قد س آنلاین یزد -اولین همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث (م.امید) شاعر پرآوازه ایران همزمان با بیست و پنجمین سالگرد درگذشت وی با حضور استاندار یزد، رییس دانشگاه یزد، جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های علمی و ادبی و مسوولان استانی و شماری از دانشجویان در دانشگاه یزد برگزار شد.

 نخستین همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث در دانشگاه یزد برگزار شد

به گزار ش قد س آنلاین از یزد ،استاندار و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد در این مراسم با بیان اینکه بزرگداشت اخوان ثالث در واقع بزرگداشت علم و هنر و ادب و عشق و ارزش‌های انسانی است، تصریح کرد: اینگونه مراسم‌، بزرگداشت کسانی است که پیام خود را به زیباترین وجه به ما رسانده و حرف‌های ناگفتنی را به بیانی زیبا گفته‌اند تا ما همیشه هوشیار باشیم.
سید محمد میرمحمدی افزود: جوانانی که در این مراسم‌ حضور پیدا می‌کنند با ذخایر عظیم فرهنگ ملی مواجه می‌شوند و با شناخت آدم‌های کشورشان به خود، فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی می‌بالند.

وی افزود: آثار شاعران و نویسندگان نامی ایران برای ما درس‌های بزرگی شده است و از میان همه شعرا و نویسندگانی که اقدام به خلق اثر کرده‌اند آثار ماندگار، نادر و اندک هستند و به خاطر ویژگی‌های خاص، ماندگار و جاوید شده‌اند.

میرمحمدی با بیان اینکه انسان‌هایی ماندگار شده‌اند که آثار آنها بر جای مانده است، خاطرنشان ساخت : آنها بر خلاف زورمداران و قدرت‌طلبان در تلاش برای دور نگه داشتن جامعه از فاصله، اختلاف و دشمنی بودند.

استاندار یزد افزود: شعرا و نویسندگان بزرگ و علما و بزرگان تفکر و اندیشه برای تحکیم پیوند بین جوامع مختلف تلاش کرده‌اند و پیوسته در زمینه آفرینش زبان مشترک بین انسان‌ها گام برداشته‌اند و نگاه توحیدی را در جامعه تقویت کرده‌اند. وی افزود: چهره‌های علم و ادب همواره فرهنگ‌ها را به هم پیوند داده‌اند، به نحوی که امروز می‌بینیم اشعار شعرای کشورمان مختص به ایران نیست و علاقه‌مندانی از سراسر جهان آثار آنها را دنبال می‌کنند و نسبت به آن شناخت کافی دارند.

میرمحمدی همچنین با اشاره به سوگند خداوند در آیه «ن والقلم و مایسطرون» افزود: آنهایی که حریم قلم را می‌شناسند هرگز از مسیر صحیح دور نمی‌شوند و قسم خدا را به خاطر دارند و به آن احترام می‌گذارند و کسانی که این حریم را نادیده می‌گیرند و هرچه خواستند بر قلم جاری می‌سازند باید به خود بیایند، قلم مقدس است و نباید کلمات زشت و ناپسند بر قلم جاری و ثبت و ضبط شود، بلکه قلم باید گوهری برای نسل‌های امروز و آینده باشد.

وی اظهار داشت : باید با نهادینه کردن چنین آیین‌هایی، جوانان را با دنیایی از معنویت و فرهنگ معطوف و فضای تنگ نظری را دور کنیم.
رییس دانشگاه یزد نیز در این همایش با خیر مقدم به حاضران و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: اخوان ثالث به عنوان یکی از سرمایه‌‌های ادبی این مرز و بوم است و وظیفه همه ماست که تجلیل کنیم. نه تنها یاد این شاعر عزیز را گرامی بداریم بلکه باید به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم افرادی شبیه اخوان ثالث را در کشورداشته باشیم.

وی افزود: شاید در مجموعه شرایطی که باید در کشور و فرهنگ این کشور حاکم باشد، نیازمند بازنگری باشیم که افرادی شبیه اخوان ثالث پا به عرصه بگذارند و نقش‌آفرینی کنند.
علی غیاثی ندوشن مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر این همایش نیز با اشاره به اینکه مرحوم اخوان ثالث چهره ملی و متعلق به کل کشور است گفت: با توجه به اینکه زادگاه وی در خراسان است اما اصالت این شاعر پرآوازه به روستای تاریخی فهرج یزد برمی‌گردد که به همین مناسبت مراسم شعرخوانی و برنامه‌های مختلف فرهنگی عصر پنجشنبه در این روستا به همت مسوولان و مردم برگزار می‌شود. وی برگزاری سخنرانی شخصیت‌‌های علمی و اجرایی و ارائه مقاله‌های برگزیده و قرائت اشعار شاعران بزرگ و ارزشمند را از برنامه‌های این همایش عنوان کرد و همچنین در سخنانی گزارشی از روند برگزاری این همایش ارایه کرد.

