اخیرا اخباری مبنی بر این‌که بازار میوه به دلیل کاهش تقاضا، در رکودی عمیق فرورفته منتشر شده و برخی کارشناسان درباره حذف میوه از سبد غذایی خانوار هشدار داده‌اند.

میوه گران نشده، میوه را گران می‎فروشند

 بر این اساس برخی افراد افزایش قیمت میوه در برابر قدرت خرید محدود خانوار را دلیل این موضوع می‌دانند. اما رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است، رکود بازار میوه به متخلفانی باز می‌گردد که قصد سودجویی دارند و اگر نظارت در بازار باشد مردم می‌توانند میوه را با قیمت ارزان خریداری کنند.   

اکنون وضعیت تولید میوه در کشور چگونه است؟

در حال حاضر تولید میوه کشور بیش از مصرف است در نتیجه گرانی معنا ندارد. ما در بخش سیب درختی و همچنین مرکبات تولید بسیار مطلوبی داریم و ذخیره سازی میوه برای شش ماهه دوم سال هم انجام شده و برخی تولیدکنندگان تولیدات خود را برای صادرات در نظر گرفته اند.

پس چرا با وجود عرضه بیشتر از تقاضا، شاهد افزایش قیمت در بازار میوه و در نتیجه نخریدن منجر به ایجاد رکود هستیم؟

این موضوع چند دلیل دارد؛ یکی به بحث ورود هیات های تجاری در سال گذشته از سوی برخی کشورها برمی گردد. تعدادی از کشورها به ایران اعلام کردند که قصد دارند میوه خود را از ایران تامین کنند، اما این گفته آنها در حد حرف باقی ماند و تنها بازار داخلی میوه را به هم ریخت و مقداری افزایش قیمت را به دلیل این که تصور می شد میوه در بازار کم شود، تجربه کردیم. جالب است کشورهایی که از ایران تقاضای خرید میوه کرده بودند 35 درصد مالیات و تعرفه های گمرکی جداگانه در نظر گرفته بودند که در نهایت صادرات میوه برای صادرکننده صرفه اقتصادی نداشت.

دلیل دیگر این موضوع رشد تخلفات دلالان در بازار میوه و مماشات با آنهاست. امسال افزایش قیمت میوه منطقی نیست و تنها متخلفان بازار را در دست گرفته و قیمت ها را افزایش داده اند. تولید میوه بسیار بیشتر از تقاضای آن است و در این صورت قیمت ها باید به صورت منطقی و پایین تعیین شود. اما قیمت هایی که در برخی فروشگاه های عرضه کننده میوه در سطح کلانشهرها دیده می شود، منطقی نیست و گران است. مثلا اکنون سیب درختی در بازار عمده فروشان بین 800 تا 2000 تومان بسته به نوع آن، عرضه می شود. همچنین شلیل در همین بازار به قیمت 2000 تا 2500 تومان عرضه می شود، اما در برخی فروشگاه ها این میوه ها را به طور متوسط چهار برابر قیمت به مردم می فروشند که مصرف کننده نهایی متضرر می شود. همه این قیمت های بالا بر اثر دلال بازی و واسطه گری است.

راه حل این موضوع چیست؟

سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید نظارت و حضور مقتدرانه خود را در بازار بیشتر کند. اکنون تنها کسانی که از بازار میوه نفع می برند، سودجویان هستند. اگر چتر نظارت گسترده تر و همچنین اعمال جرایم سنگین برای متخلفان در نظر گرفته شود، تخلف برای این افراد سودجو دیگر صرفه نخواهد داشت. مطمئن باشید رشد قیمت میوه دلیل اقتصادی ندارد و فقط دلال بازی است که قیمت را به طور مصنوعی افزایش می دهند. لذا راه حل رفع رکود از بازار میوه، حذف دلال هاست.

جام جم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    3 0
    این یک واقعیت و زنگ خطر برای سلامت جامعه است که حذف میوه از سفره مردم فاجعه است جرا باید میوه تولید خودمان را مردم به بهای خیلی خیلی گران تهیه کنن و میوه کالای لوکس تلقی شود در حالی که از کشاورز به کمترین قیمت خریداری می شود و با دلال بازی و واسطه گری چهار تا پنج برابر فروخته می شود یک نگاه ساده و بررسی کوتاه نتیجه میگیریم از هر ده مغازه یکی میوه فروش شده وانت بارها میوه می فروشند وووو این بعلت سود زیاد واسطه گری است لطفا کمک کنید این معظل حل شود متشکرم
  • علی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    3 0
    بابا کی می خواهید قبول کنید که قدرت خریدمردم پائین امده میوه نسبت به سالهای قبل خیلی ارزانه اما قدرت خرید نیست بیخود تحلیل کلاسی نکنید
  • ا IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 0
    فقط به خاطر خدا تواین چندین دهه کدام کار را درست بخاطر این مردم و مملکت انجام داده اید واسه جیب خودتان حتما
  • کیان IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 0
    بنزین گران نشده؛ بنزین را گران میفروشند . مالیات زیاد نشده ؛ مالیات را زیاد میگیرند. ارزش افزوده زیاد نشده ؛ اما زیاد میگیرند . آب گران نشده ؛ اما زیاد میگیرند . گاز گران نشده ؛ اما زیاد میگیرند . خر خودتونید .