سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت : ما باید بر روی پیگیری حقوق انسانی فاجعه منا تاکید کنیم و در عین حال اجازه ندهیم دولت سعودی پیگیری این موضوع را نزد افکار عمومی سیاسی جلوه دهد.

آصفی:عربستان نباید پیگیری فاجعه انسانی منا را سیاسی جلوه دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما  ، حمیدرضا آصفی در برنامه  گفتگوی ویژه خبری افزود : در مرحله اول  آنان طبق کنوانسیونهای بین المللی به عنوان میزبان مسئولیت این حادثه را بپذیرند و در مقابل  کشورهای اسلامی و خانواده های قربانیان پاسخگو باشند .
وی تاکیدکرد : پیگیری  حقوقی فاجعه منا راههای مختلفی  همچون دادگاههای بین المللی داوری و کیفری  ،محاکم داخل عربستان ،سازمان ملل ، ان جی او ها   و همچنین تشکیل  کمیته  حقیقت  یاب با حضور کشورهای درگیر در این مسئله  دانست .
وی ادامه داد : عربستانی ها را باید از طریق دیپلماسی  منطقی چند وجهی  تحت فشار قرار داد در عین حال نباید مباحث سیاسی را در پیگیری حقوقی این فاجعه  دخالت داد زیرا  عربستانی ها  از سیاسی کردن آن استقبال می کنند و طرح مباحثی همچون سیاسی شدن آن زیر سوال بردن اصل حج و همچنین تبدیل آن به  شیعه و سنی کار منطقی نیست  .
آصفی  افزود : خوشبختانه دیپلماسی وزارت خارجه در موضوع پیگیری  فاجعه منا عملکرد خوبی  داشته است و این فعالیت ها  باید ادامه یابد و رسانه ها نیز سعودی ها را برای پیگیری  حقوقی این حادثه تحت فشار قرار دادند چرا که دولت سعودی به شدت از فشار رسانه ای هراسان است .
وی خاطر نشان کرد: البته امیدی به همکاری سازمان همکاریهای اسلامی نیست  زیرا  این سازمان اکنون به یکی از شعبه های وزارت خارجه عربستان تبدیل شده است .
در ادامه دادستان کل کشور  نیز بر ضرورت دقیق ، مستمر و چند جانبه حقوقی  فاجعه منا تاکید کرد و گفت : بر همین اساس  از طریق  وزارت  امور خارجه نامه ای به دادستان  عربستان  نوشتم که البته هنوز پاسخی دریافت نکرده ام .
وی افزود : قرار است  خانواده قربانیان حادثه  با مراجعه به یکی از دادسراها به تهران شکایت خود را مطرح کنند تا بتوان از طریق  وزارت خارجه و دادستانی کشور آن را پیگیری کرد .
رئیسی گفت : ما این مسئله را از راههای مختلف پیگیری می کنیم و دولت عربستان نیز باید  مسئولیت  این حادثه را بپذیرد و در برابر آن پاسخگو باشد.
کدخدایی حقوقدان و سخنگوی  سابق  شورای نگهبان نیز گفت : مراجعه به محاکم  داخل عربستان  یکی از راههاست اما به علت فشار دولت سعودی  نباید انتظار درست از  استیفای حقوق  جان باختگان در این  دادگاهها را داشت .
وی افزود: مراجعه به دادگاههای داوری  و بین المللی نیز نیازمند موافقت دولت های شاکی و متشاکی است و در چنین صورتی  معمولاًدولت ها از جمله دولت عربستان از آن دوری می کنند .
وی گفت : یکی از راه حل ها  همان تشکیل کمیته  حقیقت  یاب متشکل از کشورهایی است که  از مردم آنها در فاجعه منا جان باخته اند .
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.