فرهنگ روستائیان با فرهنگ مکتوب دیجیتال، نوسازی مناطق فرسوده روستا و توسعه اشتغالزایی در روستاها و حمایت از فارغ التحصیلان روستایی برای راه اندازی کسب و کار در روستاها و توسعه صنایع تبدیلی و دستی و روزآمد کردن آنها و در نهایت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سمت روستاها برای بهبود الگوهای تولید و مصرف در روستا ها اشاره کرد.

باید با ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی از مهاجرت مستقیم روستاییان به شهرهای بزرگ و خالی شدن روستاها جلوگیری کرد.

خشکسالی های مستمر سالیان اخیر و نبود برنامه ریزی درست باعث گردیده است بیشتر روستائیان به شهرها روی آورند زیرا از نظر اقتصادی آنها دچار بحران هستند و برای امرار معاش ناچار به مهاجرت میباشند.

روستائیان پس از مهاجرت بدلیل گرانی مسکن مجبور به اقامت در حاشیه های شهرها میشوند که خود مشکلاتی را در اداره شهرها بخصوص شهرهای بزرگ دارند.

با توجه به حاصل‌خیزی بسیاری از روستاها در بخش کشاورزی به صنایع تبدیلی بعنوان موتور محرکه توسعه کشاورزی بها داد و ایجاد اشتغال نمود چرا که وظیفه اصلی این صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و دامی روستاها و تبدیل آنها به کالای نهایی تر و ارزشمندتر است که هم اکنون این امور اکثرا در صنایع شهری انجام میگیرد. انجام این امور در روستاها و توسعه زنجیره تولید باعث خلق ارزش افزوده در مناطق روستایی و تحریک تولید میشود. بعلاوه کیفیت و دوام محصولات نیز افزایش یافته و قدمهای مثبتی رو به جلو در راستای تحکیم امنیت غذایی کشور برداشته میشود.

توجه همزمان به توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه فرهنگی و ارتقاء جایگاه گردشگری طبیعی باعث رونق روستاها و معیشت پایدار آنان خواهد گردید.

*زهرا عماری

کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.