پیشنهاد سردبیر

در حالی که برخی از مدیران صنعتی کشور از خرید هواپیمای مسافری روسی و انقاد قرارداد با روس‌ها برای ورود این هواپیما به ایران می‌گویند، رئیس سازمان هواپیمایی به صراحت اعلام کرد که تقاضایی برای خرید هواپیمای روسی نداشته‌ایم و خرید هواپیما فقط در حیطه اختیارات ایرلاین و این سازمان است.

ادعای خرید هواپیمای روسی‌ از سوی برخی مسئولان و تکذیب قرارداد توسط سازمان هواپیمایی
خبرگزاری فارس: ادعای خرید هواپیمای روسی‌ از سوی برخی مسئولان و تکذیب قرارداد توسط سازمان هواپیمایی
 
  •  

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس چندی پیش بود که ‌‌منوچهر منطقی، مدیرعامل سابق سازمان صنایع هوانوردی‌ در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک‌نیوز گفت که ایران قراردادهایی به‌ ارزش 21 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات ماهواره‌ای و هواپیما با کشور روسیه منعقد کرده است.

بنا به گفته وی این قراردادها در حاشیه نمایشگاه هوایی ماکس‌ــ2015 که در روسیه برگزار شد به امضاء رسید و شامل خرید تجهیزات مرتبط با ماهواره و هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت 100 است.

حتی ‌سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر خود به روسیه برای شرکت در نمایشگاه هوایی ماکس-2015، هواپیمای سوپر جت 100 نفره ساخت روسیه را «فوق العاده» توصیف کرده بود.‌

البته ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه اولین مقامی بود که در ماه جولای اعلام کرد، کشورش در حال مذاکره برای فروش هواپیماهای مسافربری سوپرجت به ایران است و از آن زمان تاکنون، رسانه‌های روسی درباره این پیشنهاد جنجال‌‌های رسانه‌ای بر پا ‌و اعلام کرده‌اند که تحویل احتمالی این هواپیماها به ایران در سال 2016 شروع می شود‌.

‌پس از آن بود که‌ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران خبر منتشر شده از سوی رسانه‌های روسی در مورد امضاء قراردادی به ارزش 21 میلیارد دلار جهت خرید تجهیزات ماهواره ای و هواپیما از روسیه را تکذیب کرد.

علی عابدزاده درباره انتشار خبر خرید سوپر جت‌های سوخو 100 در رسانه‌های روسیه گفته است که باید قبل از خرید هر نوع هواپیما، استاندارد پرواز و انطباق هواپیما با فرودگاه‌های کشور و سایر پارامترها مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین هیچ هواپیمایی بدون مجوز و ارزیابی سازمان هواپیمایی وارد کشور نمی‌شود.

بنا به گفته‌ عابدزاده هرگونه قراردادی برای خرید هواپیما باید بین ایرلاین به عنوان ا‌پراتور و شرکت سازنده منعقد شود و فقط شرکت‌ هواپیمایی مسئول خرید یا اجاره هواپیما ‌است.

عابدزاده با اشاره به قوانین تجارت در صنعت حمل و نقل هوایی گفت که شرکت‌‌ هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی متناسب با وضعیت بازرگانی و اقتصادی و ‌مسیرهای پروازی ‌خود برای خرید هواپیماهای بلندبرد، میان‌برد و کوتاه‌برد تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند؛ هر چقدر سازنده هواپیما بتواند پشتیبانی بهتری از ساخته خود انجام دهد، شرکت‌های هواپیمایی راغب‌تر خواهند بود که با آن کمپانی معامله کنند.

وی این را هم گفته بود که‌ خرید هواپیماهای 100 نفره، جزو برنامه سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و مذاکراتی در این زمینه با کشورهای برزیل، فرانسه و کانادا انجام شده است، اما وی اشاره ای به روسیه نکرد.

بنا به گفته عابدزاده ما با هر کشوری که پیشنهادات بهتری برای فروش هواپیما به ایران ارائه دهد، وارد مذاکره خواهیم شد.