دبیر علمی همایش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث در بیست و پنجمین سالگرد درگذشت وی برگزار شده است با خوش‌آمدگویی به حاضران، اظهار داشت: در این همایش ۳۲۸ مقاله دریافت شده است که ۱۲۰ مقاله پذیرش شده است، همچنین فراخوان شعر نیز همزمان در اردیبهشت‌ماه انتشار یافت که بیش از ۲۵۰ سروده در مورد این شاعر گرانقدر به دبیرخانه علمی ارسال شد.

دکتر مجید پویان افزود: ۵ جلد کتاب نیز مرتبط با مهدی اخوان ثالث به همت دکتر یدالله جلالی پندری از شاگردان اخوان ثالث منتشر شده که در این همایش از آنها رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: گزیده مقالات شامل ۳۰ مقاله برگزیده از ۳۲۸ مقاله رسیده به این همایش تا اواخر مهرماه انتشار خواهد یافت. دکتر پویان بازدید از خانه پدری مهدی اخوان ثالث در روستای فهرج شهرستان یزد را از برنامه‌های جنبی این همایش دو روزه اعلام کرد.

پویان اظهار داشت: مقاله‌ها در قالب پنل‌های تخصصی ارایه خواهد شد

گلرخسار صفی‌آوا از شاعران تاجیکستان در این همایش با اشاره به جغرافیای شعرهای اخوان ثالث گفت: این شاعر معاصر علاوه بر ایران، شاعر ملی تاجیکستان نیز محسوب می‌شود و امیدواریم مجموعه شعرهای اخوان ثالث در کتاب‌های درسی تاجیکستان به صورت رسمی منتشر شود.

وی مهدی اخوان ثالث را مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان دانست و بیان کرد: اخوان ثالث فقط متعلق به ایران نیست و همه شعرا وی را استاد مکتب عشق می‌دانند. وی در ادامه برای حاضران یکی از شعرهای خود را خواند.
در ادامه سیروس شمیسا استاد ادبیات فارسی و نویسنده پرکار ایرانی در خصوص کتابی که درباره شعرهای سنتی اخوان ثالث است توضیحاتی ارائه کرد.

این شاعر افزود: شعرهای نو اخوان ثالث شهرت زیادی دارد و معمولا اخوان را با این شعرها می‌شناسند. اما این شاعر پرآوازه ساحت دیگری نیز در ادبیات دارد و آن شعرهای سنتی وی است که انصافا شعرهای استادانه‌ای است. به لحاظ اسلوب بیشتر به سبک شعر اهل سلجوقی است. البته نمی‌توان به آن شعر سبک خراسانی گفت و می‌توان به آن شعر نوخراسانی بگوییم.

به گفته وی در آن شعرها مانند شاعران قرن ششم تلمیحات، ترجمه اشعار شاعران کهن عرب، آیات، احادیث و ضرب‌المثل و مسایل روز وجود دارد.

علی باقرزاده (‌بقا) شاعر و اندیشمند نامدار معاصر و از هم‌دوره‌ای‌های مهدی اخوان ثالث نیز در این همایش بخشی از مقاله‌ای را که در زمان درگذشت اخوان درباره وی نوشته و در کتاب ۲۱مقاله رسانده بود، را ارائه کرد.

دکتر بهرام پروین گنابادی از فرهیختگان ادبی کشور در ادامه این همایش گفت: در این همایش مقرر شده بود که از دکتر مرتضی خاکی از شاعران بزرگ کشور به دلیل نشر آثار اخوان ثالث و اخوان پژوهی تقدیر شود که به دلیل اینکه وی نتوانست به دلیل بیماری در این همایش حضور یابد این بخش از برنامه لغو شد.

وی در خصوص اشعار اخوان گفت: اشعار اخوان فنی‌ترین شعر نو نیمایی است درواقع اخوان فنی‌ترین و قوی‌ترین شاعر معاصر است. تربیت ذهنی اخوان تربیت شعر قدمایی است و همه می‌توانند شعر اخوان را به خوبی بخوانند. اخوان چه در شعر قدمایی و چه در شعر نو، فرم و ساختار مختص به خود دارد.

پروین گنابادی با اشاره به اینکه اخوان ثالث از شاگردان نیما یوشیج بوده است افزود: اخوان در حوزه شعر نیمایی، تمام و کمال وظیفه خود را در زمینه آگاهی‌بخشی و دفاع از نیما انجام داده‌ است. در حوزه شعر سنتی که به تفنن نگاه می‌کند باز هم قدرت شاعری خود را به رخ می‌کشد.

وی همچنین در خصوص مقاله‌ای که با عنوان اخوانیات اخوان نوشته است، توضیحاتی ارائه کرد.

پخش کلیپ مستند مهدی اخوان ثالث و اجرای مرشد حجتی و قرائت پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی توسط مسوول دبیرخانه این انجمن از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.