قدس آنلاین لرستان-طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان الیگودرز نمایشگاه خوشنویسی " اشعار حافظ شیرازی " در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز گشایش یافت.

نمایشگاه خوشنویسی اشعار حافظ شیرازی درالیگودرز گشایش یافت

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد ، در افتتاحیه این نمایشگاه که به مناسبت روز بزرگداشت حافظ برپا گردیده است ،  ابوالقاسم عبدلی از هنرمندان و حافظ شناسان شهرستان با بیان اینکه شعر حافظ دارای ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرسش از حقیقت هستی است گفت : مضامین و آوردن صنایع گوناگون بیانی در غزل او را سرآمد شاعران زمان خویش و حتی تمامی شاعران زبان فارسی کرده است.

عبدلی اظهار داشت : این نکته را نباید فراموش کرد که عهد حافظ با آخرین مراحل تحول زبان فارسی و فرهنگ اسلامی ایران مصادف بود ، از این روی زبان و اندیشه او در مقایسه با استادان پیش از وی به ما نزدیک تر است و به این سبب است که ما حافظ را بیشتر از شاعران خراسان و عراق درک می کنیم و سخن او را بیشتر می پذیریم.

وی به اقتباس از قرآن به صورت مستقیم در اشعار حافظ اشاره کرد وافزود: حافظ گاه با درک بخشی از آیات قرآن به سخن خود شکوه و زیبایی بخشیده و گاه با آوردن لفظی یا ترکیبی از آیه های قرآن کریم چنان هوشمندانه در غزل نهفته مه آن آیه به ذهن هر مخاطبی متجلی و تداعی می شود

عبدلی عنوان کرد : از دیگر نکات اشعار او، توجه خاص او به استفاده از صنایع مختلف لفظی و معنوی است به نحوی که کمتر بیتی از او می توان یافت که خالی از نقش و نگار صنایع باشد. اما چیره دستی او در به کار بردن الفاظ و صنایع به حدی است که صنعت در سهولت سخن او اثری ندارد و کلام او را متکلف نمی نماید

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه از 14 خوشنویس الیگودرزی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.