وی این را هم گفت که شرکت‌های هواپیمایی ‌برای خرید ناوگان‌ جدید همه پیشنهادات و گزینه‌ها‌ را به دقت بررسی می‌کنند‌ و با رعایت همه جوانب فنی و ایمنی نسبت به وارد کردن هواپیماهای جدید عمل خواهند کرد؛ با توجه به نیازهای حمل و نقل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی‌ گزینه‌ها‌ بررسی می‌شود‌؛ ‌بازار بسیار گسترده‌ای در مقابل ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما وجود دارد، بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشور با انجام مذاکراتی با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا سعی در فراهم کردن مقدمات لازم برای وارد کردن هواپیماهای مورد نیاز به عرصه هوایی ایران دارد.

البته‌ وزیر راه و شهرسازی نیز درباره خرید هواپیما موضوع‌ مذاکره با ایرباس‌ را مطرح می‌کند؛ بنا به گفته عباس آخوندی‌ کمپانی ایرباس، به عنوان یکی از شرکت‌های هوایی اروپایی‌ حدود 50 درصد ناوگان حمل و نقل هوایی ایران را به خود اختصاص داده است و در این زمینه‌ در حال مذاکره مستقیم تا با این کمپانی برای بازسازی ناوگان‌ هوایی کشور اقدام کنیم.

به گزارش فارس پس از توافق اخیر 1+5 بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کردند در راستای رقابت برای جذب بازار ایران و البته کسب منفعت بیشتر، زودتر از رقبای خود تعاملات اقتصادی را با ایران که سال‌ها تحت شرایط ناجوانمردانه تحریم قرار داشت، آغاز کنند.

در این عرصه کشورهای بسیاری برای استفاده از این ظرفیت بکر بازار ایران پیش‌ قدم شدند، از فرانسه و آلمان گرفته تا کره و چین و هند و البته روسیه چشم به بازار ایران دوخته‌اند.

پس از توافقات اخیر 1+5 درصد کمی از تحریم‌‌های صنعت حمل و نقل هوایی ایران برداشته شد و کمپانی‌‌های تولید‌کننده هواپیما در دنیا خصوصاً ایرباس و بوئینگ، آمادگی خود را برای همکاری با ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردند؛ بالأخره این صنعت 30 سال تحت شرایط تحریم کار کرد‌ه و امروز تشنه ورود هواپیماهای جدید است و کمپانی‌های سازنده هم این نیاز حمل و نقل هوایی مسافری ایران را خوب شناخته‌اند.

‌سیل درخواست‌ها و بسته‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های هواپیمایی دنیا و کمپانی‌‌های سازنده سرازیر شد و بسیاری از کمپانی‌های سازنده غربی به ویژه دو کمپانی اصلی ایرباس و بوئینگ، برای همکاری گسترده با ایران اعلام آمادگی کردند.

به دلیل‌ اعتبار و قدرت دو غول بزرگ هواپیما‌سازی دنیا (ایرباس و بوئینگ)، وجود انواع مدل‌های ایرباس و بوئینگ در ناوگان هوایی ایران و در کنار آن استقبال مردم از پرواز با هواپیماهای غربی‌، ایرلاین‌داران ایران هم در راستای توجیه بازرگانی و ایمنی پرواز، بی‌تمایل به همکاری با این دو کمپانی نبودند، بنابراین پس از دریافت بسته‌های پیشنهادی، توافقات اولیه‌ای هم در این‌باره انجام شد‌.

البته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم که به عنوان حاکمیت هنگام ورود یک هواپیما به ناوگان هوایی کشور باید مشخصات و تایپ آن هواپیما را تأیید کنند، می‌گویند که شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری به هواپیمای غربی دارند.

به هر حال موضوع خرید هواپیما امری استراتژیک و در حیطه فعالیت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان اپراتور است؛ در حال حاضر غیر از ایران‌ایر، همه شرکت‌های هواپیمایی کشور خصوصی هستند و طبق قوانین موجود، دولت نمی‌تواند در عرصه تصدی‌گری وارد شده و یا ‌الزامی به شرکت‌های هواپیمایی برای خرید تایپ مشخصی از هواپیما داشته باشد.

این شرکت‌های هواپیمایی هستند که بر اساس تجهیزات و امکانات خود، مسیر پروازی‌‌، قوانین بازرگانی، میزان ‌تقاضا و شرایط جغرافیایی ایران، به خرید یا اجاره هواپیماهای کوچک و یا بزرگ و نیز دوربرد، متوسط‌برد و کوتاه‌برد طبق قوانین بین‌المللی و ایکائو اقدام می‌کنند و سازمان هواپیمایی هم وظیفه‌ تأیید یا عدم تأیید این هواپیماها را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.